وی در این بازدید که از ایستگاه تختی در خط ۷ آغاز شد ضمن خداقوت به سازندگان خطوط ۶ و ۷ مترو گفت: خوشبختانه توان مهندسی بالا، مارا مطمئن کرده که همکار و شریک خوبی برای توسعه پروژههای زیرساختی مترو داریم. است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: خط ۷ میتواند نیمه جنوبی شهر را به شمال غرب وصل و مسیر قطبی خوبی را برای شهروندان ایجاد کند.
وی با بیان اینکه نگاه به مترو بلند مدت است و با تکمیل خط ۷ کاری ماندگار در تهران خواهیم داشت اظهار کرد: در شورای شهر برای توسعه زیرساخت مترو تلاش میکنیم و امیدواریم با احداث ۱۱ خط، شبکه کاملی برای دسترسی ایمن، روان و پاک ایجاد شود، ساخت مترو از جمله کارهایی است که نباید در آن شک کرد و باید با تمام توان برای توسعه خطوط مترو تلاش کرد.
تشکری هاشمی اظهار کرد: بخش عمدهای از فعالیتهای عمرانی خطوط ۶ و ۷ انجام شده اگر خطوط تکمیل شوند میتوانیم ظرفیت جابهجایی مسافران را تا ۳۰ درصد افزایش دهیم و با کاهش سرفاصلهها به بهبود سرویس دهی برسیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز بطور حتم در دستور کار است گفت: البته مجوز قطعی خط ۱۱ هنوز از شورای عالی ترافیک دریافت نشده و این کار باید هرچه سریعتر انجام شود.
تلاش شورای شهر برای تخصیص بودجه بیشتر به مترو
تشکری هاشمی درخصوص بودجه مترو گفت: در شورای شهر برای تامین بودجه تلاش میکنیم البته به موازات این باید نقش دولت را نیز فراهم کنیم از عزیزان خود در مجلس و دولت میخواهیم که ۲۰۰ میلیارد تومان کمک به شهرداریهای را افزایش دهند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای ساخت هر کیلومتر مترو به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه احتیاج است، خطوط باقی مانده را میتوان با ۱۵ هزار میلیارد تومان تکمیل کرد، اما برای احداث ۱۶۰ کیلومتر باقی مانده مطابق با قیمت روز به ۴۸۰ هزار میلیارد تومان احتیاج دارید با ۲۰۰ میلیارد تومانی که دولت میدهد دهها نسل بعد از ما نیز درگیر ساخت مترو خواهند بود.
تشکری هاشمی تصریح کرد: امروز برای آلودگی هوا نیروگاهها را خاموش میکنیم، اما یکی از راههای کاهش آلودگی هوا همین توسعه خطوط مترو و سیستم حمل و نقل عمومی است ما برای هر لیتر بنزین ۷۵ سنت هزینه میکنیم، اما اگر همین پول را به مترو اختصاص دهیم میتوانیم سالانه چندین کیلومتر مترو بسازیم.
وی گفت: این اطمینان را میدهیم که بودجه تکمیل خطوط مترو اولویت ما در متمم بودجه ۱۴۰۳ است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشرفت فیزیکی ایستگاه تختی گفت: ایستگاه تختی اولین ایستگاه خط ۷ است و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته این ایستگاه ۳۸۰ متر طول دارد و از آنجایی که جزیرهای است اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه اولویت ما تکمیل خطوط باقی مانده است گفت: با احداث پایانه در ایستگاه تختی سرویس دهی بهتری خواهیم داشت، وقتی ۹۰ درصد سرمایه گذاری در خط انجام گرفت باید تلاش کنیم مابقی نیز به سرانجام برسد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه اخبار خوب و امیدوار کنندهای از مجری خط شنیدهایم گفت: مطابق با آمار مجری خط، در حال حاضر کارگران به صورت سه شیفت در حال کار هستند و تا خرداد ماه سال آینده این ایستگاه به بهرهبرداری میرسد.
وی تاکید کرد: انتهای خط ۷ به دانشگاه علوم تحقیقات میرسد و با تکمیل این خط دانشجویان میتوانند از دانشگاه وارد بخشهای مختلف شهر شوند.
تشکری هاشمی گفت: قطارهای جدید از پایان سال جاری وارد ناوگان میشوند و میتوانند بخش زیادی از سرفاصلهها را کاهش دهند و منجر به افزایش مسافرگیری شوند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه درحال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ نفر جا یه جایی با مترو وجود دارد گفت: هر خط حدود یک میلیون نفر را جابجا میکند و با کاهش سر فاصله به دو دقیقه و ایجاد یک شبکه پایدار میتوان پیش بینی کرد که با تکمیل ۷ خط روزانه ۷ میلیون نفر در سطح شهر تهران توسط مترو جابجا شوند.
ساخت تونل پدافندی در شهر زیرزمینی
وی در پاسخ به این سوال که تونل پدافندی خط ۷ مترو به چه دلیلی احداث میشود گفت: این تونل به عنوان یک استراتژی نقاط مختلف شهری را به یکدیگر متصل میکند مترو به عنوان یک شهر زیرزمینی باید نقش خود را ایجاد کند.
تشکری هاشمی در ادامه در بازدید از ایستگاه میدان خراسان گفت این ایستگاه تقریباً پیشرفت ۷۰ درصدی داشته و در حال نازک کاری است پیش بینی میشود در اسفند ماه به بهره برداری برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساخت مترو کاری سخت است اظهار کرد: از منظر کار در اعماق زمین و تملکهای مختلف احداث متروکاری سخت به حساب میآید در مقطعی از زمان کار پیشرفت احداث ایستگاه میدان خراسان متوقف شد، اما خوشبختانه کنون کار در حال انجام است و این ایستگاه با ۸۰۰۰ متر مساحت میتواند خدمات قابل قبولی را به ساکنان محله ارائه دهد.
وی ادامه داد: در ایستگاه میدان خراسان از معماری ایرانی اسلامی استفاده شده و امیدواریم با اقدامات شرکت مترو این ایستگاه در اسفند ماه به بهره برداری برسد.
تشکری هاشمی در خصوص بودجه مترو تهران بیان کرد: حدود ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است و اجازه داده شده تا ۹۲۰۰ میلیارد تومان مازاد درآمد برای مترو بهره گرفته شود این اعداد و ارقام تا حدی میتوانند پاسخگوی نیاز باشند؛ درست است که هیچ یک از بخشهای مترو برای مشکل مالی متوقف نشدهاند، اما باید تلاش کنیم تا با تخصیص بودجه مسیر را برای تکمیل خطوط مترو هموار کنیم تا انشالله امسال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه روند کاری مترو مثبت است اظهار کرد: آنچه امروز در این بازدید مشاهده شد نشان دهنده اهمیت و اولویت تکمیل خطوط مترو است و بازدید امروز به دلیل به نقش پشتیبانی شورای شهر صورت گرفت.
وی در ادامه و در بازدید از ایستگاه مترو نجات اللهی گفت: در بازدید امروز مشاهده شد کارگاهها فعال هستند و به نظر میرسد ایستگاهها تا پایان سال افتتاح شوند ما در شورای شهر هم برای افزایش اعتبار هم برای تخصیص نقدینگی تلاش میکنیم و آن را به عنوان یک اولویت دنبال میکنیم تا هموطنان تهرانی بتوانند بیش از پیش از شبکه مترو استفاده کنند.
تشکری هاشمی تصریح کرد: امیدوار هستیم تا پایان سال تکمیل خط ۷ جز توسعه به سمت دانشگاه علوم تحقیقات به پایان برسد و حداقل دو ایستگاه در خط ۶ تکمیل شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت احداث مترو گفت هر کجا که ایستگاه مترو احداث شود حجم زیادی از مسافران به سمت آن میروند و با اضافه شدن هر یک واگن به همان نسبت سفرهای شخصی که میتوانند منجر به آلودگی هوا و افزایش استفاده از بنزین شوند کاهش یابند.