مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: از سه سال پیش تا امروز حدود یک میلیون بازنشسته جدید به مستمری بگیران سازمان اضافه شده‌اند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با شرکای اجتماعی به همراه قائم مقام این سازمان و معاونان و مدیران ستادی در نشست با اعضا و دبیران اجرایی شعب خانه کارگر سراسر کشور، بر ضرورت پیشگامی شرکای اجتماعی در حل چالش‌های تأمین اجتماعی تأکید کرده و گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی باعث می‌شود تا مشکلات را بهتر ببینیم و با همراهی شما شناخت مناسب‌تر و جامع‌تری نسبت به شرایط و راهکارها ایجاد شود. در مدیریت تمامی چالش‌های مهم این سازمان، شرکای اجتماعی پیشگام و همراهان راهبردی تأمین اجتماعی هستند.

سالاری در تشریح بخشی از وضعیت سازمان به موضوع تغییرات هرم جمعیتی اشاره کرد و گفت: از سه سال پیش تا امروز حدود یک میلیون بازنشسته جدید به مستمری بگیران سازمان اضافه شده‌اند و این تغییرات در هرم جمعیتی باعث ایجاد چالش‌هایی شده است خصوصاً اینکه با پدیده بازنشستگی‌های پیش از موعد نیز مواجه هستیم. در این خصوص خود شما باید پیشگام شوید تا صندوقی که متعلق به شماست متضرر نشود. قرار نیست در این باره به کسی ظلم شود اما اصلاح قوانین با توجه به افزایش سن امید به زندگی و موضوع بازنشستگی‌های پیش از موعد لازم است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: الان بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان با سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند که البته بسیاری از آنها درست تشخیص داده شده و محق هستند، ولی این کار بی ایراد نیست و نیاز به اصلاح دارد. باید با کمک هم، با رویکرد سه جانبه گرایی و کمک وزارت کار این موضع را اصلاح کنیم.

سالاری گفت: بخشی از چالش‌های پیشرو ناشی از وضعیت کلی اقتصاد کشور و بخشی از آن متأثر از وضعیت کارفرمایان است. با وجود تمام چالش‌ها ایفای تعهدات سازمان اجتناب‌ناپذیر است. وظیفه اصلی ما پرداخت به موقع هزینه‌های مراکز طرف قرارداد درمانی است تا بیمه‌شده سازمان با حرمت وارد مراکز درمانی شده و خدمات دریافت کند.

همه تلاش سازمان در جهت جلب رضایت ذی‌نفعان است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه همه تلاش سازمان در جهت جلب رضایت بیمه‌شدگان و بازنشستگان است، اظهار داشت: طبق قانون مصوب درباره متناسب‌سازی حقوق و مستمری، حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مشمول دریافتی جدید نبودند، اما بر اساس آرای جمعی به این نتیجه رسیدیم که این شرایط منصفانه نیست. به هر حال همه سطوح بازنشستگان از وضعیت کلان متأثر می‌شوند و لازم است که مساعدت‌هایی در این خصوص انجام شود. در نتیجه ۳۰ هزار میلیارد از ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع متناسب‌سازی مربوط به همین بخش بود که قانون برای آن تکلیفی را تعیین نکرده بود. این یعنی اگر شرایط مهیا باشد سازمان آماده انجام وظیفه و بهبود کیفیت خدمات است اما در جایی که این شرایط و ظرفیت وجود ندارد اولویت‌بندی لازم است.

وی افزود: علی‌رغم وجود چالش‌ها به هیچ عنوان از اصلاح وضعیت ناامید نیستیم اما موانعی وجود دارد که باید با همفکری شرکای اجتماعی آنها را مرتفع کنیم. گاهی برخی اقدامات جزئی در کنار هم می‌تواند یک مانع بزرگ و جدی را از سر راه ما بردارد و مشکلاتی را حل کند. مثلاً در آغاز دوره جدید مسئولیت تدوین آئین‌نامه اجرایی برای فعالان پلتفرم‌های مجازی را آغاز کردیم یا به دنبال تعیین مشوق‌هایی هستیم تا کسانی که به سن بازنشستگی می‌رسند و استحقاق بازنشستگی دارند، به میل خود سنوات بیشتری خدمت کنند و در نهایت درصدی به حقوق آنها افزوده شود.

حرکت به سمت درمان رایگان از اولویت‌های راهبردی سازمان است

سالاری با اشاره به اینکه در تلاشیم بدون بدهی وارد سال جدید شویم، اظهار داشت: چیزی که باعث شد مسئولیت سازمان را برای بار دوم قبول کنم، پس از لطف شما امید به این بود که بتوانم به سمت درمان رایگان حرکت کنم. با اجرای نظام ارجاع، درمان رایگان یا نزدیک رایگان ممکن است و در این دوره تلاش می‌کنیم در کنار همکاران در این جهت حرکت کنیم. خصوصاً اینکه رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید ویژه دارند و از قبل از ریاست جمهوری نیز به نظام ارجاع و ارائه درمان رایگان اعتقاد و باور داشتند. از این جهت این اعتقاد ایشان برای ما هم پشتوانه و دلگرمی‌است و هم وظیفه ما است که هرگاه ایشان به مطلبی اعتقاد دارند ما در مجموعه خود در آن جهت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: بر تحول دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی حتماً تمرکز بیشتری خواهیم کرد. بخشی از خدمات غیرحضوری به طور کامل غیرحضوری نشده است و تلاش داریم این طرح موسوم به ۳۰۷۰ را به شکلی کامل کنیم که درصد زیادی از خدمات تأمین اجتماعی به شکل واقعی، غیرحضوری شود. سامانه ۱۴۲۰ و نظام پاسخگویی را به طور کامل مدرنتر و کامل‌تر خواهیم کرد. امیدواریم در سال آینده در چنین ایامی‌وضعیت طوری باشد تا هر کسی به مرکز پاسخگویی ما تماس بگیرد جواب قانع کننده بگیرد. این شدنی است و روی این فعالیت‌ها تمرکز کرده‌ایم.

اصلاح فرایندهای مدیریت بخش درمان در دستور کار است

سالاری در خصوص خدمات بیمه چند لایه گفت: برای خدمات نوین بیمه‌ای طرحی داریم و می‌خواهیم به سمتی برویم تا اگر نیاز به بیمه تکمیلی و مکمل داریم، خودمان بتوانیم سطح‌بندی بیمه‌های مختلف، غیر از بیمه پایه را پوشش بدهیم. برای رفع این مشکلات باید خودمان بیمه درمانی را به نحوی کامل کنیم که به بیمه درمانی مکمل نیاز نداشته باشیم. لذا اصلاح فرایندهای مدیریت درمان بسیار مهم است و به این سمت خواهیم رفت. البته قرار نیست ارائه خدمات رایگان در مراکز ملکی را تغییر بدهیم. این مراکز متعلق به کارگران است و ارائه خدمات به کارگران و بازنشستگان هم رایگان است. این مراکز به هر نحوی اداره شوند خدماتشان رایگان است ولی باید این مراکز را بهتر اداره کنیم و با اجرای پروژه‌هایی نظیر بررسی الکترونیک اسناد به سمت مدیریت بهینه هزینه‌های درمان در مراکز ملکی حرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در خرید خدمات درمانی غیرمستقیم هم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا بهتر از گذشته عمل کنیم. خرید راهبردی زمانی محقق می‌شود که به موقع طلب مراکز درمانی طرف‌های حساب را بدهیم، چون وقتی بدهی‌هایمان را به موقع پرداخت می‌کنیم قدرت انتخاب پیدا می‌کنیم. اگر به موقع پول بدهیم می‌توانیم در خرید خدمت برای ذی‌نفعان سازمان بهتر عمل کنیم.

اولویت خروج از بنگاه‌داری و حرکت به سوی نظام مالی-تعهدی

وی در خصوص شرکت‌های سرمایه گذاری تأمین اجتماعی گفت: قرار نبوده تأمین اجتماعی بنگاه‌دار شود. با توجه به مأموریت‌های اصلی سازمان اگر امور داخلی شرکت‌ها به تأمین اجتماعی مرتبط شده امری خطاست. اگر مدل سرمایه‌گذاری ما در تأمین اجتماعی به سمت سهام‌داری حرکت کند؛ وضعیت فعلی سود چندبرابر شده و وقت مدیران سازمان نیز صرف امور بازنشستگان و بیمه شدگان می‌شود. لذا ما به دنبال چیزی هستیم که هم برنامه هفتم ما را مکلف کرده و هم عقل ما را ملزم می‌کند، این که به شکل تدریجی از بنگاه‌داری خارج شویم. ان‌شالله با کمک شرکای اجتماعی، به سمت نظام مالی - تعهدی می‌رویم تا از روش‌های نوین تأمین مالی استفاده کنیم.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار