عزیزی گفت: دستمان برای هر نوع اقدامی علیه دشمن باز است و تاکنون براساس راهبردی که اعلام شده عمل کردیم، اما صبر استراتژیک ما حدی دارد.

ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر درباره عملکرد و برنامه‌های این کمیسیون گفت: به لحاظ نوع ماموریت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت دفاع، فراجا، سازمان انرژی اتمی، سپاه و پدافند غیرعامل ارتباط نزدیکی دارد، لذا کمیسون در ارتباطات با آحاد مردم باید تقویت شود. 

وی اظهار کرد: ما دو هفته قبل سفری به سیستان و بلوچستان داشتیم. ما یک بازدیدی از مرز و کاستی‌ها و فرصت‌های اقتصادی مرز این استان داشتیم و اعضای کمیسیون از قسمت‌های مختلف مرز بازدید کردند و جلسه شورای تامین را داشتیم و جلسه جمع‌بندی این سفر را برگزار خواهیم کرد.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم در مجلس یازدهم و دوازدهم بحث انسداد مرز و هوشمندسازی مرز است و تمام منابع مورد نیاز برای انسداد مرز پیشبینی شده و هم ارتش و سپاه و فراجا برنامه‌های خوبی به اجرا گذاشتند.

احتمال افزایش بودجه انسداد مرز در بودجه ۱۴۰۴

عزیزی ادامه داد: پس از انسداد مرز در بودجه ۱۴۰۳ بودجه خوبی برای هوشمندسازی مرز سیستان و بلوچستان در نظر گرفتیم و در بودجه ۱۴۰۴ اگر نیاز به افزایش باشد آن را افزایش می‌دهیم.

وی گفت: بهره‌گیری از ظرفبت حداکثری مرز را باید بپذیریم، چون یک فرصت است و بازارچه‌های مرزی را باید تقویت کرد البته نه اینکه همه مرز مسدود شود بلکه باید سامان پیدا کند. اخیرا وزیر کشور هم بازدیدی از آنجا داشتند، اما وظیفه برعهده سپاه، ارتش و فراجاست. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در بودجه سال آینده برای انسداد تامین اعتبار شده است لکن از لحاظ منابع مالی سد راه نیست و بازدیدی که از کارگاه‌های آماده در مرز داشتیم نشان می‌دهد کار در حال اجراست و سرعت انسداد و هوشمندسازی باید بیشتر شود تا خلا‌ها پر شود.

تامین زیرساخت‌های جزایر سه‌گانه

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان در تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی حضور یافتیم. آنجا خاک ایران اسلامی است و به قول وزیر راه این جزایر پاره تن ما است. برگزاری همایش‌ها و اجلاس در آنجا امر طبیعی است، چون تماما ایرانی است و مردم ما در این جزایر زندگی می‌کنند و یک افقی برای این جزایر تعریف شده و زیرساخته‌ای آنها و نیاز‌های مردم را بررسی کردیم.

وی افزود: از زمانی که استاندار هرمزگان بودم بحث خدمات زیربنایی در این جزایر است و اولین اقدامی که در جزیره بوموسی دنبال کردیم این بود که نیازمند خدمات آب و برق و زیرساخت‌های درمانی و ورزشی است مثلا از نظر آب مشکلی نداریم و آب شیرین کن در این جزایر وجود دارد همچنین در تامین برق هم مشکلی نداریم.

عزیزی بیان کرد: فرصت‌های خوبی برای گردشگری و اقتصاد جزایر وجود دارد که باید تقویت شود و باید زندگی در جزایر توام با اقتصادی شکوفا باشد. مردمی که در این جزایر زندگی می‌کنند از لحاظ تردد هوایی و دریایی نباید مشکلی داشته باشند که به همراه وزیر راه تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد و آنچه وعده دادیم در دست اقدام و پیگیری است و خدمات هوایی، دریایی، بهداشت و درمان و سایر موضوعات را مردم شاهد خواهند بود. جزایر ما در خلیج فارس دارای جایگاه ویژه‌ای است و مردم این جزایر لایقق بهترین خدمات هستند. 

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تاکید کرد: همزمانی دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم یک فرصت است و در سال اول برنامه هفتم هستیم و اراده دولت و مجلس برای اجرای برنامه هفتم مهم است.

