مهدی مظهری، مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) گفت: سازمان جهانی GS ۱ یک سازمان بینالمللی در حوزه کدگذاری کالا و خدمت است و هر کالایی که بخواهد در زنجیره تأمین و به ویژه فروش آن کالا وارد شود، باید شناسایی و کدگذاری شود.
او در حاشیه رونمایی از طرح نظارت مردمی و تعیین موقعیت مکانی اصناف (GLN) در گیلان افزود: تمام کالاهایی که صادر میشود یا حتی در فروشگاههای زنجیرهای به فروش میرسد با پیش شماره ۶۲۶ کدگذاری شده است.
مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران تصریح کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالای تدارکاتی که در صنایع وجود دارد را هم کدگذاری کردهایم و امروز میدانیم کدام کالاها وارد میشوند و چه کالاهایی صادر میشوند.
مظهری با اشاره به قیمت گذاری کالاها گفت: ما از یک استانداردی به عنوان GS ۱ پیروی میکنیم و یکی از ۱۱۸ کشور جهان در این بخش هستیم و این کد یک زبان مشترک کسب و کار جهانی محسوب میشود.
به گفته او، تاکنون حدود ۹ میلیون کالا در کشور براساس استاندارد بینالمللی GS۱ کدگذاری و شناسایی شده است.
مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران با بیان اینکه اگر کشوری میخواهد صادرات داشته باشد باید محصولاتش دارای بارکد باشد، افزود: این کالاهای دارای بارکد در صورت صادرات دیگر نیازی به دریافت کد جدید از کشور مقصد ندارند، زیرا این کدها در حوزه بین الملل قابل رهگیری هستند.
مظهری تصریح کرد: تاکنون برای حدود ۳۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت مصرف کننده تعیین شده و مردم میتوانند قیمت واقعی این کالاها را مشاهده کنند.
او ادامه داد: بر این اساس این کالاها «بارکدیار» دارند که این بارکد در مایکت (مارکت فارسی زبان اندرویدی) قابل دانلود است تا مردم از روند قیمت این تعداد محصولات و قیمتهای واقعی آنها مطلع شوند که این امر باعث میشود تا برخی از صنوف که قیمتهای بالاتری را عرضه میکنند، قیمت هایشان را کاهش داده و تعدیل کنند.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به اجرای طرح GLN نیز اشاره کرد و گفت: طرح نظارت مردمی و تعیین موقعیت مکانی اصناف (GLN) برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی از امروز در گیلان اجرایی شده و قرار است در سایر استانها نیز به اجرا درآید.
مظهری افزود: با توجه به استقبال و برنامه ریزی که در استان گیلان انجام شد این طرح از حوزه صنوف آغاز شد و به مرور در همه بخشها در سطح کشور انجام میشود و افزایش ارزش افزوده برای صنوف یکی از مزیتهای اصلی این طرح با سایر طرحهای موجود میباشد.
او تأکید کرد: این طرح در گیلان نخست در اتحادیه تلفنهای همراه و تعمیرکاران این گوشیها آغاز شده است، زیرا تلفنهای همراه بارکد بین المللی دارند و با اجرای این طرح همه مشتریان میتوانند نحوه خدمات دهی و همچنین نوع کالاهای موجود در صنف مورد نظر را مشاهده کنند.
منبع: ایرنا