باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تولید محصول تماس اضطراری خودرو گفت: «ما روزانه شاهد تصادفات جادهای در کشور هستیم که منجر به فوت سرنشینان خودرو میشود. حال با تولید محصولی دانش بنیان، توانستیم مکان و نوع تصادف و امکان ایجاد ارتباط صوتی به صورت مستقیم با مراکز ذیربط را در کشور بومیسازی کنیم. تماس اضطراری خودرو یا «امرجنسی کال» که مخفف آن کلمه ایکال (E-Call) بوده یکی از خدماتی است که در آینده نزدیک در سطح کشور به آن دست پیدا خواهیم کرد.»
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری، این فناوری در سطح کشور میتواند تا ۴۰ یا ۵۰ درصد کاهش تلفات را در جادهها ایجاد کند و سرعت عمل را برای رسیدن تیمهای امداد و نجات بعد از وقوع حادثه بالا ببرد.
تحویل اولین سری از خودروهای مجهز به ایکال (E-Call)، هفته گذشته از کارخانه انجام شده است. محصول تماس اضطراری خودرو، داخل کشور توسط چندین تیم دانش بنیان به ثمر رسیده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: «امید داریم بتوانیم روز به روز شاهد گسترش این فناوری در کشور باشیم. پیگیری های لازم برای ایجاد ارتباط بین خودروسازان و اپراتورهای همراه و همکاری ستاد حمل و نقل پیشرفته انجام شده است تا زیرساخت های فناوری این محصول تامین شود و شاهد کاهش آمار تلفات جادهای باشیم.»
محمد کرباسی درباره نوع عملکرد این محصول چنین گفت: «زمانی که فردی در خودرو گیر افتاده باشد، اما امکان تماس و انتقال وضعیت خود را به هر دلیلی به مراکز نداشته باشد، این محصول اطلاعات خودرو و سرنشینان را به صورت مستقیم به مراکز انتقال میدهد و این امر موجب انتقال سریع امدادرسانان به محل شده و از تلفات جلوگیری میکند . دو دکمه داخل خودرو تعبیه شده که یکی از آنها به صورت تماس صوتی با مراکز امداد و نجات و دیگری به مرکز امداد خودرو متصل میشود و افراد در شرایط اضطراری با اعلام درخواست به آنها پاسخ داده خواهد شد. یکی از مهم ترین قابلیت های این محصول ارسال اطلاعلات اولیه خودرو در لحظه روشن شدن خودرو و در بروز حادثه، اطلاعات مکانی خودرو و نحوه واژگونی آن به مرکز است که این امر در امداد رسانی بسیار کمک کننده است.»
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: «در حال حاضر تمرکز اصلی ما این است که محصول در مرحله تولید و قبل از رسیدن به دست مصرف کننده در خودرو جاسازی شود؛ اما تلاش داریم که بتوانبم پس از فروش هم سرویس دهی انجام شود. در حال حاضر ۲۰ تعداد خودرو مجهز به ایکال به صورت نمادین تحویل مشتری داده شدند. چشم انداز روشنی در این حوزه وجود دارد و از لحاظ زیرساختی نیاز به توسعه و از لحاظ تجهیزات ارتباطی و مراکز داده نیاز به تجهیزاتی دارد که بتواند گستردهتر و حجم ظرفیت بالاتر سرویس دهی انجام دهد. محصول تولید شده تماس اضطراری خودرو به صورت کامل در کشور بومی سازی شده است.»