رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من با فیلترینگ به شکل فعلی مخالفم، اظهار کرد: فیلترینگ فعلی براساس حوادث ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و لازم بود انجام شود، اما ادامه آن به این شکل صحیح نبود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسینی، نیک‌خوی، تورانلو و سیدی - نشست خبری «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز هفتم آذرماه ۱۴۰۳ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ابوالفضل عمویی معاون امور بین‌الملل رئیس مجلس، علیرضا شریفی معاون اجرایی رئیس مجلس، محمدسعید احدیان و امیرایراهیم رسولی مشاور سیاسی رئیس مجلس، احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات، ایمان شمسایی رئیس مرکز ارتباطات، رسانه و امور فرهنگی، عباس پاپی‌زاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس و جلیل محبی معاون مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس، قالیباف را در این نشست همراهی کردند.

قالیباف در آغاز نشست خبری خود اظهار کرد: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند و به مسئولین کشور در سطوح مختلف کمک می‌کنند.  یکی از نقدها به من این بود که در دورۀ قبل کنفرانس خبری نداشتیم؛ در روز خبرنگار قول دادم که حداقل دوبار در سال در خدمت شما باشم.

از آتش‌بس در لبنان استقبال می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: خوشحالم هستیم که امروز چهارشنبه که این نشست هست شاهد آتش بس در لبنان هم هستیم. استقبال می‌کنیم از این آتش بس و از اینکه مردم عزیز لبنان از زیر ظلم و بمباران‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی امشب را در آرامش به سر می‌برند.

قالیباف افزود: رزمندگان حزب الله با عزت و افتخار و شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هرگز اجازه ندادند یک وجب از خاکشان با همه فشارهایی که دشمن در بمباران‌ها و در آتش های شدید انجام داد در تصرف آن رژیم در بیاید.

بزرگ‌ترین مشکل معیشتی امروز مردم مسکن است

سپس خبرنگار ایسنا به عنوان اولین سوال از رئیس مجلس پرسید، مجلس یازدهم دو قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی اجاره بها را تصویب کرد و اخیراً شما انتقاداتی در مورد روند اجرای این قوانین داشته‌اید. همچنین ادعا شده که ۳۰ برابر مساحت تهران زمین احتکار شده است، آیا شما به عنوان رئیس مجلس این ادعا را می‌پذیرید؟ همچنین مجلس نهاد قانونگذار است و چه اقدامی می‌تواند برای کوتاه شدن رویای خانه‌دار شدن مردم انجام دهد؟

قالیباف پاسخ داد: من هنگام طرح این موضوع در صحن نبودم. در سالروز تشکیل بنیاد مسکن چند وقت پیش این مبحث مطرح شد. متوجه این موضوع هستم که مسئله مسکن در معیشت مردم بسیار مهم و اساسی است و همین جا نیز از همه عزیزان می‌خواهم که این مسئله را در کشور رها نکنند. 

وی افزود:حال چرا می‌گویم این مسئله نباید رها شود؟ ما هر چقدر برای معیشت مردم اقدام انجام دهیم و ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش حقوق را اعمال کنیم به اندازه تورم نمی‌توانیم جبران کنیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز هزینه مسکن در خانواده به گونه‌ای است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد چه بسا ۷۵ درصد درآمد خانواده‌ها را درگیر می‌کند. البته مستاجر بودن مشکلات و سختی‌های دیگر نیز دارد و دوبار اسباب کشی یک جهیزیه را منهدم می‌کند. 

بنده معتقدم که اگر مسکن خانه وار حل شود یکی از بزرگترین مشکلات معیشتی آنها حل می‌شود. منهای اینکه حتماً در حوزه تربیت رفاه و منزلت نیز موثر است. من همیشه معتقدم که برای حل این موضوعات دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. 

او ادامه داد: اولاً وقتی مشکلی وجود دارد ما مسئولان باید آن را به رسمیت بشناسیم به این معنا که آن را کنار نگذاریم و اجازه بدهیم که مورد بحث افکار عمومی قرار گیرد و منتقدان و صاحب نظران نظر بدهند.  وقتی مشکلی را به رسمیت نمی‌شناسیم به نوعی از کنار آن رد می‌شویم. من معتقدم که باید این مشکل را به رسمیت بشناسیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

قالیباف بیان کرد: اگر یک نفر در طول عمر خود یک سوم از حقوقش را در هر ماه ذخیره کند و در دهک‌های ۱ تا ۵ نیز باشد در طول ۷۰ سال نمی‌تواند یک خانه زیر ۱۰۰ متر برای خود تهیه کند. مجلس چه کار باید انجام دهد؟ از ابتدا تاکید کردیم که موضوعات اقتصادی در اولویت ما است و باید تولید مسکن را دنبال می‌کردیم و جلوی احتکار آن را می‌گرفتیم به این معنا که بساز بفروش‌ها، سرمایه‌داران و بانک‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی که توان ساخت و ساز دارند را به کار می‌گرفتیم. 

او ادامه داد: اکنون یک میلیون مسکن خالی هستند. همچنین باید اجاره بها و نرخ مسکن را کنترل کنیم. امروز هر سه قانون مورد نیاز تصویب و ابلاغ شده است و ما کار خود را انجام داده‌ایم. ما از ماده پنجاه تا پنجاه و پنج قانون هفتم توسعه به موضوع مسکن پرداخته‌ایم و در قانون دائمی جهش تولید نیز شیوه‌های ساخت مسکن در بخش مختلف رو پیش‌بینی کرده‌ایم. 

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده معتقدم اکنون روش‌های اجرایی که اتفاق می‌افتد درست نیست. چه کسی باید مسکن تولید کند؟ قطعاً دولت نباید مسئول ساخت و تولید مسکن باشد طبیعتاً مردم، شرکت‌ها و بنگاه‌هاخودشان می‌توانند بسازند.

وی گفت: دولت باید زمین مورد نیاز را برای تولید مسکن فراهم کند. اکنون زمین ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خانه را در بر می‌گیرد و دولت وظیفه دارد در برخی مواقع زمین را رایگان در اختیار مردم بگذارد و آنهایی که قدرت ندارند از این ظرفیت استفاده کنند. ۱۵ درصد از کل جغرافیا و سرزمین ما قابل سکونت است. ما اکنون کمتر از یک میلیون هکتار تحت پوشش مسکن داریم.

قالیباف بیان کرد: بحث ما این است، سازمان ملی مسکن بیش از زمین‌هایی که اکنون ساخته شده و در اختیار هست در تملک دارد که هنوز ساخته نشده است که یا در داخل محدوده هستند یا در حریم پس زمین داریم. 

وی اضافه کرد: دولت باید تسهیلگری کند و از نظام وام پشتیبانی کند و زمین در اختیار بگذارد و اجازه دهد مردم خودشان بسازند. موضوع مهمی داریم که جمعیت را کجا مستقر کنیم؟ در یک درصد سرزمین ما قریب به ۲۳ درصد جمعیت در دشت تهران متمرکز شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبیعتاً ما باید در توزیع فضایی مسکن دقت کنیم. چرا به سمت شهر‌های ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفره نمی‌رویم؟ حالا نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، اما دولت باید خود را مکلف بداند که به کسی که توانایی ندارد زمین بدهد.

او متذکر شد: ما اکنون در تهران در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم که جمعیت توکیو و نیویورک کمتر از این است. ما در قانون هفتم توسعه در هکتار ۶۰ نفر پیش‌بینی کرده‌ایم. چرا انقدر کار پیچیده می‌کنیم؟ حدود ۱۷، ۱۸ سال از عمر مسکن مهر می‌گذرد ما چند میلیون مسکن ساخته‌ایم؟

قالیباف بیان کرد: تا جایی که مطلع هستم زیر ۲ میلیون بوده و بسیاری هنوز واگذاری قطعی نشده است. اجازه بدهیم مردم خودشان تولید کنند. جالب است حضرت امام در حساب صد امام وظیفه اصلی دولت را تامین زمین برشمردند. 

او گفت: من معتقدم که اگر می‌خواهیم مشکلات معیشتی را حل کنیم اولویت را به مسکن بدهیم. در مجلس قوانین را به تصویب رساندیم و دولت نیز انشاالله اقدامات لازم را انجام دهد تا این کار انجام شود.

نتانیاهو نباید رجزخوانی کند

خبرنگار فلسطین الیوم خطاب به آقای قالیباف گفت: در ارتباط با توافق آتش‌بس و ارزیابی خودتان در این باره بگویید و همچنین واکنش شما به صحبت‌های شب گذشته نتانیاهو درباره ایران چیست؟

رئیس قوه مقننه در پاسخ گفت: از توافق آتش بس استقبال می‌کنیم و امیدواریم این آرامش در غزه هم بر قرار شود. اما اینکه نتانیاهوی جنایتکار می‌گوید متمرکز بر ایران است حرف گزافی است. وقتی در جنگ لبنان، سید حسن نصرالله را به شهادت رساندند و موضوع پیجر‌ها را عملی کردند، احساس می‌کردند که حزب الله تضعیف شده است.

او ادامه داد: در سفری که به بیروت داشتم، صبر، شجاعت، درایت و خلاقیت آنها را دیدم؛ من حزب الله را زنده دیدم. در ژنو گفتم که حزب الله زنده‌تر از همیشه است و همه این را دیدند. نتانیاهوی کثیف با هفت لشکر در جنوب لبنان به دنبال تصرف آن منطقه بود و نتوانست به هدف خود برسد. نتانیاهو نباید رجزخوانی کند؛ نتانیاهو شکست خورد.

قالیباف بیان کرد: ما حتما وعده صادق ۳ را داریم و این تصمیم ما است و البته زمان آن هم جزء عملیات است و در وقت و زمان خودش عملی خواهد شد.

حداقل حقوق را سیزده میلیون تومان پیش‌بینی کردیم

رئس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره اقدامات مجلس درباره وضعیت معیشتی مردم بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم دیده شده است همینطور که اشاره کردید بحث معیشت و رفاه مردم است که در کنارش بحث رشد اقتصادی نیز مهم است. البته موضوعات بودجه هنوز در مرحله اول است  یعنی کلان درآمد‌ها و کلان مصارف.

وی اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق دیشب تا ساعت ۱۲ شب جلسه بود و ممکن است که  کمیسیون تلفیق تغییراتی در رقم‌ها بدهد و با ایرادات شورای نگهبان و سیاست‌های کلان تغییراتی در آن انجام بشود. ما تمام تلاش خود را کردیم که بتوانیم به اندازه تورم در حقوق مردم خدماتی را ارائه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته ما معتقد بودیم که بودجه‌ای که از لایحه دولت  به مجلس آمد در هزینه‌های جاری یک مقدار افزایش داشت این اشکال را هم من در صحن به آن اشاره کردم و از دوستان قول گرفتیم که‌ای ایرادات حل شود. الان افزایش حقوق عزیزان را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش بینی کردیم. علاوه بر این ما در بودجه ۸ درصد قانون جوانی جمعیت را نیز لحاظ کردیم.

قالیباف گفت: حداقل حقوق را سیزده میلیون  پیش‌بینی کردیم؛ برای بازنشستگان هم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده  است. هر کسی ماهانه دریافتی ۲۴ میلیون تومان داشته باشد از مالیات معاف هستند.  ۱۱ میلیارد یورو برای ارز ترجیحی کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی پیش بینی کردیم.

 ۲۳ آذر قانون حجاب و عفاف را ابلاغ خواهم کرد

خبرنگار هم میهن در ادامه نشست خبری به آقای قالیباف گفت: قرار است در سه سال و نیم آینده چگونه سوپر انقلابی‌ها را در مجلس کنترل کنید؟ شما تعهداتی را قبول می‌کنید این افراد می‌توانند مانع اجرای تعهدات شما شوند؟ خبر‌ها آمده است که شما و آقای پزشکیان تعاملی داشته‌اید مبنی بر اینکه مصوبه حجاب و عفاف را ابلاغ نکنید. اما آقای آقا تهرانی اعلام کردند که شما ۱۶ آذر این مصوبه را ابلاغ خواهید کرد آیا شما تایید می‌کنید؟

قالیباف اظهار کرد: من نگاه این شکلی را قبول ندارم به هر حال مجلس محل نگاه‌های متفاوت و تضارب آرا است و زیبایی پارلمان به همین است و هرچه این مسئله محکم‌تر باشد مسائل در مجلس پخته‌تر و مستحکم‌تر می‌شود؛ لذا در این زمینه احساس مشکل نمی‌کنم بلکه آن را جز پویایی مجلس می‌دانم. معتقدم مجلس دوازدهم ما نسبت به مجلس یازدهم عقلانیت انقلابی بیشتری دارد. چرا که در مجلس قبل بخشی از دوستانی که موثر بودند به این دوره آمدند و مجلس اکنون کیفی‌تر و مستحکم‌تر است. 

او بیان کرد: جلسه سران بر اساس قانون اساسی شکل می‌گیرد و هماهنگی بین قوا از وظیفه رهبری انقلاب است. گاهی برخی جلسات در محضر رهبر معظم انقلاب تشکیل می‌شود و اگر سران در مورد موضوعی به اجماع برسند حضرت آقا همراهی می‌کنند. اما همه ما به این موضوع متعهد هستیم که مسیر قانون را عملیاتی کنیم حتی اگر به خاطر شرایط خاصی که پیش می‌آید قانون را لغو کنیم این تصمیم ما برای یک سال است و باید تبدیل به قانون شود تاکنون هماهنگی بین مجلس و دولت وجود داشته است. 

رئیس مجلس گفت: تعامل وجود دارد، اما به هر حال مجلس وظایفی دارد و دولت نیز همینطور. ما باید نظارت کنیم و اگر اشکالاتی باشد بدون تعارف آنها را دنبال می‌کنیم و باید بدانیم که این رفت و برگشت‌ها یک زینت ولایی دارد که مردم هستند. قبلا نیز گفته‌ام اگر نتیجه همافزایی مردم نباشند همدلی و همکاری فایده‌ای ندارد.

قالیباف اظهار کرد: درباره قانون حجاب و عفاف بحث‌هایی بود که قرار شد ملاحظات امنیتی به خاطر سالگرد مسائل ۱۴۰۱ انجام شود اگر فرصت شد قانون حجاب را توضیح می‌دهم.  ۲۳ آذر قانون حجاب و عفاف را ابلاغ خواهم کرد.

 من اگر جای ظریف بودم، با ظرافت اجازه می‌گرفتم چند صباح نباشم تا قانون تصمیم بگیرد

خبرنگار تسنیم در ادامه نشست خبری از آقای قالیباف سوال کرد: مجلس شورای اسلامی چگونه به دولت نظارت دارد؟ مشکلات مردم آیا با نظارت حل می‌شود؟ 

رئیس مجلس دوازدهم پاسخ داد: وفاقی که بخواهد با یک لایحه از بین برود بهتر است نباشد. امروز دولت و مجلس طبق گفته همه ما در مجلس و دولت چهاردهم همه یک حرف داریم و می‌گوییم برنامه هفتم میثاق ملی است و تعامل وت وافق حول این موضوع است. سلایق سیاسی هم واقعیتی است که باید بپذیریم و درست و یا غلط دو گرایش در کشور داریم و سلایقی هم داریم.

وی ادامه داد: نکته دوم هم آن است که مثلا بعد از لایحه و موضوع بحث تابعیت‌ها که رای نیاورد و من هم رای ندادم به صورت رسمی در کمیسیون‌ها به آن رسیدگی می‌شود

قالیباف بیان کرد: به هر حال حضور آقای ظریف در دولت بر اساس قانون فعلی خلاف است و این روشن است. ما در موضعات مهمی مانند انرژی و مسکن باید بسیار منسجم‌تر از این و با محبت‌تر پیش برویم. در حوزه نظارت هم همه جوره در خدمت هستیم. هم به صورت شفاهی و کتبی با استفاده از قوانین و کار‌های جمعی نظارت را داریم. من اگر جای آقای ظریف بودم، با ظرافت اجازه می‌گرفتم چند صباح نباشم تا قانون تصمیم بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظارت ما با سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است آن‌ها اگر تشخیص دادند جایی خلاف قانون کاری انجام می‌شود آن را متوقف می‌کند و مجلس، اما در نظارت مچ گیری نمی‌کند. ما می‌گوییم کسری ارز داریم و می‌گوییم که طبیعتا این سیاست کلی مسائل و مشکلاتی در دولت دارد. این‌ها سلیقه‌های مختلف است و باید حل شود.

