حجتالاسلام زرین در سخنانی به مناسبت ولادت حضرت زینب (سلاماللهعلیها)، بر اهمیت بهرهگیری از درسهای صبر و مقاومت ایشان در زندگی روزمره تأکید کرد. وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیهالسلام) گفت: «بر ماست که اصول را بیان کنیم و این بر عهده شماست که آنها را تبیین کرده و به زندگی خود بکار ببرید.» او خاطرنشان کرد که برای درک واقعی درسهای حضرت زینب، باید اصولی که ایشان در زندگی پیاده کردند را شناسایی کرده و آنها را در زندگی خود به کار گیریم، نه اینکه تنها به جزئیات اتفاقات زندگی ایشان بپردازیم.
زرین در ادامه توضیح داد که حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در بالاترین سطح ایمان و توحید واقعی قرار داشتند. او با تأکید بر توحید حقیقی که حضرت زینب آن را به نمایش گذاشتند، اظهار داشت: «زمانی که با مشکلات و مصائب روبهرو میشویم و دچار سستی در توکل و اعتماد به خدا میشویم، میتوانیم به نمونهای، چون حضرت زینب نگاه کنیم که در شرایط سخت عاشورا، نماز شبشان ترک نشد، هرچند توان جسمی کامل نداشتند.»
این استاد دینی همچنین به پاسخ حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در برابر کسانی که قصد داشتند روحیه ایشان را تضعیف کنند اشاره کرد و افزود: «وقتی به حضرت کنایه زدند که نتیجه کار شما چه شد، ایشان با ایمان و قاطعیت فرمودند که جز زیبایی چیزی ندیدند. این همان توحید حقیقی است؛ اینکه انسان در تمامی لحظات و اتفاقات، رضایت الهی را ببیند.»
وی در ادامه تأکید کرد که برای داشتن زندگی زینبی و رسیدن به معنای واقعی عبودیت و بندگی، باید از نفسپرستی و خودبزرگبینی دوری کرد و با اخلاص کامل در برابر حضرت حق، تسلیم شد. زرین افزود: «اگر این معرفت و توحید واقعی را نداشته باشیم، نمیتوانیم به مقام حقیقی زینبی برسیم.»
حجتالاسلام زرین در پاسخ به سؤال دوم درباره خطبههای حضرت زینب (سلاماللهعلیها) پس از واقعه عاشورا و پیامهای آن برای جامعه امروز، بیان کرد: «سخنان و خطبههای حضرت زینب به ما نشان میدهد که نباید به مسائل سطحی و روبنایی بپردازیم. بسیاری از افراد به دنبال حل مسائل با روشهای ظاهری هستند، اما اینگونه اقدامات مانند ترمیم نمای یک خانه با پایههای سست است که هر چقدر هم زیبا باشد، استحکام ندارد و مشکلات را به طور اساسی حل نمیکند.»
وی تأکید کرد که پیام اصلی حضرت زینب در سخنرانیهایشان، شناخت عمیق و بنیادین توحید است. او افزود: «اگر در جامعه توحید واقعی جا بیفتد و مردم به درک حقیقی از ارتباط با خدا برسند، بسیاری از مشکلات و چالشهای اجتماعی حل خواهد شد. تا زمانی که این باور عمیق در جامعه نهادینه نشود، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که مردم با دلایل منطقی و ظاهری رفتار خود را تغییر دهند.»
زرین در ادامه تصریح کرد که آموزش و نهادینهسازی توحید در جامعه، راهکاری است که میتواند از مشکلات متعدد جلوگیری کند. وی افزود: «نمیتوان تنها با توضیح منطقی به مردم گفت که چه کاری حرام است یا چه کاری باید انجام شود و انتظار داشت که بدون درک توحید واقعی، آن را بپذیرند. اگر مردم با این امر آشنا شوند و توحید را بشناسند، رفتارهایشان خود به خود تغییر میکند و دیگر نیازی به فشار یا توضیحات فراوان نخواهد بود.»
وی در ادامه گفت: «شناخت توحید واقعی و جایگاه انسان در ارتباط با خدا میتواند مسائل جامعه را به شکلی بنیادین حل کند و این همان درسی است که از خطبههای حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میتوان استخراج کرد.»
حجتالاسلام زرین در ادامه سخنان خود به اهمیت درک واقعی توحید اشاره کرد و گفت: «کسی که به توحید واقعی دست یابد و قلبش با این مفهوم مأنوس شود، خود به خود مسائل ظاهری و سطحی را تشخیص میدهد و میتواند درستی یا نادرستی آنها را درک کند. چنین فردی، بدون نیاز به استدلالهای بیرونی، با شنیدن صدای موسیقی یا مواجهه با موقعیتهای نادرست، در قلب خود حال انزجار و گرفتگی احساس میکند.»
