باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قربانی - ۴۳ سال قبل دومین پایانه تهران در زمینی به مساحت ۵ هکتار و در محدوده سهراه تهرانپارس ساخته شد که پس از گذشت سالها از فعالیت این پایانه و گسترش شهرنشینی مشکلاتی را برای ساکنان این محله ایجاد کرد.
مدیریت شهری از حدود ۶ سال پیش تصمیم گرفت محل پایانه شرق جا به جا شوند که این موضوع محقق نشد و بالاخره پس از سالها بلاتکلیفی پایانه جدید شرق ساخته شد و به بهره برداری رسید.
در همین خصوص سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران با صدور اطلاعیهای از پایان خدمترسانی در پایانه شرق قدیم واقع در سهراه تهرانپارس خبر داد و اعلام کرد: به اطلاع عموم شهروندان و مسافران میرساند، باتوجهبه بهرهبرداری از پردیس مسافری شرق، از شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ هیچگونه خدماتی در پایانه شرق قدیم واقع در سهراه تهرانپارس به شهروندان و مسافران گرامی ارائه نخواهد شد.
این پایانه بعد از ۴۳ سال فعالیت برای همیشه از مدار خدمترسانی خارج و تمامی سفرها از ۱۷ آذر امسال به بعد از پردیس مسافری شرق واقع در انتهای بزرگراه شهید زینالدین شرق، بزرگراه شهید یاسینی شمال، نرسیده به بیمارستان شهید لواسانی، پردیس مسافری شرق انجام خواهد شد.
بر همین اساس با توجه به لزوم خدمترسانی مطلوب و منظم به شهروندان و مسافران تمهیدات لازم با سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد اتوبوسرانی درباره استقرار خودروهای حمل ونقل عمومی از قبیل ون و اتوبوسهای ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی (خط فیدری) تا پردیس مسافری شرق به صورت مداوم و بالعکس تا اطلاع ثانوی آماده خدمترسانی به عموم شهروندان و مسافران است.
شهروندان و مسافران میتوانند از شنبه ۱۷ آذر جهت انجام سفر خود به شهرهای شمال و شمال شرقی کشور و شهرهای شرق استان تهران از جمله دماوند، پردیس، رودهن، بومهن و فیروزکوه به پردیس مسافری شرق جدید مراجعه کنند.
جا به جایی پایانه شرق به محل جدید گلایههایی هم توسط مسافران همیشگی این پایانه به همراه داشته و از محل پایانه جدید گلایه کردند و گفتند مقدمات هنوز فراهم نشده و تعداد ون پیش بینی شده از مترو تا پایانه کافی نیست.
مسافر دیگر از محل پایانه جدید شرق گلایه کرده و گفته اگر ساعات ابتدایی صبح یا ساعات پایانی شب به این پایانه برسیم حمل و نقل عمومی موجود نیست و باید از تاکسی اینترنتی استفاده کنیم و به علت مسافت طولانی تا مناطق تهران هزینه زیادی دارد.
بهره برداری از پایانه جدید شرق اقدام خوبی است، اما باید قبل از انتقال کامل پایانه تسهیلات رفت و آمد مردم به پایانه جدید فراهم شود تا رسیدن به پایانه شرق جدید با مشکل همراه نباشد.
در پایانه شرق قدیم بیش از ۱۰شرکت مسافربری اتوبوسرانی و مینیبوسرانی فعال بود که پس از توافقات صورت گرفته، به پردیس شرق منتقل شدند و فعالیتشان در مکان جدید شروع شد.
پیشبینی میشود جابهجایی سالانه ۲میلیون مسافر از پایانه شرق جدید انجام شود و با انتقال تعاونیهای مسافربری به پردیس شرق جدید، برای تسهیل دسترسی شهروندان، ونها و اتوبوسهایی در مسیر پردیس جدید شرق فعال میشوند.