باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - سالار قاسمی در سفر به شیراز و در نشست با مدیرکل، روسا و شورای معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس استان، اظهارداشت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند کمک به معلولان، خدمت به پیامبر اسلام (ص) است لذا این کلام، اهمیت موضوع را میرساند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس در زمانهای مختلف، همواره پیشرو بوده است و استان فارس پایتخت شعر و ادب کشور است، افزود: آموزش و پرورش استان فارس جز آموزش و پرورشهای سرآمد کشور بوده و هست.
او ادامه داد: شرط حکمرانی مطلوب در کشور، حکمرانی علمی در آموزش و پرورش کشور است، حکمرانی علمی دارای ویژگی هابی مانند؛ داشتن قدرت حل مسئله است، لذا با نگاه علمی باید مسائل را حل کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مسئله آموزش و پرورش کشور تنها به خود آموزش و پرورش مربوط نیست بلکه یک مسئله ملی است وبه حکمرانی مربوط میشود.
او ادامه داد: برای حل علمی مسائل، ضروری است در آموزش و پرورش قدرت اجماع و قدرت ایجاد سرمایه اجتماعی و اعتماد داشته باشیم.
قاسمی با تاکید بر شایسته خواهی و شایسته گزینی، اذعان کرد: شایسته خواهی موجب شایسته گزینی میشود و در ادامه شایسته داری را در پی خواهد داشت و در نهایت این روند توسعه کشور را موجب میشود.
او اضافه کرد: برنامهای که با مشارکت نوشته نشود یک طرفه خواهد بود لذا در تدوین برنامهها باید اجماع داشته باشیم مدیریت باید از کف به ستاد باشد، زیرا عکس آن پاسخگو نیازها نخواهد بود.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش بر به روز بودن محتواهای آموزشی تاکید و عنوان کرد: برنامهای موفق میشود که در آن از نظرات و ایدههای مجری طرح و برنامه استفاده شود تا اثر آن برنامهها را در دانش آموزان مشاهده کنیم.
او افزود: شاه بیت موفقیت آموزش و پرورش، مدیر مدرسه با کفایت است، چرا که تاثیر مدیر مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت به مراتب بسیار مهم است.
قاسمی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی دنبال توسعه مشارکت و اجتماعی شدن آموزش و پرورش هستیم و این اولویت اول ماست؛ لذا با استفاده از تعامل با خیرین، اولیا، دستگاهها و ... به اجتماعی شدن آموزش و پرورش کمک کنیم.
او ادامه داد: اگر کمک کنیم تا دانش آموزان استثنایی به سمت رشتههای مهارتی بروند رسالت اصلی خود را انجام دادهایم.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش آموز استثنایی دارای دو معلم است، معلم اولش خانواده است لذا باید آموزش اولیا را در دستور کار داشته باشیم و در همه زمینهها از علم روز استفاده کنیم امروز اگر نتوانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم کاملا عقب میافتیم.
او افزود: مهارت آموزی، تلاش برای آینده شغلی دانش آموزان استثنایی، کیفیت بخشی خانواده محور و اجتماعی شدن، ازجمله اولویتهای کاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
قاسمی اذعان کرد: تبدیل مراکز جامع به مراکز جامع به معنی واقعی و حل مشکلات سرویسهای ایاب و ذهاب دو مسئله اساسی جاری حوزه استثنایی است که باید با جدیت پیگیری شود.
او گفت: اساس کاری که یک مدیر میخواهد انجام دهد حداکثر باید تا پایان دی ماه که اوج سال تحصیلی است، صورت گیرد.