![چرا مصرف فیبر در رژیم غذایی مهم است؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339151_845.jpeg)
محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره و عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما در برنامه «جامجم» شبکه یک درباره نحوه پرداخت صداوسیما به مناسک ملی و مذهبی و در پاسخ به این سوال که آیا انتقاد به صداوسیما درباره نحوه پوشش راهپیمایی ۲۲ بهمن وارد است؟ گفت: احساسات دینی احساسات چند لایه و پیچیدهای است و ترکیبش با تجمعات، نحوه پوشش رسانه ملی را سخت میکند.
رئیس دانشگاه سوره ادامه داد: در حوزه ارتباطات کسانی بودند که جنس ارتباطات را به سه دسته تقسیم کردند. دسته اول را ارتباطات انتقالی مینامند. منظور از ارتباطات انتقالی آن قسمتهایی است، که رسانه از موضع عقل مطلق و از بالا به پایین با مخاطب صحبت میکند. مثلاً جاهایی که رسانه در جایگاه آموزش قرار دارد. دسته دوم ارتباطات را ارتباطات خدماتی مینامند. در اینجا رسانه سعی میکند با مخاطب خودش منافع مشترک تعریف کند. عموماً محصولات رسانه خرید و فروش میشود. مدل سوم ارتباطات ارتباطات آیینی است. یعنی رسانه به گونهای خودش را در مجموعهای از اتفاقات قرار میدهد، تا بتواند در آیین بزرگ انسانی مشارکت کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در این نوع ارتباطات رسانه تبدیل به شرکتکننده میشود، افزود: زمانی که مخاطب در معرض ارتباطات آیینی قرار میگیرد، نگاهش به رسانه به صورت خریدار و مشتری نیست. بلکه نگاه عاطفی مشارکتی دارد. مردم شبیهترین این حالت را در شبهای قدر دیدند. یعنی زمانی که فرد مقابل تلویزیون نشسته و میخواهد در یک برنامه احیای ماه مبارک رمضان شرکت کند، که نوع نشستن و تقابلش با تلویزیون فرق میکند.
وی در پاسخ به این سوال که ما در ۲۲ بهمن کدام اشکال ارتباطی را تجربه میکنیم؟ توضیح داد: مدل عمومیای که ما برداشت میکنیم، مدل گزارش گونه کوتاه است، که هیچ پیوستگی ندارد. حتی روایت کلانِ سناریووار از این گزارشهای کوتاه دریافت نمیکنید. ما بیشتر مدل ارتباطی انتقالی - خدماتی را شاهد هستیم. اتفاقاً این نوع مدلها جزو مدلهای گرانی هم محسوب میشود.