بیست و یکمین اجلاس فناوری رسانه با هدف شناسایی چالشها و فرصتهای جدید برای بهرهبرداری از فناوریهای پیشرفته و هوش مصنوعی در صنعت رسانه و همچنین تجلیل از برگزیدگان بخشهای مختلف حوزه فنی رسانه ملی افتتاح شد.
در این مراسم مهندس علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه، به تحولات دیجیتال و فناوری در سازمان صدا و سیما در سالهای اخیر پرداخت و بر کاربری هوش مصنوعی در این حوزه تأکید کرد. وی بیان داشت که این سازمان مسئول نگهداری و توسعه زیرساختهاست و در راستای این اهداف با چالشهایی، چون مهارت نیروی انسانی و تأمین منابع مواجه است.
شریفی به تحولات بزرگ در این سازمان اشاره کرد، از جمله انتقال پخش آنالوگ به دیجیتال و ارتقاء کیفیت پخش از SD به HD. او همچنین به نیاز به تجهیزات مدرن و نیروی متخصص تاکید کرد و گفت در عصر فناوری امروز اگر رسانه بروز نشود، پخش برنامهها آسیب میبیند. وی خاطرنشان کرد که فضای مجازی تهدیدی برای جذب مخاطبان ماست و باید از آخرین فناوریها بهرهبرداری کنیم.
به گفته شریفی، سازمان صدا و سیما باید به سمت فناوریهای نوینی مانند باندهای ۷۰۰-۸۰۰ و ۵G حرکت کند. او به پیشرفتهای ناشی از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که این فناوری میتواند میلیونها تصویر را در کسری از ثانیه تحلیل کند. در این راستا، شریفی از پیشرفتهای صورت گرفته در تولید جلوههای ویژه در سریالها خبر داد و بر لزوم رقابت با دنیا تأکید کرد.
وی در پایان از مدیران فنی و حمایتهای رئیس سازمان سپاسگزاری کرد و بر اهمیت همافزایی برای تحقق اهداف جدید تأکید کرد و گفت: «شما موتور پیشران ما هستید و تحقق اتفاقات جدید در گرو همکاری شماست.»
در ادامه، شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح و برنامه و بودجه سازمان صداوسیما، با اشاره به بحث داغ هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد که شرکتکنندگان اجلاس در سه روز آینده، به تبادل نظر در این حوزه خواهند پرداخت. وی اعلام کرد که برگزاری اجلاس ملی هوش مصنوعی در سال آینده در دستور کار است و در دولت چهاردهم، برنامهای برای رشد این فناوری دیده شده است.
او با اشاره به نام معاونت توسعه و فناوری رسانه تأکید کرد که تغییر دیدگاهها میتواند نقشی کلیدی در توسعه فناوری سازمان ایفا کند. به گفته وی، چشمانداز تحولی شرط نخست تحول است و برای ترسیم آن باید وضعیت کنونی را به خوبی شناخت. وی افزود که آگاهی از دادهها و بهروزرسانی آنها برای مدیریت راهبردی بسیار حائز اهمیت است.
مظفری به اهمیت انسجام افقی و عمودی در سازمان اشاره کرده و تأکید کرد که همه ادارات زیرمجموعه باید دارای یک چشمانداز مشخص باشند. او همچنین به ۹ بند راهبردی سند تحول در معاونت توسعه و فناوری رسانه اشاره کرد که اولین آن تمرکز بر زیرساخت و ایجاد یکپارچگی در فرآیند تولید تا انتشار است.
وی بر تمایز بین فنی و فناوری تأکید کرد و گفت: «معاونت توسعه و فناوری رسانه، الگوی پیشران و پیشرو را دنبال میکند. واژه "دتاد" به معنای دقت، تلاش، ابتکار و دقت به عنوان الگوی متعالی رسانه معنی میشود. سازمان صدا و سیما به دنبال پیشگامی در تحقق گام دوم انقلاب است و رسانهها باید پیشران فناوری و سرمایه انسانی باشند.»
