طرح ملی راهآهن زاهدان به بندر چابهار که کلنگزنی ساخت آن از اواخر سال ۱۳۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد و موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی و توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیا میانه و اروپا به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان خواهد شد.
این پروژه یکی از ابرپروژههای ریلی در کشور به شمار میرود که در صورت تکمیل تمامی مسیرهای آن جهشی بزرگی در مسیر ریلی در حملونقل منطقه و کشور رخ خواهد داد.
در مجموع راهآهن زاهدان به چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود ۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.
ازآنجاییکه یکی از کوتاهترین و باصرفهترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیجفارس و شبهقاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال - جنوب است، راهاندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.
عملیات ساخت این خط ترانزیت ریلی در مسیر کریدور شمال به جنوب توسط قرارگاه سازندگی خاتم انبیا آغاز شده و این خط ریلی با ۶۱۰ کیلومتر طول از شهرهای تفتان، خاش، نیکشهر، ایرانشهر عبور میکند.
حمید بهادری مدیرکل راهآهن جنوب شرق کشور بیان کرد: کریدور شمال به جنوب باعث خواهد شد که کشورهای چین، هند و پاکستان از طریق مسیر ریلی کشور ایران به کشورهای آسیا میانه و اروپا متصل خواهند شد.
وی افزود: پیشبینی میشود در سال اول حدود ۹ میلیون تن بار از مسیر ریلی در سیستان و بلوچستان جابهجا شود و همچنین بیش از ۲ میلیون مسافر نیز باتوجهبه این ظرفیت جابهجا میشود.
منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر این پروژه ملی ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این طرح از زاهدان تا چابهار در هشت قطعهکاری است در حال اجرا است که دو قطعه آن از زاهدان تا خاش به بهرهبرداری رسیده و اکنون خط مسافربری آنها در حال برقرار است.
وی افزود: این پروژه ملی دارای ۱۳۸ دستگاه پل بزرگ دارد و بیش از ۱۷ کیلومتر تونل که در مسیر پیشبینیشده که برای تسریع تردد انجام شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: منابع مالی این طرح در حال تأمین است و پروژه فعالیت بسیار خوبی دارد؛ این پروژه با فراهمآوردن زمینه جابهجایی کالا از بندر اقیانوسی چابهار به کشورهای همسایه بهعنوان کوتاهترین و باصرفهترین مسیر ریلی کشور است و پیشبینیشده تا اواخر سال آینده به بهرهبرداری برسد.