
باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین نیکوسخن ـ کمتوجهی به زنگ ورزش در مدارس استان قم به عنوان یک بحران خاموش برای دانشآموزان مطرح شده است که میتواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها داشته باشد. این موضوع ناشی از عوامل متعددی است که از جمله میتوان به سیاستهای آموزشی نادرست، کمبود امکانات، اولویتهای نادرست والدین و جامعه، و کمبود معلمان متخصص اشاره کرد.
سجاد دانش، دانش آموز ۱۳ سالهای است او درباره کم توجهی به زنگ ورزش در مدارس گفت: اگر باران ببارد، نمیتوانیم ورزش کنیم. چند روز قبل برای تعمیر شوفاژ نتوانستیم زنگ ورزش را برگزار کنیم و به جای آن به کلاس برگشتیم. اگر زنگ ریاضی یا علوم برگزار نشود، قطعا بعدا جبرانی آن برگزار میشود، اما همان یک زنگ ورزش در هفته، برگزار نشود یعنی ما در آن هفته هیچ فعالیت ورزشی نداشتهایم.
حسینی معلم ورزش و کارشناس تربیت بدنی گفت:کم توجهی به زنگ ورزش در مدارس میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که بعضی از آنها به سیاستهای آموزشی، امکانات مدرسه، و اولویتهای جامعه مرتبط هستند.
او افزود: غالبا خود پدر و مادرها نیز به دنبال موفقیت فرزندانشان در درسهای دیگر هستند و متاسفانه ورزش اهمیت چندانی برایشان ندارد.
این درحالی است که معمولا برای دانش آموزان این موضوع بسیار مهم است و حتی در روحیه آنها نیز اثر دارد.
حسینی افزود: برخی والدین و حتی مسئولان مدرسه ممکن است از اهمیت ورزش برای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان آگاه نباشند.
او افزود: در بعضی کشورها در همین سن بسیاری از استعدادها و قهرمانان آینده ورزش آن کشور را کشف میکنند که متاسفانه ما از آن بی بهرهایم.
او یکی دیگر از مشکلات را فقر دانست و گفت: در مناطق محروم، دانشآموزان ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی مانند کمبود لباس ورزشی یا کمبود امکانات ورزشی، نتوانند در فعالیتهای ورزشی شرکت کنند.
حسینی با بیان غلط بودن سیاستهای آموزشی گفت:در کشورما، سیاستهای آموزشی بر روی دروس تئوری متمرکز است و ورزش به عنوان یک اولویت در نظر گرفته نمیشود.
او افزود: اگر نظارت صحیح بر اجرای زنگ ورزش در مدارس وجود داشته باشد این سیاستهای نادرست ادامه پیدا نمیکرد.
این کارشناس تربیت بدنی با بیان اینکه کمبود معلمان ورزشی یک معضل جدی است، گفت: در برخی مدارس استان، معلمان غیرمتخصص یا بدون آموزش کافی مسئولیت زنگ ورزش را بر عهده دارند که این موضوع کیفیت این ساعت را کاهش می دهد.
او افزود: در برخی مناطق، تعداد مربیان ورزشی کافی برای پوشش دادن تمام مدارس وجود ندارد.
راه کارهای خروج از مشکلات
حسین رحمتی دبیر ورزش، گفت:به نظر من باید بودجههای قابل توجهی به این بخش اختصاص پیدا کند.
او افزود: استانداری و نهادهای آموزشی باید بودجه کافی برای ساخت زمینهای بازی و خرید وسایل ورزشی در اختیار مدارس قرار گیرند.
او یکی دیگر از راههای خروج از این مشکل را استفاده مدارس از سالنها و مکانهای ورزشی عمومی دانست و گفت:مدارس میتوانند از مکانهای عمومی مانند پارکها یا سالنهای ورزشی برای برگزار کردن کلاسهای شان استفاده کنند.
رحمتی افزود: یکی دیگر از مشکلات این حوزه کمبود معلمان متخصص است که میتوان با کمک گرفتن از هیئتها و سازمانهای ورزشی این مشکل را کمتر کرد.
رحمتی تغییر دیدگاه والدین را یکی دیگر از راهکارهای خروج از این مشکل دانست و گفت:تبلیغات و اطلاع رسانی، بهترین ابزارها برای آگاهی هستند و میتواند باعث تغییر نگرش افراد به این موضوع بسیار مهم که سلامت دانش آموزان را مورد هدف قرار داده است، شود.
او افزود: در کنار آگاه کردن مردم با تبلیغات و استفاده از رسانه میتوان از ورزشکاران محبوب و شخصیتهای مدال آور جهانی استان، در تبلیغات استفاده کرد تا بتواند تاثیر بهتری داشته باشد.