مظفری افزود: «اگر رهبر انقلاب از نقش بیبدیل رسانه میگویند، ما باید به عمل تبدیل شویم. رسانه باید پیش از عملیاتهای دفاعی طراحی کرده و به میدان بیاید. حوزه فناوری ما باید پیشرو باشد و نیروی انسانی باید با آن وفق یابد. فناوری فقط تجهیزات نیست، بلکه توسعه فناوری به معنای بهبود روشها و تجهیزات است.»
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما همچنین به تغییر شکل فناوری رسانه اشاره کرد و گفت: «برای توسعه فناوری باید تعداد بیشتری از ادارات کل ایجاد کنیم و نیاز به ایجاد پارک علم و فناوری رسانه است. جوانان بسیاری هستند که آماده فعالیت در این حوزهاند و باید آنها را جذب کرده و برای رشدشان انگیزه فراهم کنیم.»
وی در نهایت تأکید کرد: «غفلت از نیاز کاربران باعث مرگ رسانه میشود. حضور مؤثر رسانه ملی در فضای مجازی باید به معنای تأثیرگذاری باشد و نه فقط افزایش تولید. توجه به سرمایه انسانی حیاتی است؛ بدون آن، هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود؛ لذا درخواست داریم معاونت توسعه و فناوری رسانه بر موضوع بهرهوری تأکید بیشتری داشته باشد.»
در ادامه این مراسم، مهندس بهجت محمدی، قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه، در سخنرانی خود به برنامههای سه روزه اجلاس اشاره کرد. این اجلاس شامل گردهمایی معاونین فنی استانها، نشستهای تخصصی و نمایشگاه محصولات دانش بنیان است که ۲۳ محصول فناورانه در بیست و یکمین اجلاس فناوری رسانه رونمایی خواهد شد.
وی بر اهمیت HD شدن پخش شبکهها، به خصوص شبکههای استانی، تأکید کرد و گفت که استانهای قم و آذربایجان شرقی تجربیات خود در این زمینه را به اشتراک خواهند گذاشت. مهندس محمدی افزود: روز دوم، ۱۶ نشست تخصصی با محوریتهای امنیت سایبری، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد و تأکید کرد که فناوری اطلاعات به رسانه ارتباط نزدیکی دارد و صنایع کوچک را توسعه میدهد.
در انتها، وی به نیاز به نیروهای متخصص اشاره و ابراز کرد که بهروز ماندن با پیشرفتهای تکنولوژیک برای موفقیت در بازار کار ضروری است.
در این مراسم، داوود ادیب رئیس انجمن شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز به عنوان سخنران پایانی به بررسی جایگاه هوش مصنوعی در کشور ایران پرداخت و گفت: ما سه نهاد مرتبط با هوش مصنوعی در کشور داریم سازمان ملی هوش مصنوعی که یک نهاد دولتی است، مجموعهای در وزارت علوم با عنوان انجمن علمی هوش مصنوعی و یک نهاد صنفی با عنوان انجمن شرکتهای فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال داریم.
وی با اشاره به حوزه هوش مصنوعی و جایگاه ایران در سطح جهانی گفت: رسانه اول به هوش مصنوعی و بعد هوش مصنوعی به رسانه کمک میکند، ما در حوزه دانشی هوش مصنوعی در آخرین رتبه بندی در آکسفورد اینسایت در جایگاه ١٨ در بین ١٩٣ کشور قرار داریم و در حوزه کاربرد هوش مصنوعی رتبه ٩۴ قرار داریم، ما در تعداد فارغالتحصیل رشته مهندسی در سال ٢٠٢٣ بین ١٣٣ کشور رتبه سوم را داشتیم و در ٢٠٢۴ به رتبه ٨ رسیدیم، رسانه باید شاخصها را مشخص کند و شاخصهای مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی افزود: ٢۶ سپتامبر در شاخص مقررات در ١٣٣ کشور ما در جایگاه ١٣٣ قرار داریم و نداشتن سند محکم در هوش مصنوعی خود یک مسئله است. شاخص ارزش دموکراتیک بین ٨٢ کشور رتبه ٧٨ را گرفتیم، باید دانست که هر زمان رسانه جریان سازی کند ما میتوانیم موفق عمل کنیم.
منبع: روابط عمومی رسانه ملی