جنبش بایکوت که در ۹ ژوئیه ۲۰۰۵ توسط ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی بنیان گذاری شد، هدفش این است که با فشار اقتصادی به رژیم تروریستی اسرائیل مانع از اشغالگری این رژیم در سرزمین فلسطین شود. این جنبش که در ابتدا حاشیهای بود اکنون به یک کنشگر موثر در مسئله فلسطین تبدیل شده است.
شروع جنگ رژیم تروریستی اسرائیل علیه غزه این جنبش را بر این داشت که با تحریم شرکتهای صهیونیستی یا شرکتهای حامی این رژیم در جنگ مانع از نسلکشی در غزه شود. در همین راستا شرکتهای صهیونیستی در سراسر جهان به خصوص در کشورهای اسلامی با تحریم مردمی روبرو شدند. به گونهای که این شرکتها اجازه فعالیت در کشورها را دارند اما به دلیل تحریم مردمی فروش ندارد.
براساس گزارش شبکه قدس فلسطین، در همین راستا شرکتهای بزرگ غربی که از نشلکشی فلسطینیان حمایت میکنند، دچار ضرر و خسارات قابل توجهی شده اند.
این شرکت در طول یک سال جنگ ۲ میلیون دلار به سازمانهای صهیونیستی کمک مالی ارائه کرد. به همین دلیل ارزش سهام آن تا سپتامبر ۲۰۲۴ از ۱۰۰ دلار به ۸۷ دلار کاهش یافت. درآمد این شرکت به ۲۱.۲۴ میلیارد دلار کاهش یافت که کمتر از انتظارات بورس وال استریت بود و پس از سال ۲۰۱۸ دومین کاهش سالانه را ثبت کرد.
یکی از کارخانههای شرکت نستله به دلیل حمایت تشدید نسلکشی فلسطینیان در غز، بسته شد. شاخص سهام شرکت بین اکتبر ۲۰۲۳ و سپتامبر ۲۰۲۴ در یک سلسله کاهش قرار گرفت که شامل بازگشت به ارزش بیشتر نبود به همین دلیل صاحبان این شرکت شروع به اصلاح ساختار عملیاتی آن به دلیل تحریم کردند.
شرکت بستنی سازی یونیلیور نیز که از حامیان نسل کشی فلسطینیان است به طور سالانه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ با کاهش فروش ۱۸ درصدری در اندونزی مواجه شد و سود خالص آن به طور سالانه ۶۲ درصد کاهش یافت. در همین راستا یونیلیور از تغییرات اساسی در استراتژی خود در بازار اندونزی برای مقابله با پیامدهای تحریم ناشی از جنگ غزه خبر داد.
شرکتهای گوگل، مایکروسافت و آمازون خدمات هوش مصنوعی را برای پشتیبانی از عملیات ارتش اشغالگر در پروژه «نیمبوس» ارائه کردند. با این وجود برخی از کارمندان این شرکتها در طول سال ۲۰۲۴، پنج بار حمایت از حقوق فلسطینیها دفاع کردند. اگرچه آمار خسارات مشخصی اعلام نشد، اما جنبش بایکوت و تحریم مردمی جهان به اعتبار این شرکتها در بازارهای بین المللی لطمه زد.
درپی کارزارهای بایکوت و با تحریم گسترده در امان، شرکت کارفور در نوامبر ۲۰۲۴ تمام شعبات خود را در اردن تعطیل کرد. درآمدهای گروه ماجد الفطیم که مسئولیت کارفور در خاورمیانه را بر عهده دارد، به طور سالانه ۴ درصد و سود سالانه در سال ۲۰۲۳، ۱۵ درصد کاهش یافت.
فروش جهانی استارباکس بین ماه جولای و سپتامبر۲۰۲۴، ۷ درصد کاهش یافت. این در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این کاهش فروش در نتیجه کارزارهای تحریم مردمی اتفاق افتاد. به همین دلیل این شرکت به سمت نیاز به تغییر اساسی استراتژیهای خود برای به دست آوردن مجدد مشتریان پیش میرود.
مک دونالد نیز به دلیل حمایت از سربازان و نظامیان رژیم صهیونیستی ۱.۵ درصد از فروش جهانی خود در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ را از دست داد که بیشترین کاهش در فروش در ۴ سال گذشته بوده است. سهام این شرکت در معاملات پیش از عرضه به بازار در سال ۲۰۲۴ یک درصد کاهش یافت.
مترجم: مینا عظیمی