![قیمت طلا به یک رکورد جدید صعود کرد](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339410_982.png)
به گزارش روابط چهلمین جشنوار بینالمللی موسیقی فجر، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که رسیدن جشنواره موسیقی فجر به عدد ۴۰ نشانه پختگی یک رویداد فرهنگی و هنری است؛ گفت: عدد ۴۰ درفرهنگ و ادبیات ایران تعبیر پختگی را دارد که با بهرهگیری از تجربیات گذشته میتوان گامهای مهم و مطمئن تری را در مسیر توسعه فرهنگ و هنر برداشت و هنر ارزشمند موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست.
نادره رضایی ادامه داد: با توجه به محدودیت زمانی که در برگزاری جشنواره بینالمللی موسیقی فجر وجود داشت، تلاش شد موسیقی اصیل ایران و موسیقی هویت ملّی خودمان را در جداول اجرایی جشنواره پر رنگتر کنیم. زیرا این جشنواره به خصوص در بخش موسیقی اقوام و موسیقی بانوان در دولت وفاق سعی بر به رسمیت شناختن و الزام به تنوع افکار و دیدگاهها هم از منظر نسلی و هم از منظر جنسیتی داشت و به نظرمن رسیدن به این نقطه دستاورد بزرگی برای عرصه فرهنگ و هنر محسوب میشود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که ایجاد وفاق ملّی از اولویتها دولت چهاردهم است؛ اظهار داشت: رسیدن به وفاق ملّی که همواره از اولویتهای دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور بوده است میتواند در هنر موسیقی به نمایندگی جشنواره موسیقی فجر در سطح بینالملل تجلی پیدا کند که پر رنگ شدن موسیقی اقوام و بانوان از مهمترین ظرفیتها در افزایش همدلی و رسیدن به وفاق ملِّی است.
وی ادامه داد: در حوزه موسیقی بانوان سعی شد با حفظ شانیت هنر زنان سرزمینمان در حوزه موسیقی کنسرتها را به ۱۳ اجرا در دو ساعت ۱۶ و ۱۹ برسانیم. این در حالی است که در دورههای گذشته حضور بانوان به ۵ اجرا در ساعت ۱۴ محدود بود. البته معتقدم ظرفیت بانوان سرزمینمان در حوزههای مختلف از جمله هنر بیشتر است و امیدوارم بتوان در آینده نزدیک برای موسیقی بانوان و اقوام بر اساس ظرفیتهای بی بدیلی که دارند گامهای موثرتری برداشت.
نادره رضایی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی کشور با وجود فشارهای اقتصادی، انزوای ناخواسته هنر همچنان برای مردم خواستنی و امید بخش است؛ تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی که وجود دارد حوزه هنر و البته موسیقی گشایشهایی را در زمینههای اجتماعی و زیست مردم عزیز ایران ایجاد کردهاست تا ناملایمتیهای موجود را تا اندازهای ترمیم کند و با هنر اصیل ایرانی امید و نشاط اجتماعی به مردم برگشته و این موضوع فرخنده وظیفه ما را برای تدوین برنامهای مدون برای حفظ و تداوم این روحیه بیشتر کرده است و بخش مهمی از این روحافزایی در ظرفیت هنر موسیقی وجود دارد.
این مدیر فرهنگی در ادامه صحبتهای خود ظرفیت موسیقی اقوام و بانوان با یکدیگر را در مسیر امید بخشی به جامعه مهم تلقی کرد و گفت: حضور تاریخی بانوان در موسیقی فولکلور که نماد آن آوای زیبای لالایی مادران است و ممزوج شدن آن با موسیقی اقوام میتواند برای ایجاد ظرفیتهای تازه هنری ما را به خلاقیت وا دارد و این مهم در موسیقی بانوان به دلیل محدودیتهایی که برای فعالیت خانمها در این حوزه وجود دارد، یک راهکار کاربردی خواهد بود. در واقع با بهرهگیری از موسیقی اقوام و بانوان میتوان تلفیقی از این دو ظرفیت را ایجاد کرد تا هم محدودیتها کمرنگتر شود و هم امید بخشی در سطح جامعه بالاتر رود.
رضایی تصریح کرد: ایران عزیزمان بیش از هر دوره دیگری نیاز به حضور در مجامع بینالمللی دارد و دیپلماسی فرهنگی بیش از هر زمانی میتواند در این راستا راهگشا باشد. در عین حال علاوه بر حضور جهانی، در تقویت اعتماد و نزدیک شدن هنرمندان به نظام حاکمیت فرهنگی و افزایش سرمایههای اجتماعی استراتژیک نیز موثر است و باز هم تاکید میکنم، چه نوع حضوریقدرتمندتری از حضور بانوان در عرصههای هنر، فرهنگ، علم و فناوری میتواند مهم و مفید باشد؟ معتقدم دنیا باید بداند که کشورمان در همه زمینهها فاصله بین حرف تا عملاش اندک است به خصوص زنان ایرانی که نیمی از سرمایه و ظرفیتهای فکری جامعه را تشکیل میدهند و میتوانند در جهت گسترش توانمندیهای جامعه قدم بردارند.
وی ادامه داد: گسترش دیپلماسی فرهنگی علاوه بر بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و هنری میتواند به چرخه اقتصادی و زیست هنری هنرمندان کمک کند. کمااینکه در دورهای این اتفاق درخشان یعنی توامان شدن هنر با دیپلماسی فرهنگی در سطح بینالملل رخ داد.