محمدرضا انگشتباف گفت: فاز نخست متروی قم تکمیل شده و در صورت تأمین واگن آماده بهرهبرداری خواهد بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم عنوان کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان مجموع بودجهای است که در حال حاضر هزینه مترو شده است که در آن سهم شهرداری قم ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است در صورتی که میبایست این سهم میان دولت و شهرداری به مقدار مساوی باشد.
انگشتباف ادامه داد: باید دو ایستگاه مسافری و چهار ایستگاه عبوری از ابتدای جادهی جعفریه تا میدان مطهری راهاندازی میشد که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی در یکی از ایستگاههای مسافری در میدان مطهری انجام شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم افزود: در ایستگاه کشاورز نیز شاهد پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی هستیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: در روسازی و طول ۶ کیلومتر مسیر متروی قم همه مسائل از جمله برق و ریل سوم تکمیل است و نبود واگن تنها مشکل راه اندازی فاز نخست است.
انگشتباف تصریح کرد: ایستگاه مسافری میدان مطهری سه طبقه است که یکی از طبقات تاسیساتی، دیگری شامل فروش بلیت و مسیری است که به سمت جمکران یا جادهی جعفریه میرود و در نهایت طبقه همکف که ریل روی آن قرار گرفته است.
در حال حاضر متروی قم به طول ۶ کیلومتر کاملاً آماده بهره برداری است، اما نیازمند تست گرم است که برای این کار نیز حداقل نیاز به یک رام قطار بوده که مسئولیت تهیه واگن با وزارت کشور است و برای تأمین آن تاکنون مسیرهای مختلفی طی شده، اما متأسفانه تاکنون انجام تست گرم متروی قم محقق نشده است.
در روزهای گذشته استاندار جدید قم از این پروژه بازدید کرد و قول داد برای تأمین واگن پیگیریهای لازم را انجام خواهد داد.