باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه پهلوان - فرزاد حسنی اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح از خرداد ماه سال جاری آغاز شده اعتبار اولیه آن ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح ایجادمسیرهای ورودی مجزا برای کامیونها و تریلرهای واقع در تیرپارک مرز، دسترسی مجاز برای مسافر، ترانزیتهای حاملهای سوخت و مسیرهای صادرات و واردات است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان با بیان اینکه عرصه و مالکیت در باشماق به دو بخش تقسیم میشود، افزود: یک از این بخشها ۷.۵ هکتار است که در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قرار دارد و برای فعالیتهای خروج مسافر و کالای ترانزیتی استفاده میشود که در این بخش مشکلی بابت زیرساخت و کارهای اجرایی نداریم.
حسنی به بخش دوم اشاره کرد و گفت: این بخش ۱۸.۵ هکتار است که بخش عمدهای از آن را در سال ۱۳۹۹ همزمان با تصویب طرح جامع باشماق از استانداری تحویل گرفتیم ولی همین بخش نیز برای تکمیل فاز توسعه، نیاز به الحاق عرصههای جدید داشت.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان الحاق عرصه جدید، با مشکلات زیادی مواجه بود و از آنجا که باید تملک اتفاق میافتاد، وجود معارض اجرای طرح را با کندی مواجه کرد.
حسنی ادامه داد: به دلیل عدم امکان تملک اراضی و نیز نبود دسترسی به سایت برای انتقال ماشین آلات، این قرارداد پایان یافت.
وی افزود: بعد از دریافت اعتبارات ۲۰۰ میلیارد تومانی از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۲۵ هکتار دیگر از عرصههای مورد نیاز مرز باشماق را تملک کردیم.
حسنی با بیان اینکه در حال حاضر تنها مشکل موجود در مرز ساماندهی ترانشیپمنتهاست، گفت: این بخش قبلاً در اختیار گمرک و استانداری بود و حالا هم اختلاف نظرهایی با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وجود دارد که در دیدار استاندار کردستان با وزیر راه و شهرسازی این مشکل تا حدودی برطرف و مقرر شد تا عملیات ترانشیپمنت توسط سازمان راهداری آغاز شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان یادآور شد: اجرای این طرح در دست بررسی است تا سازمان حمل و نقل جادهای در صورت پذیرش مجدد، وارد فرایند انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی شود.