سید حسن خلیلینیا گفت: این بزرگراه از مسیرهای اصلی و ترانزیتی کشور است و نقش کلیدی در اتصال خطوط حملونقل جادهای به پایتخت و دیگر مراکز صنعتی کشور دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم بیان کرد: طرح بهسازی این محور بخشی از پروژه جامع بهسازی کریدور جادهای تهران-بندرعباس است که بهمنظور رفع خرابیهای موجود و ارتقای وضعیت مسیرهای استانهای درگیر در این کریدور کلید خورده است.
خلیلینیا با اشاره به طول کل محور قم-سلفچگان-دلیجان که بیش از ۱۸۰ کیلومتر است، گفت: بر اساس ارزیابیهای صورتگرفته، ۱۱۰ کیلومتر از مقاطع آسیبدیده این بزرگراه بهسازی خواهد شد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم درخصوص مشخصات فنی پروژه، بیان کرد: که عملیات شامل درزگیری با قیر پلیمری، لکهگیری هندسی، روکش آسفالت و استفاده از لایههای حفاظتی مانند میکرو سرفیسینگ و اسلاری سیل است.
خلیلینیا بر اهمیت رعایت مقررات ایمنی توسط رانندگان در مسیرهای اجرایی این طرحها تاکید کرد و افزود: هماهنگی با مجریان پروژهها میتواند ضمن تسریع در روند بهسازی، از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم همچنین از تامین اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای این پروژه از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای خبر داد و افزود: پیشبینی میشود که این پروژه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.