ارکستر سمفونیک تهران در نخستین شب از کنسرت پاییزه خود شامگاه پانزدهم آبان به رهبری مازیار یونسی «مارش ایرانی» را به یاد شهدای وطن در تالار وحدت روی صحنه برد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، ارکستر سمفونیک تهران تازهترین کنسرت خود را با اجرای قطعه «مارش ایرانی» اثر یوهان اشتراووس آغاز کرد و بلافاصله بعد از آن «سمفونی شماره ۴» از فلیکس مندلسون را نواخت.
در ادامه مازیار یونسی پیش از اجرای قطعه «پاداش سکوت» طی سخنانی گفت: قطعه بعدی که برای شما اجرا میکنیم، قطعهای از پیمان یزدانیان است که در جریان تمرین به دلیل اتفاقی که برای سربازان ارتش اتفاق افتاد، با ارکستر تصمیم گرفتیم که این اثر را اجرا بکنیم، این قطعه برای فیلم «پاداش سکوت» درباره سربازی در هشت سال دفاع مقدس است که موسیقی بسیار زیبایی دارد و ما فکر کردیم این قطعه را اجرا و تقدیم کنیم به سربازانی که در ارتش از دست دادیم و تمام کسانی که در تاریخ پنج، ۶ هزار ساله مملکت، از این سرزمین محافظت کردند و امیدواریم از آن لذت ببرید.
کنسرت با اجرای بخشهای ۱، ۲ و ۴ «دریاچه قو» اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی ادامه پیدا کرد و سپس اپرای «بارکارول» از ساختههای ژان ژاکوب اُفنباخ پیش روی تماشاچیان قرار گرفت.
«پایکوبی» اثر حسین علیزاده با تنظیمی از مازیار یونسی قطعهای بود که برای بخش پایانی کنسرت ارکستر سمفنیک تهران انتخاب شده بود.
از نکات قابل توجه این اجرا توضیحات مازیار یونسی رهبر ارکستر پیش از اجرای هر قطعه بود که با تلطیف فضا از طریق آگاهی بخشی به مخاطبان باعث همراهی بیشتر آنها با رهبر و نوازندهها میشد.
امیرعباس ستایشگر معاون آفرینشهای بنیاد فرهنگی هنری رودکی در یادداشتی در بروشور این برنامه نوشته بود: «بدون شک، ویژگی مهم اجرای امشب برداشت و تداعی از دوردستها خواهد بود. کارگان (رپرتوار) انتخابی ارکستر، برداشتهایی صوتی از سرزمینهایی دورتر از مرزهای ذهنی آهنگسازان خود است. «مارش ایرانی» از آهنگسازی اتریشی با نگاهی به استنباطهای صوتی ایرانی، «سمفونی شماره ۴» از آهنگسازی آلمانی برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ریتمهای ایتالیایی، «بارکارول» ساخته ذهنی فرانسوی بر متنی آلمانی و... تمامی این برداشتها به ما نشان میدهد موسیقی فراتر از مرزها و بر فراز واقعیتهای قراردادی همچنان میتازد. «پاداش سکوت» قطعهای است که ارکستر سمفونیک تهران آن را به پاس گرامیداشت شهدای پدافند هوایی ارتش مینوازد و به خود مفتخر است یاد کسانی را زنده میدارد که به خاک سرزمینشان تا پای جان وفادار بودند و در آخر «پایکوبی» اثر حسین علیزاده که برای اجرای ارکستر سمفونیک تنظیم شده و برای اولین بار به این شیوه و سازبندی اجرا میشود. هنرمندی که سهم مهمی از موسیقی امروز ایران در اختیار ذوق و نبوغ اوست.»
محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینوسپهر، فرزاد صیدی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، فرید ذاکری، هورام ترابی، حسن ملکی، سارا قاسمی، درسا میناسازی، سجاد صالح آبادی (ویولن یک)، مونیکا لران، مهوش عسگری، پیمان شامی، عرفان وکیلی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، ملیکا زاده محمدی، حمید خدایی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا، امیرمهزیار قاسمی (ویولن دو)، امین زمان خان، پژمان اختیاری، آتنا زنگنه، زهرا عبداله زاده، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی (ویولا)، مجید اسماعیلی، کیانمهر کشاورز، شهرزاد مجد، زهرا کتابی، هلیا پورکریمی، روژان فلاح بردبار، هامون قادری، هستی علیزاده و عرفان فیجان (ویولنسل) از نوازندگان کنسرت شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران بودند.
همچنین مهدی کلانتری، پروانه انارکی، محمدرضا جبار، آوا پویا کاشانی، کوروش ملکی و نازنین احمدی (کنترباس)، ماه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده (فلوت)، فراز فراست پور (پیکولو)، آرین قیطاسی و فرشید حفظی فر (اُبوا)، مینلی دانلیان و پگاه ولی خانی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت)، هومان باقی، لیلا بازغی، نرگس تقیپور، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، سپهر عباسی و آرین خدایار (ترومبون)، رامین براتی (ترومبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمدرضا پناهینژاد (تیمپانی)، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری (پرکاشن) از دیگر نوازندگان این ارکستر بودند.