رئیس سازمان راهداری از فعالیت ۷۰ سامانه در این سازمان و ایجاد بانک بزرگ اطلاعاتی در حوزه‌های ترافیکی و انتظامی خبر داد و گفت: به دنبال مدیریت هوشمند شبکه راه‌های کشور با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی هستیم.

 رضا اکبری رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اقدامات فناورانه سازمان نظیر سامانه‌های مدیریت روسازی راه‌های کشور، مدیریت پل‌ها و ابنیه فنی، شناسایی نقاط پرتصادف، ایمنی راه‌ها، جامع راهداری کشور، داده کاوی و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل، عامل حرکت این سازمان در مسیر هوشمندسازی شده و ایران را به کشوری توانمند در منطقه به لحاظ توان مهندسی تبدیل کرده است.

اکبری با تاکید بر عزم جدی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، از ایجاد ساختار جدید و برنامه‌ریزی به منظور تقویت توان سامانه‌های در حال بهره‌برداری و استفاده از این ابزار در حوزه‌های مختلف خبر داد.

وی افزود: گستردگی شبکه راه‌ها بطول ۲۳۰ هزار کیلومتر انواع جاده، وجود بیش از ۳۶۰ هزار پل و ابنیه فنی، بیش از ۳۰۰ کیلومتر تونل، خانواده بزرگ حمل و نقل با بیش از ۶۰۰ هزار راننده و حدود ۵۰۰ هزار ناوگان باری و مسافری و بیش از ۲۰ هزار دارایی‌های انسانی خدوم در حوزه راهداری، نشان دهنده تنوع فعالیت‌های این مجموعه است که تخصص‌های مختلف را در خود جای داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت هوش مصنوعی در راستای هوشمندسازی و تقویت سامانه‌ها، فعالیت‌ها و ارائه بهتر خدمات این سازمان به‌کارگیری می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت و مدیریت قریب به ۷۰ سامانه در این سازمان و ایجاد بانک بزرگ اطلاعاتی در حوزه‌های ترافیکی، انتظامی، امنیتی و ... خاطرنشان کرد: این اطلاعات منبع مناسبی برای اجرای فعالیت‌های داده‌کاوی به شمار می‌رود.

اکبری افزود: با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه‌های فعال به دنبال مدیریت هوشمند شبکه راه‌های کشور هستیم و در این زمینه قابلیت‌های همکاری بسیار خوبی با مراکز دانشگاهی وجود دارد.

وی همچنین به بیان خدمات و فعالیت‌های این سازمان در بخش حمل و نقل اشاره و تاکید کرد: در راستای هوشمندسازی پایش ۵۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، برنامه‌ای عملیاتی در حال تدوین است و به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۲۰ هزار نیروی فعال در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف این سازمان از مناطق روستایی تا مرز‌ها و شبکه راه‌های کشور، اجرای برنامه‌های آموزشی متنوع و مستمر از اولویت‌های این سازمان است و مجموعه‌ای تخصصی در بدنه سازمان این ماموریت را به صورت مستمر و موثر دنبال می‌کند.

اکبری توجه به حوزه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرای مدل‌های مالی را از دیگر اولویت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و از آزادراه‌های مشارکتی به عنوان یکی از مصادیق فعالیت در این عرصه یاد و تاکید کرد: مراکز دانشگاهی در این زمینه می‌توانند به ایفای نقش همکاری مناسب با این سازمان بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری، اولویت‌بندی در اجرای فعالیت‌ها و خدمات نیز موضوع مهمی بوده و در این زمینه نیز اقدامات گسترده‌ای در حال انجام است.

گفتنی است پنل تخصصی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حضور نخبگان این سازمان در حوزه برنامه‌های فناورانه و سامانه های مدیریت زیرساخت در دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار