مرمت و بازسازی ۱۲ هزار کلاس درس به همراه تجهیز هفت هزار کلاس درس دیگر به سامانههای سرمایشی و گرمایشی استاندارد امروز به طور همزمان در سراسر کشور با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانسی در یک واحد آموزشی شهر اردبیل به بهره برداری رسید.
وزیر آموزش و پرورش در آیین بهره برداری از این اقدامات که در قالب "طرح شهید عرب" به اجرا در آمده است، با اشاره به نیاز ساختمانهای مدارس به مراقبت و نگهداری گفت: این کار مهمتر از احداث مدرسه است.
علیرضا کاظمی افزود: وزارت آموزش و پرورش در کنار احداث واحدهای آموزشی مورد نیاز کشور، اقدامات گستردهای را برای بازسازی و مرمت مدارس آغاز کرده است.
او با بیان این که هم اینک بیش از پنج هزار مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز در کشور فعال است، اظهار کرد: تلاش میکنیم که همه دانش آموزان به فضای آموزشی دسترسی داشته باشند و فردی به علت نبود و یا کمبود مدرسه از تحصیل بازنماند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: تحصیل در مدارس کانکسی برازنده هیچ کسی نیست و تلاش داریم تا سال تحصیلی آینده شاهد هیچ مدرسه کانکسی در کشور نباشیم.
کاظمی با اشاره به کمبود جدی ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل نسبت به احداث ۵۰۰ کلاس درس جدید در این استان وعده داد و افزود: نیاز این استان به فضای آموزشی مورد نیاز به همراهی مسئولان محلی و اعتبارات دولتی و اقدام خیرین مدرسهساز، تا سه سال آینده رفع و تامین خواهد شد.
او همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه آموزشی ۴۰ نقطه کشور از جمله اردبیل، بر ترمیم و تامین فضای آموزشی مورد نیاز این مناطق تاکید کرد و ادامه داد: احداث مدرسه دارالفنون در اردبیل با ۳۰ کلاس درس و ۱۰ هزار متر مربع فضای آموزشی توسط بانک پاسارگاد در راستای مسئولیت اجتماعی مصداقی برای برقراری عدالت آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش این گونه اقدامات را به عنوان الگوی موفق در مدرسه سازی دانست و اضافه کرد: تحصیل دانش آموزان در فضای مناسب آموزشی میتواند در شرایط روحی و روانی نسل آینده تاثیر گذاشته و روند تحصیلی و آموزشی مناسبی را برای تربیت آنها رقم بزند.
کاظمی با قدردانی از مدیریت بانک پاسارگاد در احداث این مدرسه به یاد دارالفنون تهران گفت: نهضت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی در سطح کشور آغاز شده و با قدرت در دولت چهاردهم نیز پیگیری میشود.
او همچنین بیان کرد: متاسفانه تراکم دانشآموزی برخی از مدارس ۳۵ نفر است که این اختلالی را در نظام تعلیم و تربیت به وجود میآورد ولی با همت خیرین و مشارکت اجتماعی دستگاههای اجرایی و بانکها سعی داریم که مساله را حل کنیم.