ریشه تورم و گرانی در میرداماد، پاستور و بهارستان است نه کسبه و فروشگاه‌ها

خبرنگار ایرنا سوال کرد: مجلس دوازدهم در اجرای وظایف نظارتی خود چه اقداماتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و مهار تورم گرفته است؟

قالیباف جواب داد: وقتی می‌گوییم که تورم و گرانی است می‌خواهیم از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با مسئله مقابله کنیم و سراغ کاسب‌ها می‌رویم راه حل این معضل چنین نیست که اگر آنها را تنبیه کنیم مشکل حل می‌شود منکر این نیستم که برخی ممکن است گرانفروشی کنند. 

او ادامه داد: اما ریشه تورم و گرانی آنها نیستند بلکه آن در میرداماد، پاستور و بهارستان است! و بانک مرکزی دولت و مجلس باید تورم را حل کنند. یک علت این معضل بانک‌ها هستند به این معنا که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و پول ملی تضعیف می‌شود.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: در یک کلام کیک اقتصاد را بزرگ نمی‌کنیم جی دی پی را بالا نمی‌بریم، اما هزینه‌های جاری را افزایش می‌دهیم و این یعنی تورم. با صراحت می‌گویم برنامه هفتم میثاق ما است. خواهش می‌کنم فصل مربوط به اقتصاد را در برنامه هفتم مورد مطالعه قرار دهید برای حل همه مسئله‌ها راه حل پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل صندوق‌های بازنشستگی، رشد اقتصادی و جلوگیری از نقدینگی تدابیری در برنامه هفتم اندیشیده شده است. برخی از بانک‌های خصوصی ما در حال خلق پول هستند، خلق پول به معنای دست در جیب به مردم کردن؛ تعارف که نداریم؛ لذا باید بسیار جدی این مبحث را پیگیری کنیم.

ایران و چین دوست و دشمن مشترک دارند

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه شین‌هوآ درباره ارتباط ایران و چین بیان کرد: بدون شک چین یکی از کشور‌های دوست نزدیک و متحد ماست و که ما با آن روابط عمیق و راهبردی داریم و باید این روابط را توسعه بدهیم.

رئیس مجلس دوازدهم افزود: این اراده همه مسئولین در کشور ماست طبیعی هم هست شما نگاه کنید یک ارتباط عمیق راهبردی بر چه اساسی شکل می‌گیرد؟ کشور‌هایی که دوست مشترک دارند، دشمن مشترک دارند و منافع مشترک دارند. ما امروز با چین هر سه تا این ملاک‌ها را داریم. یعنی هم دشمن مشترک داریم، هم دوست مشترک داریم و هم منافع مشترک هم داریم.

او بیان کرد: بدون شک ارتباطات ما یک ارتباطات راهبردی ماندگار و تأثیرگذار هم در روابط دوجانبه هم در روابط منطقه‌ای و هم در روابط بین المللی است. در ابعاد مختلف استراتژی‌های بخشی یعنی چه در حوزه محیط زیست چه در حوزه مسائل اقتصادی چه در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل امنیتی و دفاعی نیز در سه سطح   دوجانبه منطقه‌ای و جهانی روابط خوبی داریم.

قالیباف گفت: امروز موقعیت جغرافیایی ما با چین بسیار جدی و مهم است. در حوزه‌های اقتصادی و کریدور‌هایی که در دست انجام است. فرصت‌هایی که سازمان‌های مهم و مثل بریکس مثل شانگهای حتی در اوراسیا به نوعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بای ما ایجاد کرده است نیز موضوع دیگری است؛ بنابراین به نظر من این تصمیم قطعی و اراده دو کشور هست که ارتباطات خوبی را شکل دهند.

وی اظهار کرد: البته به نظر من هنوز به این سطح از روابط نرسیدیم و ما معتقدیم  باید روابطمان در حد دوجانبه به یک نقطه قابل قبولی از رشد برسد که هنوز به نظر من جا دارد که این کار را انجام بدهیم و این باید بیاید به سطح روابط در منطقه در همه موضوعات منطقه و بعد هم در سطح جهانی افزایش یابد.

با دبه و باک و وانت ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز قاچاق می‌شود

خبرنگار روز پلاس گفت: صحبت‌های شما درباره منابع انرژی بازتاب‌های زیادی داشت و در این باره صحبت کنید؟ 

قالیباف پاسخ داد: صحبت من جدید نبود و بار‌ها این موضوع را در جلسات مختلف با دولت هم گفتیم و این موضوع انرژی هم دغدغه جدی رئیس جمهور هم هست. دیروز البته بابت آن حرف‌ها قضاوت‌های اشتباهی هم شد. یا باید این مسئله را بپذیریم و یا انکار می‌کنیم. اکنون دولت و مجلس مشکل را انکار نمی‌کنند. همه ما مسئولیم و وظیفه هر کدام معلوم است و نباید در وظایف هم تداخل کنیم. پس ما معتقدیم بحث مربوط به قاچاق سوخت وجود دارد . با دبه و باک و وانت ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز قاچاق می‌شود.

او ادامه داد: انرژی‌ها کالای انحصاری دولت است. یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های انرژی هم البته بخش‌های دولتی هستند. امروز در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون متر مکعب در نیروگاه‌های خود گاز مصرف می‌کنیم و بیشتر از ۵ میلیارد لیتر سوخت مازوت گازوییل در نیروگاه‌های خود ذخیره می‌کنیم. 

رئیس مجلس اظهار کرد: تولید کننده و مصرف کننده اصلی در این بین مسائلی را داشته باشند. در حوزه انرژی به اندازه‌ای که مصرف می‌کنیم آن را هدر می‌دهیم. منظور آن نیست که ماشین‌های ما بیشتر از حد مجاز مصرف می‌کنند و منظور مشکلات کوچک نیست. ما هدر می‌دهیم. این رقم‌های درشتی است.با این وضعیت به دنبال رشد اقتصادی ۸ درصد هستیم و هر چه تلاش کنیم به ۴ درصد و ۴ و نیم درصد خواهیم رسید.

تحریم حتماً کاغذ پاره نیست

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا درباره تحریم‌ها و مذاکرات بیان کرد:  من جزو افرادی بودم  که گفتم تحریم حتماً کاغذ پاره نیست؛ حتماً تحریم در اقتصاد اثر دارد و کسی نمیتواند بگوید که موثر نیست. ولی این نکته‌ای که الان درباره  انرژی من گفتم اینکه ما این حجم از انرژی را هدر میدهیم این ربطی به آمریکا داد؟ ربطی به تحریم دارد؟ این مشکل ماست. زمانی من شوخی کردم و گفتم آمریکا اینقدر گردن کلفت نیست که اشکالاتی که ما داریم به گردن آن بگذاریم اینها را خودمان باید توجه کنیم و بهره‌وری درست کنیم.

وی اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام بشود بلکه آمد بلکه به برجام کمک بکند و تسهیلگری کند. در قانون آمده است که  توافق باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی بشود نه صوری. ما مانع مذاکره نیستیم  ولی خب این سوال هم هست مگر با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره نکردند؟ مگر در برجام مذاکره نشد؟ پس صداقت آمریکا کجا رفت؟

قالیباف بیان کرد: در بحث هسته‌ای هم معتقدیم که هرجا که انتفاع اقتصادی برقرار بشود حتماً با آن موافقیم. ولی شما نگاه کنید آژانس در همین گزارش قطعنامه‌ای که اخیرا ارائه داده چه رفتاری کرده است.   من معتقدم که ما در حین اینکه به تحریم‌ها باید توجه کنیم باید ضعف‌های خودمان را هم برطرف کنیم. در  چهارچوبی که قانون مجلس  برای قانون اقدام راهبردی مشخص کرده نیز نگاه مجلس بر همین مبنا بوده است.

 در قانون حجاب، گشت ارشاد حذف شده است 

خبرنگار همشهری خطاب به رئیس مجلس گفت: عده‌ای معتقدند که اساساً در کشور زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون حجاب و عفاف را نداریم و نهاد‌های متولی مانند نیروی انتظامی تجهیزات مانند دوربین‌های پیشرفته را در دسترس ندارند، آیا تدبیری برای تامین زیرساخت‌ها انجام شده و پیش بینی شخص شما از اجرای این قانون چگونه است؟

آقای قالیباف پاسخ داد: زمانی که بحث قانون حجاب عفاف را در مجلس پیگیری می‌کردیم برخی می‌گفتند احتیاج به قانون نداریم اکنون نیز قانون هنوز ابلاغ نشده است. حجاب قانون دارد.

وی گفت: قانون حجابی که اکنون بحث شد و در زمان خود ابلاغ خواهد شد لایحه است به این معنا که قوه قضاییه آن را تنظیم به دولت ارسال کرده و قوه مجریه نیز به مجلس فرستاده است. این لایحه ۹ ماده داشت. قوه قضاییه فقط لایحه بخش جرم انگاری را مد نظر قرار داده بود. دولت نیز آن را به ۱۳ الی ۱۴ ماده رساند.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: وقتی این لایحه به مجلس آمد به این جمع‌بندی رسیدیم که باید حجاب در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. چرا که حجاب هم بعد شرعی دارد و هم بعد سیاسی، فرعنگی، حقوقی و هویتی. ما باید همه جوانب را ببینیم و نگاه ایجابی داشته باشیم. 

او ادامه داد: در حادثه‌ای که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد مجلس یک گزارش تهیه و در صحن ارائه کرد. در گزارش قید شد که ۳۲ دستگاه مسئول بودند که ابعاد حجاب را پوشش دهند. جز نیروی انتظامی که ماموریت خود را دنبال کرده است. ۳۱ دستگاه دیگر وظایف خود را انجام ندادند. 

قالیباف اظهار کرد:ما با این قانون ر حقیقت آن دستگاه‌ها را مکلف و موظف به انجام وظایفشان کردیم. در بخش جرم انگاری نیز تلاش کردیم که سطح‌بندی نیز مشخص شود. سعی کرده‌ایم جلوی هرگونه درگیری و اقدام مستقیم را بگیریم و در قانون دیگر گشت ارشاد نیست و ضمانت اجرایی قانون را مشخص کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید حتماً امکانات و تجهیزات فراهم شود و تا جایی که مطلعم بخشی از آن فراهم شده است. در حوزه جرم انگاری نیز اگر کشف حجابی صورت گرفت حتماً به صورت پیامک ابتدا تذکر و جریمه مرحله نخست صورت خواهد گرفت، اما اگر باز هم تکرار شود تذکر و جریمه مرحله دوم اعمال می‌شود. اما زندان رفتن در قانون وجود ندارد.

گره زدن اقتصاد به مذاکره را درست نمی‌دانیم

خبرنگار فارس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نوعی احساس می‌شود که عده‌ای تلاش می‌کنند که باز هم عنوان کنند اقتصاد کشور به مذاکره گره خورده نظر شما چیست؟ 

قالیباف جواب داد: من این موضوع را درست نمی‌دانم. ما حتما در موضوع مذاکره باید انتفاع اقتصادی را دنبال کنیم. باید تلاش کنیم به حل کردن مشکلات و در جلسه سران هم در این زمینه بحث کردیم. مردم باید در موضوعات اقتصادی اطمینان پیدا کنند و لذا صرف اینکه بگوییم با مذاکره مشکلات حل می‌شود غلط است. تجربه هم این موضوع را نشان داده است.

صادرات نفت ما در شرایط تحریم به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است

خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در دولت آقای ترامپ شاهد این بودیم که فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در بودجه سال ۱۴۰۴ فروش ما یک میلیون و هشتصد هزار بشکه پیش بینی شده است. آیا مجلس است از دولت خواسته است تا برنامه دیگری را ارائه دهد تا در صورت ایجاد فشار حداکثری از کسری بودجه شدید جلوگیری شود؟

قالیباف بیان کرد: این وظیفه دولت و مجلس است که حتماً شرایط را پیش بینی کنند. البته ما این تجربه مثبت را داریم از صادرات نفت ما به ۳۰۰ هزار بشکه رسید، اما امروز با تحریم به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده پس می‌توانیم با هر شرایطی کار خود را انجام دهیم. 

حتماً امروز شرایط دنیا و رفتار ما در حوزه مسائل سیاسی با همسایگان، بریکس، شانگهای و ارتباط با کشور‌های دوست و پرقدرت به گونه‌ای است تا از بروز مشکلات پیشگیری کنیم.  اما اگر قرار باشد بودجه تحت تاثیر قرار بگیرد حتماً پیش‌بینی‌هایی شده و گفت‌و‌گو‌هایی بین قوای مجریه و مقننه صورت گرفته است.

حتماً رئیس جدید دولت آمریکا با رقیبش برای ما فرق می‌کند

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس نیوز آمریکا درباره مذاکرات ایران و غرب در دولت ترامپ بیان کرد: دولت جدید آمریکا حتما با رقیبش برای ما فرق میکند. او کسی است که شهید سلیمانی را به قتل رساند. افرادی را برای کار در کنار خود انتخاب کرده است که وقتی به یک دهه گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم در صحبت‌ها در حرفها و در تصمیمات خود همیشه خلاف ملت ایران و حرکت‌های ملت ایران حرکت کرده‌اند. پس فرق میکنند برای ما البته که ما هیچ قضاوتی الان نداریم و منتظریم ببینیم در عمل چه کاری انجام می‌دهند و عملکرد آنها تصمیمات آینده ما را روشن خواهد کرد نه حرفهایی که می‌زنند.

وی ادامه داد: به هر حال امروز نتانیاهو در یک باتلاق فرو رفته است در هفتم اکتبر سال قبل  تلاش کرد و گفت که حماس را نابود میکند، اما در سالگرد هفتم اکتبر شاهد بودید که حماس تلاویو را مورد هدف قرار داد. نباید رئیس دولت جدید آمریکا در باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده فرو برود.  به هر حال عمل اوست که تصمیم ما ر ا مشخص میکند.

موضوعات اقتصادی اولویت ما است اما به معنای فراموشی حوزه فرهنگ نیست

خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور ۵ درصد ارتقا پیدا کند، اما در لایحه تقدیمی دولت مانند سنوات گذشته سهم این بودجه بسیار ناچیز است، آیا مجلس برای ارتقاء بودجه فرهنگی کشور دارد؟

رئیس مجلس پاسخ داد: ما در بودجه سال گذشته نیز به فرهنگ توجه کردیم البته موضوعات اقتصادی اولویت ما است و این مسئله به این معنا نیست که فرهنگ را فراموش کنیم و در نگاه میان مدت این مسئله در اقتصاد نیز موثر است. 

وی ادامه داد: در بحث انرژی یکی از مسائلی که در کاهش مصرف می‌تواند موثر باشد مسائل فرهنگی است سال قبل ما از بخش سود شرکت‌ها درصدی را برای حوزه فرهنگ اختصاص دادیم که مبلغ قابل توجهی بود. اکنون بودجه در کمیسیون تلفیق است و بنده نمی‌توانم عدد و ارقام مشخصی بدهم، اما نسبت به سال قبل حتماً بودجه فرهنگ رشد خواهد کرد.

مصمم به واردات خودرو هستیم

خبرنگار برنا خطاب به آقای قالیباف گفت: سال هاست که از مافیای خودرو صحبت می‌شود. می‌توانید نام آن‌ها را اعلام کنید و اقدامات مجلس در این زمینه را مطرح کنید؟

‌آقای قالیباف بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم که مافیا در خودرو داریم یا نه. ما در این زمینه در نوع سیاست گذاری‌های خود اشتباه کردیم و این وسط دلال‌ها در حال سود کردن هستند. فروش خودرو نوعی لاتاری برای مردم شده است. این‌ها مشکلاتی است که باید حل شود. وقتی رقابت نباشد خروجی شرایط فعلی می‌شود. حتی اگر به تولید هم بیش از اندازه رانت بدهیم خودمان به دست خودمانم آن را نابود می‌کنیم. تولید باید درون زا باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رقابت را در خودرو از بین بردیم و همین باعث این مشکلات می‌شود. من در نیروی انتظامی بودم. پژو ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و بنزی که آوردیم با نرخ ارز ۷۰۰ تومانی ۱۵ میلیون تومان می‌شد. ما می‌خواهیم حالا از خودروی داخلی حمایت کنیم. می‌گوییم تعرفه‌ای روی ماشین‌های خارجی می‌بندیم که مشکلات هم کمتر باشد. اما وقتی که تعرفه ما موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این می‌شود که ۴۰ سال از ساخت پیکان می‌گذرد و این وضعیت خودرو ما میشود.

وی گفت: ما اصلا خودرو ساز نیستیم و ما مجموعه ساز هستیم . امروز ساخت و طراحی یک پلتفرم ماشین بسیار هزینه بر است و حداقل باید ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته باشیم. خودرو سازی یعنی این. اما ما تعرفه‌ها را بالا می‌بریم. 

قالیباف ادامه داد: بگذاریم مردم ماشینی بیاورند که بنزین درست تری مصرف کند و مشکلات کمتری داشته باشد و ما در سیاست گذاری مشکل داریم و نگوییم مافیای خودرو. در مجلس هم دیدیم که چه مخالفت‌هایی در موضع واردات خودرو داشتیم.

وی افزود: خودرو ساز‌های بزرگ دنیا با همدیگر شریک می‌شوند. خودروسازی ما تنها قطعه وارد و سر هم می‌کند. در سال ۱۴۰۲ غریب به هشت میلیارد دلار پول و دلار هست قطعه بیاورید، اما برای خرید خودر نیست. این حرف من به این معنا نیست که در داخل کشور افرادی برای تحول در خودروسازی نداریم و اکنون می‌دانم که این قابلیت وجود دارد و نوع مدیریت ما کار را به اینجا رسانده است.

پیوند ما با مردم لبنان قدیمی و تاریخی است

 رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درباره روابط ایران و لبنان بیان کرد: پیوند ما با مردم لبنان قدیمی و تاریخی است. همین چند وقت قبل نقش علما و بزرگان دین را در ایران و فرهنگ شیعی و دینی را اشاره کردند بنابراین در بین ما پیوند‌های عمیق فرهنگی و دینی وجود دارد.

قالیباف افزود: همین چند وقت قبل مقام معظم رهبری به نقش علما و بزرگان لبنان و فرهنگ اسلامی و شیعی را اشاره کردند پس پیوند‌های ما بسیار پیوند‌های عمیق فرهنگی اجتماعی دینی وجود دارد. حتماً در آینده هم با همین قدرت و این نگاه چه برای لبنان چه برای همه کشور‌های اسلامی و چه برای همسایگان ما از اولویت‌های سیاست‌های ما بوده است مخصوصاً جبهه مقاومت اولویت ماست.

به ۸۲ میلیون نفر یارانه می‌دهیم

خبرنگار روزنامه کیهان از آقای قالیباف سوال کرد: برنامه‌های مجلس برای جلوگیری از گرانی‌ها چیست؟

قالیباف پاسخ داد: ما وقتی طرح تعدیل را در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم بحثی داشتیم که اگر دولت می‌خواهد نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد با خودش است و عنوان کردیم که باید در این زمینه کالابرگ الکتریکی را اجرایی کند تا بتوانیم یک سبدی از نیاز‌های ضروری را تحت پوشش دهیم و حتی کالا‌های اصلی جهزیه هم جز اولویت‌ها بود.

وی گفت:‌اکنون هم دولت همراه ما است و مخصوصا آقای پزشکیان با ما همراه است و این یعنی وفاق. این هماهنگی و باور وجود دارد که برای مبارزه با گرانی مخصوصا برای دهک‌های پایین با سبد کالا به گونه‌ای پوشش دهیم که مشکلات کمتر شود. در فاز اول ۱۲ قلم و در فاز دوم ۲۵ قلم پوشش دادیم که رشد قیمت آن از رشد قیمت کالا‌ها بشیتر نمی‌شود.

رئیس مجلس اظهار کرد: ما رسما داریم به ۸۲ میلیون نفر یارانه می‌دهیم و این معنا ندارد. ما به مدد جو‌ها ۶۰۰ هزار تومان می‌دادیم و اکنون به یک میلیون آن را رساندیم. به طبقات پایین تا دهک هفتم لازم است که با سبد کالا آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. ما باید جامعه هدف را درست تشخیص دهیم و این از اقدامات قطعی ما در بودجه ۱۴۰۱۴ است.

پزشکیان به مسکو می‌رود

خبرنگار ریانا روسیه از آقای قالیباف پرسید، سطح همکاری‌های راهبردی بین ایران و روسیه در شرایط چالش‌های کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما مدیریت‌هایی که باید برای تقویت شراکت بلند مدت صورت گیرد چیست؟

قالیباف جواب داد: روسیه جز کشور‌های همسایه است و ما منافع مشترک داریم و در حوزه انرژی همکاری جدی داریم. در حوزه دفاعی و تکنولوژی ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داریم. در بحث ترانزیت و کریدور‌ها فرصت‌های جدی و اساسی وجود دارد و فکر می‌کنم که هنوز نتوانستیم از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فکر می‌کنم در آینده نزدیک رئیس جمهور به مسکو سفر خواهد کرد این مسئله باعث گسترش روابط دوجانبه خواهد شد و توافقی که در حوزه راهبردی نهایی شده است انشالله به امضای دو طرف خواهد رسید تا همکاری‌های بین دو کشور گسترش پیدا کند.

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق درباره روابط ایران و عراق اظهار کرد: براساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روابط پارلمانی بین کشور‌ها برقرار است. در موضوعات اقتصادی بیشترین حجم ارتباطات را باهم داریم. اینکه آیا آمریکا از این راضی هست یا راضی نیست حتماً راضی نیست و حتماً مانع تراشی می‌کند در روابط ایران و عراق.

وی ادامه داد: تلاش دو پارلمان و تلاش دو دولت و همکاری‌ها این است که این مشکلات را بتوانیم به سرعت حل و فصل کنیم چه در موضوعات امنیتی و چه در سایر موضوعات. در موضوع فلسطین دیدگاه‌های بسیار نزدیک دو کشور با هم وجود دارد. با رئیس مجلس عراق صحبت مفصل داشتم و انشاالله در اولین فرصت مناسب سفر هم به آنجا خواهم داشت.

فیلترشکن‌ها هزینه اضافی به خانوار‌ها اضافه کرده است

خبرنگار روزنامه اعتماد در ادامه نشست خبری گفت: فیلترینگ کارکرد خود را از دست داده و به عنوان رئیس مجلس موانع برای رفع فیلتر را چه می‌دانید و چه کمکی به دولت دارید؟

قالیباف پاسخ داد: در زمان انتخابات درباره این موضوع گفتم که با فیلترینگ به این شکل کنونی مخالف هستم. فیلترینگ کنونی اساسش حوادث ۱۴۰۱ بود و آن زمان لازم بود ادامه آن به این شکل درست نبود و باید زودتر از این در این باره تصمیم می‌گرفتیم. امروز نزدیک به دو سال است که این اتفاق افتاده است آیا آسیب‌های اخلاقی و امنیت روانی که به دنبالش بودیم رسیده‌ایم؟

وی ادامه داد:  اخبار این را نمی‌گوید. اما واقعا ما قبول داریم که باید از آسیب‌های اخلاقی و روانی جلوگیری کنیم و قبول داریم که باید حکمرانی درستی در فضای مجازی داشته باشیم..اکنون این فیلتر شکن‌ها هزینه اضافی به خانواده‌ها وارد کرده و آسیب‌های اخلاقی زیادی دارد و حتی شبکه‌های خودمان آسیب دیده‌اند و حتی استفاده از پهنای باندی که داریم با خسارت مواجه شده.

قالیباف بیان کرد: معتقدیم که این کار رفع فیلترینگ را باید با درایت و پختگی و برنامه دقیق پیش ببریم و در جلسه سران جمعه بندی شد و درباره آن حرف زدیم و یکی از نکات مهم آن است که باید به گونه‌ای اقدام کنیم که به پلتفرم‌های داخلی ما هم کمک شود. اکنون در این زمینه پلتفرم‌های داخلی البته کمک‌هایی هم شد و اما اگر رقابت نباشد به سرنوشت خودروسازی میروند. 

او ادامه داد: نکته دوم باید در بخش فیلترینگ امنیت شبکه و خانواده را برقرار کنیم. پلتفرم‌های خارجی هم اگر شرایط حکمرانی ما را بپذیرند باید از ان استقبال کنیم و این حق ما است. در همه دنیا این اتفاق افتاده و اینجا هم باید از حق خود استفاده کنیم

 مجلس دوازدهم موفق‌تر از مجلس یازدهم خواهد بود

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو درباره عملکرد مجلس دوازدهم بیان کرد: اولاً ما با آن حادثه تلخی هم که در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد یعنی شهادت شهید رئیسی  یک مرتبه رفتیم به سمت یک انتخاباتی که در طول مدت ۵۰ روز مکلف بودیم این کار را انجام بدهیم. باید کمیسیون‌های مجلس هم شکل می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در صحن با طرح‌های کلیدی مواجه نشوید، افزود: اصلاح آیین‌نامه داخل مجلس بر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مهم است و ما مکلفیم هیئت نظارت را در ۹۰ روز اول مجلس انتخاب کنیم. رأی اعتماد دولت در مجلس کار مهمی بود که انجام شد. کار نظارتی را ادامه دادیم. مجلس دوازدهم موفق‌تر از مجلس یازدهم خواهد بود. 

مجلس مسائل را به طور جد پیگیری می‌کند

خبرنگاری نیز سوال کرد: مجلس شورای اسلامی برای آن دستگاه‌هایی که تن به قانون نمی‌دهند چه می‌کند؟ رفتن افراد از پست‌های خود تردید در انجام قوانین ندارد؟ 

قالیباف پاسخ داد: مجلس مسائل را به طور جد پیگیری می‌کند.اگر قوانین مشکل دارند در مجلس باید آنها را حل کنیم و اگر در اجرا مشکل دارد دولت باید آن مشکلات را حل کند. انشاالله اقداماتی که در حوزه اقتصاد تسهیلگری می‌کند از اولویت‌های دولت و مجلس خواهد بود.

خبرنگار خبر آنلاین گفت: معاون حقوقی رئیس جمهور از تعلیق قانون حجاب و عفاف روایت می‌کند، اما برخی نمایندگان از اجرای این قانون از ۱۶ آذر خبر می‌دهند البته شما گفتید که از ۲۳ آذر انجام می‌شود. گفته می‌شود علاوه بر جریان جبهه پایداری، برخی مدیران دولت سیزدهم که با آقای رئیسی زاویه داشتند برای اجرای قانون به شما فشار می‌آورند ماجرا را می‌خواهیم از زبان شما بشنویم.

قالیباف پاسخ داد: به هرحال قانون مسیر خودش را طی می‌کند و ما نمی‌توانیم روال قانون را زیر پا بگذاریم. برخی حتماً برای اجرای قانون عجله دارند و برخی نیز حتماً برای اینکه این موضوع قانون نشود عجله دارند. اینها همیشه هست، اما مهم این است که ما قانون آیین نامه را برای مسیر تصویب داشته باشیم و اجرای قانون را دقیق مدنظر قرار دهیم. 

در صحبت اولم نیز اشاره کردم حتماً سلایق مختلف نظرات متفاوتی دارند، اما اینکه اشاره کردید که معاونت حقوقی گفته است که توافق شده که این قانون تعلیق شود چنین صحبتی نشده است. قرار شد ۲۳ آذر ماه این قانون حتماً ابلاغ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۳
سایپاایرانخودرو حلبی سازان با گرانفروشی ده برابری و دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۳
وعده ایوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۳
آقای قالیباف طرح طرد افغانها به کجا رسید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۳
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد هزاران نفر از مردم چشم انتظار تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند لطف کنند سریعتر اقدام فرمایند ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۳
کاملا مشخصه از عصبانیت دلار و طلا رو بردید بالا . وگرنه در صلح قیمت ها کم میشه نه زیاد!!!!!!!!
آخرین اخبار