حمیرا ریگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سفر اول رئیسجمهور به زاهدان ۲۰ همت برای تکمیل شبکه ریلی و راهآهن چابهار- خاش اعتبار در نظر گرفته شد.
وی اظهار کرد: چابهار دروازه دیپلماسی ایران در آبهای آزاد محسوب میشود و درای اهمیت ویژه اقتصادی برای کشورهای منطقه است.
ریگی گفت: سرعتگیری تکمیل طرح راهآهن چابهار- خاش امیدآفرینی خوبی را برای مردم استان رقم زد.
وی افزود: این شبکه ریلی میتواند پل ارتباطی تجاری خوبی را با کشورهای مستقل مشترکالمنافع، اوراسیا، اروپا شرقی و آسیا شرقی رقم بزند. در سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز قراردادهای خوبی از جمله در زمینه صنایع ملی مس ایران و طرحهای گردشگری منعقد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
قاسم عسکری نسب افزود: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موجشکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوس پیما را دارد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لولههای نفتی نیز در حال کار است و ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصربهفرد چابهار مزیت قابل توجهی است، اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
وی بیان کرد: زیر ساختهای بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیتهای بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.
وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که میتواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
عسکری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
وی گفت: ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی بندر به ریل در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده است و یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
روابط عمومی منطقه آزاد چابهار