تقویت بنیه دفاعی در بودجه ۱۴۰۴

وی گفت: در مواد ۱۰۱ و ۱۰۲ برنامه هفتم پیش‌بینی‌های خوبی برای تامین بنیه دفاعی نیرو‌های مسلح و حوزه دیپلماسی کردیم. برای دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون امنیت ملی برنامه‌های خوبی دیده شده و اصرار ما این است در سال اول برنامه اهداف برنامه محقق شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: یکی از مسائل بحث بودجه است که اگر مبنای عمل ما برنامه هفتم باشد حکم می‌کند با بهره‌گیری از این سند اقداماتمان در بودجه را دنبال کنیم لذا بودجه ۱۴۰۴ واقع‌بینانه و مبتنی بر ضرورت‌ها و نیاز‌ها و ظرفیت‌های دولت باید باشد و تلاش براین است که با هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط تامین‌کننده نیاز واقعی باشیم.

عزیزی بیان کرد: لازم است از همکاران در مجلس یازدهم تشکر کنم، چون در بودجه ۱۴۰۳ اقدامات خوبی در تامین نیاز‌های بودجه و مباحث دفاعی و نیروی انسانی داشتیم و مسیر تخصیص و اقدام خوب بوده است. در حوزه دفاعی و امنیتی باید تهدیدات را ببینیم همچنین باید تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را در بودجه لحاظ کرد.

وی اظهار کرد: کمیته نیرو‌های مسلح دفاعی و امنیتی ما انتخاب شدند و کلیات بودجه در صحن رای آورد و تقریا ۱۷۴ پیشنهاد به کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی واصل شده است و جزو برنامه فردا ما است تا این پیشنهادات را بررسی کنیم و با آن نگاهی که به آینده داریم می‌توانیم در بودجه ۱۴۰۴ شاهد رشد و پیشرفت در این بخش باشیم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: شهید رئیسی در مجلس یازدهم و بودجه ۱۴۰۳ بسیار قوی و جدی ظاهر شد و شاید به دلیل معذوراتی که داریم از پرداختن به اعداد و ارقام معذوریم، اما فرصت‌ها بسیار خوبی برای نیرو‌های مسلح ایجاد کردند البته در نیروهای مسلح راه نرفته زیاد داریم و باید منابع درآمدی بودجه را تقویت کنیم و تنگنا‌ها را ببینیم، چون بودجه ۱۴۰۴ متفاوت از ۱۴۰۳ است کمااینکه بودجه ۱۴۰۳ با ۱۴۰۲ فرق می‌کرد لذا در مجلس تلاش کردیم نیرو‌های مسلح در مضیقه نباشند و شاید همه خواسته‌ها در این بازه زمانی امکان تحقق نداشته باشد.

نگاهی فرابودجه‌ای به امنیت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: معمولا در حوزه‌های امنیتی مبتنی بر درخواست‌ها، نیاز‌ها و توانمندی‌ها عمل می‌کنیم. در بودجه ۱۴۰۳ قریب پنج هزار از یک منبع برای هوشمندسازی گذاشتیم جدا از اینکه برای تقویت بودجه‌های نظامی و امنیتی مبنایی گذاشتیم که عدد قابل توجهی را تامین خواهد کرد. بخشی از حفره‌ها با بودجه پر می‌شود و بخش اعظم آن با تاکتیک، اشراف و نیرو‌های انسانی مومن ما است لذا باید بحث امنیت را فراگیر کنیم و سایر دستگاه‌ها مثلا وزارت رفاه در تامین امنیت نقش دارند همچنین مثلا وزارت نیرو با یک اقدام درست می‌تواند در امنیت نقش داشته باشد لذا سعی کردیم امنیت یک بعدی نباشد و نگاهی فراتر از بودجه به امنیت داریم و به سمتی ببریم که از دستگاه‌ها مثل آموزش و پرورش بپرسیم برای تامین امنیت چه کردند.

وی تصریح کرد: در حادثه اخیر تفتان ۱۰ نفر از نیروهایمان شهید شدند لذا نگاه تک‌بعدی به امنیت درست نیست و مردمی که در آن منطقه هستند بای خود را در تامین امنیت ببینند و سرداران محلی و طوایف ما در سیستان و بلوچستان باید در امنیت نقش‌پذیر باشند.

عزیزی گفت: یک بخشی از این حفره‌ها پر کردنش با بودجه است، اما بخش عمده با تاکتیک، آموزش و برنامه‌ریزی، مدیریت و امنیت شکل می‌گیرد لذا در مرز باید امنیت را مردم‌پایه کرد مثلا در شمال غرب و جنوب شرق اقدامات خوبی انجام داده است و در سفر به سیستان و بلوچستان دیدیم که بسیاری از تامین‌کنندگان امنیت مردم بومی بودند. 