او با ذکر داستانی از مرحوم آیتالله بهجت (علیهالله مقامه الشریف) ادامه داد: «روایت است که آیتالله بهجت همراه با آیتالله جمال گلپایگانی در حال بازگشت از مکانی بودند. در گرمای شدید نجف، بعد از مکالمه کوتاهی که با فردی داشتند، حال معنوی آیتالله بهجت دستخوش تغییر شد. ایشان خودشان اشاره کرده بودند که ما قطرهقطره جمع میکنیم و بعضی افراد میآیند و این دریا را از ما میگیرند. این نشان میدهد که مراقبت از نفس و دوری از تأثیرات نامطلوب محیطی، چقدر برای حفظ حال معنوی لازم است.»
زرین افزود: «کسی که اهل توحید باشد، بهطور خودکار تشخیص میدهد چه چیزی درست و چه چیزی غلط است و نیازی به آوردن دلایل منطقی و استدلالهای پیچیده برای پذیرفتن آن ندارد. این فرد بهطور طبیعی و همانگونه که در سرما خود را میپوشاند و در گرما به دنبال باد خنک میگردد، خوبی و بدی را درک میکند و در جامعه میداند چه کارهایی را باید انجام دهد و از چه کارهایی باید پرهیز کند.»
وی با انتقاد از دیدگاههای سطحی و ظاهری افزود: «بسیاری از افراد نمیتوانند این واقعیت را بپذیرند و به دنبال راهحلهای عجیب و غریب میروند، در حالی که ما در طی دهههای گذشته نیز در کشور خود روشهای روبنایی و نمایشی را آزمودهایم و نتیجه مثبتی نگرفتهایم. نتیجه این رویکرد، ضعیفتر شدن نسلهای جدید به جای قویتر شدن و دستیابی به آرامش و کمال است، چرا که توجه به ظواهر و زیباییهای نمایشی به جای عمق و حقیقت، راهگشای مشکلات نیست.»
حجتالاسلام زرین با اشاره به ضرورت ارائه آموزههای واقعی توحید به مردم گفت: «ما هیچگاه اصول و قواعد درست توحید را به معنای حقیقی آن به مردم ارائه ندادهایم. اگر این اصول بهدرستی فهمیده و ارائه شود، بیتردید همه آن را خواهند پذیرفت. بهعنوان مثال، فردی در کانادا زندگی میکند و به عنوان شخصیتی معنوی شناخته شده است، در سخنرانیهای خود موفق میشود افراد مختلف، حتی کسانی که بهدنبال مشکلات ناشی از مواد مخدر، مشروبات الکلی و مسائل غیر اخلاقی هستند، را به خود جذب کرده و آرامش به آنان ببخشد. این به دلیل ارائه درست مفهوم توحید است که توانسته مشکلات روحی آنها را حل کند. اگر ما نیز مانند اهل بیت (ع) بتوانیم توحید واقعی را ارائه دهیم، بسیاری از مشکلات و اهداف ما برطرف خواهد شد.»
زرین در پاسخ به سوالی درباره اهمیت شناخت سیره حضرت زینب (س) توسط جوانان و نوجوانان اظهار کرد: «اساس آنچه باید برای جوانان و نوجوانان انجام دهیم، آموزش توحید و تکرار مسائل زندگی بزرگان دین است. اگر برای جوانان کتابچههای ساده و تولیدات رسانهای در رابطه با زندگی حضرت زینب (س) تهیه شود که در آن به الگوهای خانوادگی، همسرداری، عشق و محبتی که ایشان نسبت به امام حسین (ع) داشتند اشاره شود، میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. حضرت زینب (س) نمونهای از مقاومت و آزادگی بودند؛ در حالی که تحت شدیدترین فشارها قرار داشتند، هرگز از راه حق منحرف نشدند.»
وی با تأکید بر اهمیت توجه به پیامبر اسلام (ص) افزود: «ما مذهبیها معمولاً به زیارت خانه حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) میرویم، اما نسبت به پیامبر اکرم (ص) کمتر توجه نشان میدهیم. حضرت زینب (س) در سختترین لحظات، به پیامبر اکرم (ص) توسل میجستند و از ایشان کمک میخواستند. این نشاندهنده اوج معرفت و توجهی است که ایشان به پیامبر داشتند و باید این الگو را به جوانان منتقل کنیم تا بتوانند درک واقعی از جایگاه پیامبر و اهل بیت (ع) داشته باشند و آن را در زندگی خود پیاده کنند.»