رئیس هیأت مدیره کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده به فرسودگی ماشین آلات حمل بتن آماده که تماماً در سطح شهر‌ها تردد می‌کنند و نیاز به نوسازی دارند اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - علی صادقی رئیس هیأت مدیره کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده در نشست خبری گفت: از لحاظ بین المللی تعریف متفاوتی برای بتن و بتن آماده وجود دارد. بتن آماده در کارخانه‌های تولید بتن آماده می‌شود و به محل مصرف حمل و دارای استاندارد ملی اجباری است.

او گفت: در حال حاضر از مهم‌ترین معضلاتی که ارتباط مستقیم با منابع ملی و منافع ملی دارد، استفاده از بتن‌های دست‌ساز که معروف به بتن خلاطه‌ای است و استفاده ازبتن دست‌ساز در محل پروژه‌ها علاوه بر این که طبق قانون خلاف است، باعث آسیب‌پذیری بیشتر ساختمان‌ها در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله می‌شود، عمر ساختمان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

صادقی با بیان این که روز ۱۵ اردیبهشت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور به نام (روز صنعت بتن آماده) نام گذاری شده، از عدم وجود قدرت اجرایی انجمن‌های صنفی برای تاثیر گذاری در کنترل و بهبود کیفیت بتن آماده و مقابله با تخلفات احتمالی اظهار نگرانی کرد.

او اضافه کرد: با توجه به این که طبق قانون و ابلاغیه‌های قانونی وزارت راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد، نصب بچینگ برای تولید بتن مورد نیاز پروژه‌ها بدون اخذ نشان استاندارد ممنوع است، تقاضای رسیدگی نهاد‌های نظارتی با کمک و همکاری انجمن‌های صنفی بتن آماده را دارد.

رئیس هیأت مدیره کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده در پایان به فرسودگی ماشین آلات حمل بتن آماده که تماماً در سطح شهر‌ها تردد می‌کنند و نیاز به نوسازی دارنداشاره کرد.

در ادامه محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی با بیان این که تا سال ۱۳۱۲ سیمان مورد نیاز کشور از کشور‌های آلمان و روسیه تامین می‌شد، گفت: پس از راه‌اندازی اولین کارخانه سیمان کشور به نام کارخانه ری در شهر ری، بتن مورد نیاز کشور با سیمان تولید داخلی تولید شد که بتن‌های تولیدی فقط در پروژه‌های عمرانی مورد مصرف قرار می‌گرفت. اما تولید بتن آماده با تاسیس اولین کارخانه تولید بتن آماده در اردیبهشت سال ۱۳۵۰ شروع شد و در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد کل سیمان تولیدی کشور که معادل قریب ۹۵ درصد سیمان تولید شده به صورت فله است، توسط ۱۷۰۰ کارخانه بتن آماده در سطح کشور تبدیل به ۱۰۰ میلیون متر مکعب بتن آماده شده و توسط ۲۰ هزار دستگاه کامیون حمل و عمدتاً در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع باید باعث حساسیت بیش از پیش مسئولین مربوطه قرار بگیرد.

کریمی از ضرورت افزایش دوره‌های آموزشی در مورد بتن آماده بر اساس استاندارد‌های تعریف شده تاکید و اعلام کرد: انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده استان فارس دارای سابقه خوبی چه از لحاظ قدمت و چه از لحاظ تلاش برای ارتقا جایگاه و کیفیت بتن آماده داشته که مورد تقدیر است.

او گفت: انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده اروپا در سال ۱۹۶۱ تاسیس شده و دارای اعضا پیوسته و وابسته است و کانون در جهت تبادل اطلاعات برای ارتقا کیفیت بتن آماده تقاضای عضویت به عنوان عضو وابسته را کرده که در دست اقدام است.

کریمی ادامه داد: در اروپا میزان مصرف سیمان در یک متر مکعب بتن آماده ۳۰۰ کیلوگرم است، حال آن که متاسفانه در ایران بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است و اگر بشود ۵۰ کیلوگرم مصرف سیمان در یک متر مکعب بتن آماده را کاهش داشت، علاوه بر حفظ منافع ملی، میزان ۵۰ میلیون تن دی اکسید کربن از فضای کشور کاسته و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.