نقش مهم مردم درخصوص اتباع غیرمجاز

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در موضوع اتباع غیرمجاز باید چند موضوع را تشریح کنم اول اینکه ما باید بپذیریم در بحث اتباع غیر مجاز مردم ما باید نقش مهمی داشته باشند. وقتی برای یک تبعه غیرمجاز جاذبه ایجاد می‌کنیم و به وی شغل و جا می‌دهیم رسوب می‌کند که رسوب این افراد در شهر‌ها نوعی ناامنی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر پنج میلیون تبعه غیرمجاز داشته باشیم یعنی پنج میلیون فرصت شغلی را از دست دادیم. اولین موضوع اینکه دولت و مجلس باید به ساماندهی آنها اقدام کنند و لایحه سازمان ملی مهاجرت در حال رسیدگی است و در آینده مجلس آن را تصویب می‌کند و دولت با استفاده از آن می‌تواند برنامه خود را دنبال کند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: اگر مردم همراهی کنند این سازمان می‌تواند به همه اهدافش برسد. سازمان ملی مهاجرت یک بار در مجلس بررسی شد که اشکالاتی به آن وارد بود و مجلس آن را برگرداند تا کامل‌تر شود. این لایحه روز‌های پایانی خود را طی می‌کند و پیش‌بینی شده که دو میلیون تبعه غیرمجاز را به کشورشان برگرداند و اصرار داریم بازگشت داوطلبانه باشد، چون هم به خودشان و هم به ما کمک می‌کند. 

عزیزی بیان کرد: دولت برای سامان‌دهی اتباع غیرمجاز مصمم است و اتباع مجاز هم باید تحت مدیریت، کنترل و رصد کامل باشند و در آینده شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

نقش مهم مجلس در توسعه دیپلماسی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس فرصت بسیار خوبی برای تقویت و توسعه دیپلماسی است. استفاده از ظرفیت مجلس کمک خوبی به دولت خواهد کرد. سعی می‌کنیم با دولت چارچوب خوبی برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سفری که آقای عراقچی به لبنان و قطر داشت همکاران بنده همراهشان بودند. سفر آقای قالیباف به لبنان که چقدر تعیین‌کننده بود. ما در تحولات اخیر سفرای کشور‌های اسلامی را به مجلس دعوت کردیم و پیش‌بینی این بود که ۲۰ کشور حضور یابند، اما ۳۶ کشور حضور یافتند. 

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: حضور ما در مجامع بین‌المللی و کشور‌های اسلامی ظرفیت‌های بی‌نظیری است. یکی از همکاران ما در سفر با آقای عراقچی بودند که معاون آقای عراقچی گفتند حضور نمایندگان مجلس در سفر‌ها چقدر موثر است. در آینده چند اعزام خواهیم داشت البته در گذشته در این زمینه غفلت داشتیم، اما باید این ظرفیت را به کمک دولت بیاوریم.

عزیزی گفت: در طوفان‌الاقصی یک سفر به عراق رفتیم که دیدار با رئیس مجلس چقدر موثر بود همچنین در سفر به لبنان در دیدار با آقای نبیه بری دیدگاه‌ها چقدر موثر بود یا گفتگو‌هایی که در سوریه داشتیم هم موثر بود.

وی افزود: در زمان شهید امیرعبداللهیان سفر‌هایی به روسیه و قطر داشتیم که طوفانی از دیپلماسی ایجاد کرده بود. 

رعایت اصول اخلاقی در جنگ

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تغییر راهبردی در توان هسته‌ای کشور اظهار کرد: و سیاست‌های کلان و دکترین دفاعی و امنیتی و اقدامات ما در این بخش مبتنی بر راهبرد‌های نظام اسلامی است. 

وی تاکید کرد: دستمان برای هرنوع اقدامی باز است البته سعی کردیم اصول اخلاقی و انسانی را رعایت کردیم مثلا در وعده صادق یک دیدید چگونه عمل کردیم و یا در وعده صادق ۲ می‌توانستیم خیلی از جا‌ها را هدف قرار دهیم، اما اصول انسانی رعایت شد.

عزیزی بیان کرد: ما مطمئن هستیم ظرفیت‌های علمی و هسته‌ای ما برای هر اقدامی فراهم است و تا کنون براساس راهبردی که اعلام شده عمل کردیم، اما صبر استراتژیک ما حدی دارد و اگر دشمنان پایشان را از گلیم خود درازتر کنند ما این وظیفه را داریم که از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم البته مصوبات شورای عالی امنیت ملی و فرامین رهبری فصل‌الخطاب است.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: ما دستمان برای هر اقدامی پر است. سال‌ها در سپاه بودم و در دولت‌ها مسئولیت داشتم و با شناخت می‌گویم دستمان بری هر اقدامی پر است. 

وی بیان کرد: اصول جنگ را رعایت می‌کنیم و آزموده را آزمودن خطاب است البته جنگ طلب نیستیم، اما جنگ بلد هستیم لذا اگر ضرورت‌ها اقتضا کند مرد میدان جهاد، ایستادگی و مقاومت هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار