به نقل از شهرداری قم محسن صابری مقدم در جلسه هیئت مدیره سازمان قطار شهری قم که با حضور استاندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی دیگر از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: یک نکته مهمی که در خصوص طول ۴.۷ کیلومتری مونوریل که در تلفیق با خط دو مترو و در سال ۹۷ بازنگری و در شورای عالی تصویب شد این است که مونوریل در انتهای خط دو بررسی شود، اما فی البداهه بحث این است که این ۴.۷ کیلومتر به این دلیل که مسافر نداشت اجرای منوریل را به پروژهای زیارتی تبدیل کرد.
وی افزود: همچنین اگر قرار است که این ۴.۷ کیلومتر توجیه اقتصادی پیدا کند باید ماهیت کاربری اش تغییر کند.
مشاور سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: مهمترین بحث این بود که پایانه شمالی در انتهای رودخانه وجود دارد و راس پایانه اصلی شهر که خدمات مورد نیاز زائرین را نیز شامل میشود در بر میگیرد.
صابری مقدم گفت: در این مدل جدید بحثهایی مطرح شد که عملا انواع مدلهای حمل و نقل مثل اتوبوس و ریلی در یک جا متمرکز شوند و در آنجا نیز خدماتهای زائر مطرح شود و منوریل به صورتی که بیشترین بهره برداریها موضوع زائرین باشد تعریف شود.
وی با بیان اینکه پروژه منوریل در مطالعات طرح جامع حمل و نقل در سال ۸۸ رد شده است، گفت: مطالعات جدیدی که درخصوص این پروژه انجام شده نشان میدهد در بعد شهروندی این طرح به هیچ عنوان اقتصادی نیست و باید ماهیت این کار زیارتی باشد تا کمی کاربری پیدا کند.