رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم تهدید جدی موتورسیکلت و آمار بالا تصادفات در استان را تشریح کرد.

غلامرضا صدفی ، با اشاره به وضعیت حوزه تصادفات در شهر قم گفت: شهر قم طبق آمار پزشکی قانونی در حوزه تصادفات منجر به فوت و جرح با موتورسیکلت شاهد وضعیت مناسبی نیستیم. سال ۱۴۰۰ تمام تصادفات منجر به فوت شهر قم بعلاوه شهر کهک، جعفریه، سلفچگان و قنوات ۹۶ نفر بوده است.

صدفی گفت: از این ۹۶ نفر تصادف ۵۱ نفر مربوط به موتورسیکلت بوده است، بر این اساس بیش از ۵۰ درصد تصادفات مربوط به راکبان موتورسیکلت بوده و متأسفانه ۴۶ نفر از این تصادفات سال ۱۴۰۰ زیر ۱۸ سال بوده است. در این سال تعداد مجروحان تصادف ۴۴۸۱ نفر حوزه موتورسیکلت بوده که آمار بسیار بالایی است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم درباره آمار تصادفات شهرستان‌های تابعه قم بیان کرد: ما در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش تصادفات منجر به فوت در شهرستان‌های استان نیز بودیم و حدود ۱۱۴ نفر فوت شدند. از این رقم ۵۱ نفر مربوط به راکبان موتورسیکلت بود که ۴۲ نفر آنها زیر ۱۸ سال بودند.

صدفی  عنوان کرد: ما در استان قم در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۵ تصادف منجر به فوت داشتیم که از این رقم ۴۲ نفر موتورسیکلت سوار بودند. باتوجه به اقدامات خوبی که اتفاق افتاد ما در سال گذشته در زمینه تصادفات فوتی موتورسیکلت روند کاهشی را شروع کردیم. 

صدفی با اشاره به آمار تصادفات ۷ ماهه نخست امسال تصریح کرد: ما امسال در حوزه تصادفات فوتی طبق آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۱ درصدی یعنی معادل ۲۲ نفر رو‌به‌رو بودیم که ۱۵ نفر راکب موتورسیکلت و متأسفانه ۱۲ نفر آنها زیر ۱۸ سال بودند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم در زمینه آمار تعداد موتورسیکلت‌ها در استان قم بیان کرد: آن چیزی که در سامانه شماره گذاری رسمی استان ثبت شده است، نشانگر این است که ما حدود ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان داریم. البته این امکان نیز وجود دارد که چند هزار دستگاه از این ۳۱۰ هزار موتورسیکلت برای خارج از استان، اما با پلاک قم باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم افزود: این احتمال نیز وجود دارد که به جای ظرفیتی که پلاک قم از استان خارج شده، همان میزان پلاک از شهر‌های اطراف در سطح شهر قم باشد. اما برآورد بیشتری که مدنظر ما است، ما به طور میانگین ۳۱۰ هزار موتورسیکلت در استان داریم. امسال طبق خدمات ارائه شده پلیس راهنمایی رانندگی استان، در بحث موتورسیکلت نو شماره حدود ۳ درصد افزایش داشته‌ایم.

صدفی بیان کرد: قطعا این حجم از افزایش موتورسیکلت آسیب‌های خود را نیز به همراه خواهد داشت. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم در تشریح موضوع پارکینگ موتورسیکلت روبروی مدارس بیان کرد: بحث پارکینگ جلوی مدارس مربوط به ساماندهی است چراکه در قبال این پارکینگ هزینه دریافت می‌شود. حتی با اعمال قانون بازهم دانش‌آموزان از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. این موضوع نقش کنترل خانواده را بیشتر می‌طلبد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه آموزش و پرورش و در زمینه بحث ترافیکی آموزش داده می‌شود، عنوان  کرد: پیشتر پیشنهادات لازم داده شده است و کارشناسان ما در حوزه آموزش همیشه آمادگی دارند. در تمام مدارس حتی مدارس علمیه استان، پادگان‌های نظامی، جمع اولیا مربیان و هرکجایی که نیاز باشد برای اینکه بتوانیم حتی ۱ نفر کاهش کشته داشته باشیم حاضر می‌شویم.

صدفی عنوان کرد: به اعتقاد ما اقدامات فرهنگی قطعا تأثیر صد درصدی در کاهش تصادفات را دارد. ما در سنوات گذشته موتورسیکلت را می‌گرفتیم به پارکینگ منتقل می‌کردیم، اموال مردم در آنجا می‌ماند. درحال حاضر ما حدود ۷ هزار موتورسیکلت در پارکینگ استان داریم که کسی برای بردن آن نمی‌آید. بیش از ۱۰ هزار دستگاه از این موتور‌ها بلاصاحب است که ما تحویل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام دادیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم در پاسخ به این سوال که آیا قوانین سختگیرانه‌ای برای فروش موتور و استفاده از آن وجود دارد، گفت: کارخانه و فروشگاه‌های موتور قصد فروش موتور خود را دارند. این معضلات کنونی باید از منشأ و در رده کشوری و بالا بررسی و پیگیری شود که آیا وضعیت تولید موتورسیکلت با این تعداد مجروح و فوتی که در جامعه باقی می‌گذارد ارزش تولید دارد یا خیر؟ آلودگی این وسیله نقلیه که در جای خود پابرجاست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم تصریح کرد: ما درحال حاضر برخورد‌های تنبیهی انجام می‌دهیم. تابستان امسال طرح‌هایی که به‌صورت شبانه اجرا شد کاهش تصادفات را با خود داشت. فرمانده محترم انتظامی استان یک گروهی با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی تشکیل داد، تمام موتورسیکلت سوار‌هایی که در برخی محدوده‌های شهری بود با کفی به پارکینگ منتقل می‌کردیم. نتیجه این شد که ما در این محدوده‌ها تصادفات موتوری منجر به فوت نداشتین و نداریم.

صدفی تأکید کرد: ما در بحث مدارس طی آموزش‌هایی که می‌دهیم مستنداتی ارائه می‌دهیم. اگر خانواده‌ها به این مستندات دقت کنند موتورسیکلت را در اختیار فرزند نوجوان خود نمی‌دهند. حتی ما در زمینه اعمال قانون افزایش بسیار بالایی داریم. ما امسال در یک اقدام مثبت در راستای کاهش تصادفات غربالگری رانندگان انجام دادیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم متذکر شد: ما در طرح غربالگری رانندگان طبق مستنداتی که از روی سامانه‌های ثبت تخلف و دوربین‌های نظارتی، رانندگانی که تخلفات خاص و حادثه‌سازی را انجام می‌دادند، برای آموزش احضار و وسیله نقلیه آنها را توقیف کردیم. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم گفت: در حوزه موتورسیکلت هم این اتفاق افتاد. ما شبانه از ساعت ۹ شب به بعد گروه کنترلی پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری فرماندهی شهرستان به صورت ویژه در نقاطی که این موتورسیکلت‌ها اقدام به حرکات نمایشی می‌کنند را کنترل می‌کنیم و برخورد هم انجام می‌دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.