باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد فراهانی - دفتر رسانهای دانشگاه آموزشی نووسیبیرسک اعلام کرده است که طبق تحقیق دانشمندان آن، بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس به دلیل دنباله روی از رویکرد غیرمتمایز از عملکرد ذهنی پایین رنج میبرند.
این آزمایش شامل تشکیل دو درس تربیت بدنی بود: اولی بدون در نظر گرفتن آمادگی جسمانی هر دانش آموز به صورت جداگانه و در دومی کودکان به سه گروه ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شدند و سطح فعالیت بدنی طبق توانایی هایشان به آنها داده شد. بلافاصله پس از این درس، محققان از آنها خواستند تا چندین کار را برای تجزیه و تحلیل شاخصهای تمرکز، حجم و ثبات توجه، تعداد خطاهای انجام شده، میانگین سرعت حل مسائل، توانایی به خاطر سپردن اطلاعات در کوتاه مدت و ایجاد ارتباط منطقی بین مفاهیم انجام دهند.
به گفته این دفتر، محققان دریافتند که باری که متناسب با سطح آمادگی جسمانی دانشآموز باشد، هم در مقایسه با حالت آرام و هم در مقایسه با درسهای تربیت بدنی که برای همه سازماندهی میشود، تأثیر مفیدی بر فعالیت ذهنی بیشتر نوجوانان دارد. در همان سطح بیش از ۷۰ درصد از دانشآموزانی که از رویکرد غیرمتمایز پیروی میکردند، عملکرد ذهنی ضعیفی را پس از درس تربیت بدنی بروز دادند.
محققان دریافتند که با استفاده از یک رویکرد متمایز برای تعیین سطح فعالیت بدنی، حدود ۲۵ درصد از دانشآموزان بهبود تمرکز و توجه و افزایش سرعت انجام کارها را نشان دادند. علاوه بر این، نوجوانان بهبودهایی را در توانایی به خاطر سپردن و تفکر منطقی تا ۲ برابر میزانی که با فعالیت بدنی نامناسب بروز دادند، به ثبت رساندند.
مارینا اودینتسوا، مدیر پروژه میگوید: «رویکرد متمایز به سطح فعالیت بدنی با در نظر گرفتن آمادگی جسمانی امکان بهبود عملکرد ذهنی نوجوانان را فراهم میکند و در نتیجه کارایی بهتر فعالیت فکری را در فرآیند آموزشی تضمین میکند.»
منبع: تاس