سیزدهمین جشنواره فیلم فجر سیستان و بلوچستان امروز دوشنبه در سینما هلال زاهدان آغاز شد و موجی از اشتیاق و هیجان، فضای فرهنگی شهر را درنوردید. فیلم «داد» ساخته ابوالفضل جلیلی و فیلم "موسی کلیم الله" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در گام نخست به ترتیب بر روی پرده نقرهای سینما هلال و اشراق رفت و سالن را در سکوتی پرمعنا فرو برد.
امسال جشنواره فیلم فجر سیستان و بلوچستان رنگ و بویی تازه به خود گرفته است؛ از حضور پرشور نسلهای مختلف تا بازگشت پیشکسوتان هنر به صندلیهای سینما، صفهای طویل و چهرههای مشتاق در برابر گیشههای فروش، نشان از آن دارد که هنرهفتم در این استان بار دیگر توانسته دلهای مردم را به هم نزدیکتر کند.
تبلیغات گسترده در سطح شهر و نقشآفرینی شبکههای اجتماعی، مزید بر علت استقبال گرم مردم شده است. جشنواره فیلم فجر سیستان و بلوچستان تا ۲۲ بهمنماه در ۲ سینمای هلال و اشراق و در ۲ سانس ادامه خواهد داشت و فرصتی را فراهم میکند تا علاقهمندان به سینما، در کنار یکدیگر به تماشای آثار برگزیده سینمای ایران بنشینند و در جادوی هنر هفتم غرق شوند.
اکران رایگان فیلمهای جشنواره فجر برای اصحاب رسانه
با آغاز جشنواره بینالمللی فیلم فجر سیستان و بلوچستان، اکران فیلمها برای اصحاب رسانه این استان در سینما اشراق زاهدان بهصورت رایگان برگزار میشود و هدف آن تقویت فرهنگ سینمایی در این منطقه و افزایش دسترسی عموم به آثار برتر جشنواره است.
حضور رایگان خبرنگاران و فعالان رسانهای در اکران فیلمهای جشنواره، نهتنها فرصتی برای پوشش گستردهتر این رویداد سینمایی خواهد بود، بلکه شور و شوق بیشتری را در میان مردم برای حضور در سالنهای سینما فراهم میکند.
این فرصت میتواند در رسانهای شدن و معرفی آثار سینمایی به مخاطبان داخلی و بینالمللی نقش مهمی ایفا و در نهایت به ارتقای جایگاه سینمای سیستان و بلوچستان در سطح ملی کمک کند.
برنامه اکران فیلمها در سینما هلال زاهدان
فیلم "داد" ساخته ابوالفضل جلیلی در ساعت ۱۷:۳۰ و فیلم "بازی خونی" به کارگردانی حسین میرزا محمدی روز دوشنبه ۱۵ بهمنماه در ساعت ۱۸:۳۰ در سینما هلال اکران خواهند شد.
فیلمهای "اشک هور" ساخته مهدی جعفری و "سونسوز" به کارگردانی رضا جمالی در روز سهشنبه ۱۶ بهمن ماه به نمایش در میآیند و در ادامه، فیلمهای "لولی" از رضا فرهمند و "مرد آرام" ساخته بهنوش صادقی در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن، فیلمهای "خدای جنگ" اثر حسین دارایی و "ناتور دشت" به کارگردانی محمدرضا خردمندان بهنوش در روز پنجشنبه ۱۸ بهمن، فیلمهای "آبستن " از مصطفی و محمد طنابنده و "شمال از جنوب غربی" ساخته حمید زرگر نژاد در روز جمعه ۱۹ بهمن، فیلمهای "تاکسیدرمی" اثر محمد پایدار و "افسانه سپهر" به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محراب در روز شنبه ۲۰ بهمن، فیلمهای "ماریا" از مهدی اصغری و "ژولیت و شاه" ساخته اشکان رهگذر در روز یکشنبه ۲۱ بهمن و در روز آخر دوشنبه ۲۲ بهمن ماه فیلمهای "چشم بادومی" از ابراهیم امینی و "پسر دلفینی ۲" ساخته بهنوش محمد خیراندیش در این سینما اکران خواهند شد.
برنامه اکران فیلمها در سینما اشراق زاهدان
فیلمهای "موسی کلیم الله" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و "۱۹۶۸" از امیر مهدی پور وزیری در روز دوشنبه ۱۵ بهمن در ساعات ۱۶:۳۰ و ۱۹ در سینما اشراق به نمایش گذاشته میشود.
در روز سهشنبه ۱۶ بهمن نیز فیلمهای "زیبا صدایم کن" به کارگردانی رسول صدرعاملی و "گوزنهای اتوبان" از ابوالفضل صفاری اکران خواهند شد و برنامه روز چهارشنبه ۱۷ بهمن شامل فیلمهای "شاه نقش" به کارگردانی شاهد احمدلو و "ترک عمیق" اثر آرمان زرین کوب خواهد بود.
