
بهمن غنوی معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی گفت: ابتدا با دمونتاژ کوپلینگ بین ژنراتور و توربین، کاورهای دو سر ژنراتور، نیمه بالایی پداستال و متعاقبا نیمه بالایی یاتاقانهای ژنراتور در دو طرف آغازشد تا با اندازه گیری دقیق میزان لقیهای قبل دمونتاژ قطعات از قبیل تعین میزان الاینگیشن اولیه پیچهای کوپلینگ، تعیین لقیهای نوک پرههای خنک کاری و همچنین اندازههای مربوط به یاتاقانهای ژنراتور که بر اساس تست فرمهای مربوطه توسط متخصصان تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی به انجام رسید.
وی اضافه کرد: در ادامه این بازدید با دمونتاژ مابقی قطعات، یاتاقانهای دو طرف و قرار دادن روتور روی ابزار مخصوص مراحل دمونتاژ کامل روتور از درون استاتور صورت گرفت تا روتور و استاتور جهت انجام تستهای الکتریکی توسط متخصصان تعمیرات الکتریک بررسی شود.
معاون تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی بیان کرد: قسمت اندازه گیری مقادیر اولیه لقی نوک پرههای خنک کاری با گاید رینگ و همچنین لقیهای مربوط به پداستال و یاتاقانهای توربین قبل از دمونتاژ کامل صورت پذیرفت.
وی گفت: در زمان دمونتاژ نیمه بالایی یاتاقان سمت اکسایتر وجود مدل سنگ زده بر روی بابیت این یاتاقان مشهود بود که در قسمتهای بعدی باید مورد تست و بررسی بیشتر قرار میگرفت، خوشبختانه پس از انجام انواع تستهای غیر مخرب بر روی این تجهیز مشخص شد که این عیب مشکل چندانی برای این قطعه بوجود نمیآورد و در نهایت با نظر کارشناسان تصمیم به عدم تعویض این یاتاقان گرفته شد.
غنوی افزود: به منظور دمونتاژ روتور ژنراتور در واحد شماره ۲ بخارسیکل ترکیبی نیاز بود تا روتور پس از قرار گیری روی سینی و نصب ابزار مخصوص و همچنین دمونتاژ کامل یاتاقانهای دو سمت و پداستال سمت اکسایتر دمونتاژ شود. از این رو در این واحد طبق همین روال پس از قرار دادن پدهای مخصوص در قسمت زیر روتور ژنراتور و دمونتاژ پداستال روتور ژنراتور به صورت کامل دمونتاژ گردید.
وی عنوان کرد: در این مرحله پس از دمونتاژ تمامی قطعات از قبیل پرههای روتور ژنراتور تمامی قطعات دمونتاژ شده مورد تست قرار گرفتند تا درصورت وجود عیب در قطعات مورد نظر تعویض شوند.
بهمن غنوی بیان کرد: پس از انجام مراحل مربوط به تستهای مکانیکی و الکتریکی قطعات مربوط به ژنراتور و به منظور مونتاژ مجدد روتور ژنراتور، ابتدا با نصب ابزار مخصوص درون استاتور و همچنین با بستن پداستال کمکی روتور مراحل مونتاژ روتور با دقت بالا توسط متخصصان تعمیرات این نیروگاه انجام شد تا در حین مونتاژ مشکلی برای این تجهیزات ایجاد نشود. در نهایت با نصب روتور در محل خود مراحل مونتاژ مابقی قطعات از قبیل پداستال و یاتاقانهای دو طرف صورت گرفت و در حین مونتاژ نیز مقادیر مربوط به تست فرمها اندازه گیری شد تا تمامی قطعات به صورت دقیق و بر اساس اندازههای لقی مجاز نصب شوند.
وی عنوان کرد: فرآیند مونتاژ روتور ژنراتور واحد و پس از پایان مراحل مونتاژ یاتاقانهای توربین، لازم میباشد تا وضعیت الایمنت بین این دو تجهیز دوار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم تغییراتی اعمال گردد تا در زمان بهره برداری مشکلی از نظر ارتعاشات برای واحد وجود نداشته باشد. در این واحد با اندازه گیری اولیه الایمنت مشخص شد که نیاز به انجام الایمنت برای واحد وجود دارد که این مهم با انجام محاسبات مربوطه و همچنین اعمال تغییراتی درپایههای پداستال یاتاقانهای ژنراتور توسط متخصصان این نیروگاه صورت گرفت.
اجرای این پروژه، حاصل فعالیت جمعی از کارکنان متخصص معاونت تعمیرات و نگهداری نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی بود که با استفاده از ظرفیتهای داخلی و با کمترین هزینه به انجام رسید.
منبع: روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی قزوین