باوجود تاکیدات رهبرانقلاب در خصوص تسهیل فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت به وزیر نفت، یک اسکله صادراتی گاز مایع بخش خصوص در کنگان توسط شرکت نفت و منطقه ویژه اقتصادی پارس از فعالیت منع و بارگیری صادراتی آن متوقف شده است.

اسکله پارس فیدار  با ظرفیت صادرات سالانه سه میلیون تن گاز مایع ( LPG) توسط بخش خصوصی ساخته و به بهره برداری رسیده است. این اسکله تاکنون چندین محموله را بارگیری کرده است اما منطقه ویژه اقتصادی پارس بی‌توجه به کلیه مجوزهای صادرشده از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی، بخاطر مطالبات ارضی از ادامه فعالیت این اسکله جلوگیری کرده است تا تجارت این اسکله که صدها فرصت شغلی را در مناطق کمتر برخوردار کنگان و بوشهر ایجاد می‌کند را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

پروپان و بوتان دو عنصر عالی گاز طبیعی هستند که اگر از گاز طبیعی جدا نشوند یا در مشعل ها می‌سوزند یا در شبکه سراسری ، مصرف می‌شوند اما با به کارگیری تاسیسات جدا سازی این دو عنصر را گاز طبیعی جدا و در قالب (LPG) به مشتریان خارجی چون پاکستان و چین صادر می‌شوند.

اسکله دلفینی صادراتی کنگان که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی برای توسعه توان صادرات مشتقات نفتی تاسیس شده می‌تواند در سال مانع هدر رفتن گاز در مشعل‌ها شود که ارزش صادراتی این محصول تنها در یکی از فازهای پارس جنوبی، در سال رقمی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است.

همه ساله بیش از ۱۸ میلیارد فوت مکعب گاز در مشعل‌های سکوهای نفتی کشور می‌سوزد که غیر از میلیاردها دلار زیان هدر رفت انرژی در شرایطی که کشور با شرایط سخت ناترازی انرژی روبروست، زیان‌های جبران ناپذیر زیست محیطی هم به همراه دارد.

روح الله متفکر آزاد عضو کمیسیون انرژی و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های رهبری در عدم حمایت از بخش خصوصی گفته است:«یکی از چالش‌های بزرگ در بحث خصوصی سازی و بخصوص در بخش انرژی این است که دولتی‌ها خود را در رقابت با بخش خصوصی ببیند و این اتفاق اگرچه در قوانین کشور به صراحت اصلاح شده اما مشکل‌ساز می‌شود.»

ایراد شرکت منطقه ویژه اقتصادی پارس به این اسکله در حالی است که اسکله دلفینی چندین بار در طی هفته های گذشته بدون هیچ مشکل ایمنی و فنی گاز مایع را بارگیری و صادر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار