امروز میز اقتصاد به بررسی افزایش قیمت محصولات خودرویی سایپا و ایران خودرو با حضور مسئولان شرکت ایران خودرو و سایپا بحث و بررسی شود.
در ابتدای این برنامه پناهی مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایران خودرو گفت: بر اساس مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل بازار خودرو سواری تعییر میکند بر این اساس ما صورتهای مالی حسابرسی شده را در اختیار سازمان حمایت قرار میدهیم و آنها موارد را بررسی و قیمت جدید اعمال و ما ابلاغ میکنم.
وی ادامه داد: بیشترین افزایش قیمت خودرو مربوط به دنا پلاس بوده است که این افزایش قیمت هم متناسب با قیمت پایه محصولات خودرویی بوده است و با توجه به آنکه قیمت قیت پایه ایران خودرو حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده نسبت به سایر محصولات بیشتر بوده است بنابراین بیشترین افزایش قیمت مربوط به این محصولات بوده است.
او با بیان اینکه بخش عمدهای از افزایش قیمت خودرو ناشی از فرآوردههای تولیدی بوده است گفت: در حوزه فولاد افزایش قیمت داشته ایم و این افزایش نرخ ۳۳ درصدی درصدی با توجه به آنکه در ۱۸ ماه گذشته افزایش قیمت نداشته ایم تنها بخشی از زیان ما را جبران میکند و این در حالی است که درخواست افزایش ۴۵ درصدی داشته ایم، اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان با افزایش ۳۳ درصدی موافقت کرده اند.
پناهی گفت: در هر دو بخش کیفیت و افزایش تولید نیاز به سرمایه گذاری جدیدی داریم و با توجه به آنکه ما همواره و به صورت مستمر افزایش کیفیت داشته ایم و در هر سال پروژههای افزایش کیفیت داشته ایم.
او بیان کرد: برای افزایش ارتقا نیاز به سرمایه گذاری و زیرساخت داریم و بخش عمدهای از این افزایش قیمت و محصولات صرف محصولات جدید خواهد شدو با توجه به آنکه در تولید محصول جدید سعی میکنیم که انتظار مشتری را بالا ببریم از سوی دیگر با توجه به آنکه برای تولید محصولات جدید و توسعه آن نیاز به سرمایه گذاری ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومانی داریم بنابراین این اقدامات دستخوش موضوعات مالی میشود.
در ادامه این برنامه آقا طاهریان مسئول بخش بازار یابی سایپا میگوید: فرآیند قیمت گذاری سایپا هم مانند ایران خودرو است ما ۱۸ ماه تغییر قیمت نداشتیم و با زیان انباشته مواجه شده بودیم ۱۲ محصولی که شرکت سایپا درخواست افزایش قیمت داده بود ۱۰ محصول زبان داشتیم که بیشترین زیان ما روی شاهین g بود که اکنون به نقطه سربه سر رسیدیمگ
اقا طاهریان گفت: در تولید آهن ورق ۵۹ درصد، پلمیر ۴۵ درصد، در آلمونیوم ۱۲۷ درصد افزایش قیمت داشته ایم به طوری که این افزایش از بازه زمانی سال ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۳ با توجه به آنکه برخی از مواد تولید خودرو از بورس خریداری میشود بنابراین هزینهها بسیار زیاد است.
او افزود: در سال گذشته شرکت سایپا ۱۴ همت هزینههای مالی بوده داشته است بنابراین بحث تامین منابع مالی از سمت بانکها بسیار مهم بوده است و بانکها ۱۳ ونیم تا ۱۴ همت هزینه داشته است و باید بتوانیم اقداماتی رادر دستور کار خود قرار دهیم که هزینهها و تامین منابع مالی را در بخشهای مختلف کاهش دهیم.
آقا طاهریان تاکید کرد: ما همواره بر بخش کیفیت قطعات بازنگریهای لازم را انجام میدهیم و به طور قطع بر روی این موضوع تاکید بسیار زیادی داریم که بتوانیم این کیفیت خودرو را افزایش دهیم واز سوی دیگر بخش زیادی از تمرکز ما بر روی تولید محصولات جدید در این بخش است.
در ادامه این برنامه حدادی کارشناس خودرو گفت: چرا مردم و خریداران شریک زیان شرکت های خودرویی باشند در حالی که دریافت یک خودروی با کیفیت حق تمامی مردم است بنابراین اگر قیمت خودرو افزایش پیدا می کند باید حداقل کیفیت محصولات تولید شده در این بخش هم افزایش پیدا کند.
معاون بازاریابی و فروش سایپا یادآور شد: مشتریانی که تا اول آذرماه دعوتنامه دریافت کردند مشمول افزایش قیمت خودرو نمیشوند .
او تاکید کرد: مبنای قیمتگذاری در روش پیشفروش موعد تحویل، قرارداد است؛ در قراردادهایی که موعد تحویل آنها در قرارداد قبل از ابلاغ قیمتهای جدید بوده، بر اساس ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مبنا همان قیمتهای قبل خواهد بود، اما قراردادهایی که موعد تحویل آنها بعد از ابلاغ قیمت باشد، مشمول قیمتهای جدید خواهند بود.
نه گارانتی درست و حسابی دارن نه کیفیت هیچ هیچ
اندازه خودرو با کیفیت خارجی پول میگیرن