باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند که ۲۶ آذر ماه هم یکی از این روزها است چرا که ۴۱ سال پیش در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند.
به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمه الله مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه الله، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال ۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد.
خوش غیرتی رانندگان و به ویژه رانندگان و مالکان اتوبوس همواره در طول سال های گذشته به ویژه در پیک های زمانیپر تردد از جمله اربعین،نوروز و سفرهای تابستانی به گوش همگان رسیده است که با وجود کمبودهای فراوان از جمله کمبود ناوگان ،گرانی قطعات ولوازم یدکی پای کار آمده و اقدام به جابه جایی مسافران کرده اند.
سالانه ۲هزار و۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید وارد کشور شود
داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بحث معیشت رانندگان یکی از مسائل مهمی است که سازمان راهداری و حملونقل جادهای در طی چند سال گذشته همواره برروی آن هدف گذاری کرده است گفت:همچنین در حوزه فعالیت ایمن ،مطلوب و با کیفیت هم اقدامات گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده که یکی از این اقدامات ورود ناوگان ، بهسازی و نوسازی ناوگان است.
باقرجوان افزود: از سال گذشته در همين راستا منابعی از تبصره ۱۸ تخصیص داده شده تا نوسازی ناوگان با سرعت بیشتری اجرایی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴هزار دستگاه انواع ناوگان حملونقل مسافری در کشور وجود دارد که سالانه باید ۲هزار و۵۰۰ دستگاه به آنها تا ۴سال اضافه شود تا بخشی از کمبودها در این حوزه برطرف شود.
باقرجوان يادآور شد: امیدواریم در این حوزه برای جبران کمبودهای بخش حملونقل عمومی جاده ای کشور از ظرفیت تولید داخل بتوانیم استفاده کنیم که در همین راستا تاکنون قول های زیادی داده شده و امیدواریم تا اربعین سال آینده بتوانیم بخشی از نیاز ناوگانی کشور را تامین کنیم.
رانندگان هم در این بخش همواره با مشکلات زیادی روبرو هستند که در همین رابطه محمودی یکی از رانندگان اتوبوس در مسیر اصفهان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کمبود وگرانی لوازم و قطعات یدکی گلایه کرد و گفت: در طول سالهای گذشته با افزایش نرخ ارز با مشکلات بسیاری هم در تامین لاستیک و هم در تامین قطعات یدکی روبرو بودیم و در این بین ما رانندگان برای گرفت حق خود بین وزارت صمت و وزارت راه وشهرسازی پاسکاری میشدیم.
وی ادامه داد: امیدواریم همان طور که ما در ایام اربعین و نوروز پای قول خود در خدمت رسانی به مردم دولت هم در خدمت رسانی به رانندگان در جهت نوسازی ناوگان و همچنین تامین قطعات و لوازم یدکی به ویژه لاستیک اقدامات لازم را انجام دهند.
۹۰ درصد از جابهجایی کالاهای کشور از طریق جاده انجام می شود
یکی دیگر از بخش های مهم حملونقل جادهای کشور مربوط به کامیون داران است که این صنف هم از سال های گذشته با وجود مشکلات فراوان از جمله کمبود و گرانی سوخت، نبود لاستیک و پایین بودن تعرفه های حملونقلی همواره پای کار برای جابه جایی کالاهای اساسی به ویژه از بنادر بوده اند.
پیش از این سازمان راهداری اعلام کرده بود که قرار است ۱۶۷ هزار ناوگان حمل ونقل جادهای ظرف ۵ سال در بخش مسافری و باری و چه در بخش سواری کرایه نوسازی شود که در صورت اجرایی شدن ایت اقدام یک گام اساسی و بزرگ در بخش حمل و نقل برداشته می شود.
همچنین پیش از این فیروز خدایی رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورتی که روند واردات کامیون های دست دوم اروپایی اگر در کشور تسریع شود به طور قطع ما شاهد کاهش سن ناوگان حمل ونقل جاده ای خود خواهیم بود که اجرای آن در نهایت زمینه ساز کاهش تصادفات جاده ای می شود.
به گفته رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران، دولت از چند سال گذشته زمینه را برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی فراهم کرده است اما در حال حاضر این طرح اجرایی شده و ما کم کم شاهد جان گرفتن این نوسازی در کشور هستیم.
او ادامه داد: خوشبختانه طرح اسقاطی شدن کامیون ها با دستور وزارت صمت برداشته شده و همین رفع مشکل روند نوسازی را بهبود بخشیده است در حال حاضر تمامی کامیون داران و شرکت های حمل ونقلی در صورت داشتن کارت هوشمند میتوانند هر ۱۰ سال یک بار اقدام به واردات کامیون کنند اما این تنها منوط به داشتن کارت هوشمند فعال است.
خدایی بیان کرد: در صورتی که کامیونهای فرسوده در کشور از رده خارج نشوند شاهد بهبود یافتن وضعیت نوسازی کامیون نخواهیم بود بنابراین باید دولت تدابیر لازم را برای خارج کردن کامیون های کهنه انجام دهند.
پیگیری ها برای ترخیص کامیون های وارداتی ادامه دارد
براساس این گزارش براساس آخرین پیگیری های که از سوی رضا اکبری رئیس سازمان راهداری توسط باشگاه خبرنگاران صورت گرفت از چند هزار دستگاه کامیونی که قرار بود وارد کشور شود هنوز بخش عمده ای از آنها ترخیص نشده و ما همچنان پیگیر رفع ترخیص این کامیون ها از گمرکات کشور هستیم.
گفتنی است بخش حمل و نقل جادهای به عنوان یکی از مهمترین حوزههای اقتصاد حمل و نقلی کشور به شمار میرود، به طوری که حدود ۹۰ درصد از جابهجاییهای کالا و بار از طریق این بخش انجام میشود و در صورتی که مشکلی برای این حوزه رخ دهد، حوزه حملونقل کشوری از پای میافتد بنابراین توجه به این حوزه و نوسازی ناوگان جادهای باید به عنوان یکی از اصلیترین اهداف وزارت راه و شهرسازی به شمار برود.