منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه امروز سهشنبه ۲۷ آذر در بازدید از پروژه راهآهن کرمانشاه-خسروی بر اهمیت این پروژه تأکید کرد و با بیان اینکه این پروژه از محل سفر رهبر معظم انقلاب در حال اجراست، اظهار کرد: این خط آهن پنج شهرستان استان شامل کرمانشاه، اسلامآباد غرب، دالاهو، گیلانغرب و قصرشیرین را پوشش میدهد و نقش مهمی در توسعه استان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: بازارچههای مرزی استان نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق را انجام میدهند و این محور ریلی میتواند علاوه بر جابجایی زائران، برای حمل بار نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما روند فعلی اجرای پروژه قابل قبول نیست و باید با سرعت بیشتری دنبال شود. مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و بهزودی وزیر راه و شهرسازی از این پروژه بازدید خواهد کرد تا تصمیمات لازم برای تأمین اعتبار اتخاذ شود.
استاندار کرمانشاه همچنین از پیشنهاد پیمانکار مبنی بر افتتاح فاز به فاز پروژه استقبال کرد و گفت: با سفر وزیر و معاونین مربوطه و تخصیص اعتبارات، میتوانیم شاهد تحرک بیشتری در این پروژه باشیم.
حبیبی گفت: این پروژه که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است، توجیه اقتصادی و راهبردی کافی برای تکمیل دارد و نقش مهمی در توسعه تجارت، حملونقل و ارتباطات منطقهای ایفا خواهد کرد.
الیاس سلیمانی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در استان کرمانشاه، درباره جزئیات فنی پروژه گفت: راهآهن کرمانشاه-خسروی از مسیر راهآهن اراک-ملایر-کرمانشاه منشعب میشود و تا مرز خسروی ادامه دارد. این مسیر ۲۶۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط آنتنی به ۳۳۰ کیلومتر میرسد و تاکنون هشت هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: این پروژه شامل ۹ کیلومتر تونل است که از مجموع ۱۱ تونل، تاکنون ۵ مورد آن تکمیل شده است. فاز اول مسیر از کرمانشاه تا اسلامآباد غرب ۸۶ درصد پیشرفت دارد و کل پروژه ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با تأمین اعتبار میتوان فاز اول را ظرف یک سال به پایان رساند. فاز اول پروژه به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
سلیمانی اضافه کرد: فاز یک پروژه شامل قطعه کرمانشاه تا اسلام آباد غرب به طول ۱۱۰ کیلومتر است که در بخش زیرسازی ۸۶ پیشرفت دارد.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا، بیش از هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.
خط ریلی در استان کرمانشاه اکنون تا شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان وصل است و هر هفته ۲ بار قطار از مسیر کرمانشاه به مشهد و برعکس اقدام به جابجایی مسافر و بار میکند هرچند به دلیل نواقص مختلف و ضعف زیرساختی بویژه از تهران تا کرمانشاه ظرفیت جابجایی کمتر از حد انتظار دارد.
منبع:ایرنا