فیلمهای "صیاد" از جواد افشار و "فریاد" ساخته محمدرضا اردلاندر روز پنجشنبه ۱۸ بهمن، فیلمهای "شوهر ستاره" اثر ابراهیم ایرج زاده و "دست تنها" به کارگردانی امیرحسین ثقفی در روز جمعه ۱۹ بهمن، فیلمهای "آنتیک " از هادی نائیجی و "بچه مردم" ساخته محمود کریمی در روز شنبه ۲۰ بهمن، فیلمهای "بازی را بکش" از محمد ابراهیم عزیزی و "پیشمرگ" ساخته علی غفاری در روز یکشنبه ۲۱ بهمن و در روز آخر دوشنبه ۲۲ بهمن فیلمهای "خاتی" اثر فریدون نجفی و "اسفند" به کارگردانی دانش اقباشاوی در این سینما به اجرا در میآید.
«داد» جلیلی و فریاد مخاطب
ابوالفضل جلیلی درحالی پس از ۲۷ سال به جشنواره فجر بازگشته که «داد» آورده چندانی را برای این کارگردان به همراه نداشت. اگرچه نگاه اخلاقی و دغدغهمندی انسانی این کار ستودنی است اما این مقولات زیبا با روکشی از «فقر داستانی»، «عدمتشخیص نیازهای روز نوجوانان» و البته «عدمبازورزی کارگردان در قیاس با فیلمسازی ۴دههای خود» تزئین شده که این ملغمه، چندان به مذاق مخاطبان سینما خوشایند نیست.
جدیدترین ساخته سینمایی ابوالفضل جلیلی در ادامه سینمای دغدغهمند این کارگردان، اثری شریف و اخلاقی است. تلاش میکند تا از لابلای زندگی و مصائب روز، چالشهایی فرامتن را به محک ارزشهای اخلاقی قرار داده و اینگونه به فضاسازیهایی داستانی برسد.
«داد» اگرچه از همین فرمول آشنای سینمای جلیلی پیروی میکند اما یک مشکل بزرگ دارد و آن، رنگ کهنگی داستان است. جلیلی در شرایطی به چالش «داد» میرسد که همچنان با الگوریتم فیلمسازی دهه ۶۰ و ۷۰ پیش میرود و تنها کلیدواژه مشترک کارهای این سه دهه وی، مولفههایی چون «اخلاق» و «شرافت» از نگاه قهرمانان نوجوانش است.
آنچیزی که در سینمای کارگردانی چون جلیلی بهعنوان ارزش قلمداد میشد، اکنون ماهیت ذاتی خود را از دست داده و به عناصری تبدیل میشوند که نه در جریان داستانگویی تاثیر دارند و نه میتوانند در مقام مصلح اجتماعی، دست به نقد و آسیبشناسی یک جریان بزنند
متاسفانه جلیلی در این کار، همچنان با همان پرداخت سطحی مواجه است که اجازه نمیدهد تا چالشها، عمقی دراماتیک پیدا کنند. این رویه، در دوره کنونی، بیشتر به سطحینگریهایی شبیه است که مخاطب را درگیر نمیکند. فضاها شعاری میشوند و تلاش قهرمان در مسیر رهایی، منافات بسیاری با سبک زندگی روز دارد.
«داد» دقیقا از چنین ناحیهای ضربه میخورد. در این فیلم نیز مخاطب با یک خط سیر اصلی در روایت مواجه است که خردهداستان چندانی به خود نمیبیند. این خلوتی روایت سبب میشود تا ریتم، کند نشان دهد و مخاطب چندان به وجد نیاید.
القای اشتباه زمانی رخ میدهد که این نمادها بهعنوان شمایل فیلمسازی کارگردان لحاظ میشوند حال آنکه فیلمساز نتوانسته خود را بهروز کند و بر مبنای نیاز روز و آدمهایی که در جامعه کنونی زندگی میکنند، دست به خلق اثر بزند. درواقع آنچیزی که در سینمای کارگردانی چون جلیلی بهعنوان ارزش قلمداد میشد، اکنون ماهیت ذاتی خود را از دست داده و به عناصری تبدیل میشوند که نه در جریان داستانگویی تاثیر دارند و نه میتوانند در مقام مصلح اجتماعی، دست به نقد و آسیبشناسی یک جریان بزنند.
بازگشت جلیلی به جشنواره فجر پس از ۲۷ سال، آورده چندانی را برای این فیلمساز صاحبسبک به همراه نداشت و طبیعی است که حجم انتقادها را علیه این نوع پرداخت بیشتر هم کند. اگرچه جلیلی نام بزرگی برای فجر امسال به حساب میآید اما این انتظار میرفت که وی، خود را به کمترین میزان بازورزی تجهیز کند تا اینچنین رنگ کهنگی سرتاپای این اثر شریف با دغدغهمندی اخلاقی را فرا نگیرد.