هیلدگارد مولر، رئیس انجمن صنعت خودروی آلمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت که تعرفههای تهدید شده ترامپ باعث افزایش تورم در ایالاتمتحده میشود. او گفت دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده کاهش تورم را داده بود. از این نظر، امیدواریم که در مورد این موضوع بحثهای بیشتری صورت گیرد.
ترامپ که روز دوشنبه روی کار آمد، بلافاصله دامنه گسترده تعرفههایی را که وعده داده بود اجرا نکرد، اما گفت که هنوز یک گزینه هستند و نشان میدهد که تعرفههای ۲۵ درصدی بر کانادا و مکزیک میتواند از اول فوریه اعمال شود. در گذشته، ترامپ از تهدید تعرفهها برای وادار کردن خودروسازان به انتقال تولید بیشتر به ایالاتمتحده استفاده کرده است.
خودروسازان جهانی خودروهایی را در مکزیک برای فروش در ایالاتمتحده میسازند و این کشور آمریکای مرکزی بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تامین تولید خودرو در ایالاتمتحده است. تامینکنندگان بزرگی مانند بوش برخی از تولیدات خود را جابجا کنند و تاثیرات آن را کاهش دهند، اما تعرفههای آمریکا بر واردات خودروهای مکزیکی به خودروسازان و تامینکنندگان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کرهجنوبی آسیب میرساند.
در آسیا، تهدید تداوم تعرفههای ایالاتمتحده به سهام هوندا، مزدا، هیوندای و کیا که همگی در مکزیک خودرو تولید میکنند، ضربه زد. در اروپا، فولکسواگن و استلانتیس که به ویژه در برابر تعرفههای تولید مکزیک آسیبپذیر هستند، به ترتیب ۰.۸ درصد و ۱.۳ درصد کاهش یافتند.
فولکسواگن، دومین خودروساز بزرگ جهان گفت که نگران تاثیرات اقتصادی مضری است که تعرفههای پیشنهادی توسط دولت ایالاتمتحده بر مصرفکنندگان آمریکایی و صنعت خودروسازی بینالمللی خواهد داشت. خودروسازان پیش از مراسم تحلیف ترامپ در حال مذاکره با تیم ترامپ بودهاند تا از اعمال تعرفه جلوگیری کنند. دو نفر مطلع گفتند که فولکسواگن همچنین در ارتباط نزدیک با دولت ترامپ بر سر تعرفهها بوده است.
طبق گزارش رویترز، فولکسواگن و رقبای آلمانی مرسدس بنز و بام و در ایالتهای جمهوری خواه کارخانه دارند که به ترامپ رای دادهاند و همه بر تعهد خود به تولید ایالاتمتحده تاکید کردهاند.
منبع: ایسنا