خراسان‌شمالی در موقعیت جغرافیایی مناسبی برای مبادلات تجاری قرار دارد و دعوت ۲ روزه از هیات تجاری کشور تاجیکستان در این راستا انجام گرفت.

 سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی، بیش از یک میلیون تُن سیمان، ۲۳۰ هزار تُن پودر آلومینا، ۴۵ هزار تُن فولاد و ۹۰۰ هزار تُن محصولات پتروشیمی در خراسان شمالی تولید که ظرفیت اقتصادی مناسبی برای مراودات تجاری محسوب می‌شود، اما آمار‌ها بیانگر این است که استان با وجود داشتن حدود ۴۰۰ واحد صنعتی و اشتغال حدود چهار هزار نفر در رتبه‌های آخر شاخص‌های توسعه در بین سایر استان‌ها قرار دارد.

مرزی بودن و همجواری با کشور‌های آسیای میانه ظرفیت بسیار مناسبی را برای این استان فراهم کرده است تا بخش صادرات را رونق دهد و این مهم در دولت چهاردهم بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت و دیدار‌ها و رایزنی‌های اقتصادی با کشور‌های آسیای مرکزی در این دولت بیشتر شده است.

سفر هیات ۱۵ نفره از تجار و فعالان اقتصادی کشور تاجیکستان به خراسان شمالی در راستای چنین سیاستی انجام شد و هیات تاجیک در سفر ۲ روزه با هدف بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنگاه‌های تولیدی، اقتصادی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌ها و مناسبات تجاری و اقتصادی در بجنورد حضور یافت.

این هیات متشکل از کارآفرینان و فعالان اقتصادی در زمینه‌های صنعت ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی و دارویی بود و در سفر به این استان زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی را بررسی کرده و از شهرک صنعتی بیدک، نمایشگاه صنایع خلاق و تعدادی از واحد‌های تولیدی استان بازدید کردند.

اهمیت بازار کشور تاجیکستان برای ایران، همان بس که آن کشور دروازه ورود محصولات ایران به بازار‌های آسیای مرکزی است و تاجیکستان می‌تواند در صورت استفاده از راه‌های زمینی، ایران را به چین، قزاقستان و شرق روسیه متصل کند.

اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی میان ایران و کشور فارسی زبان تاجیکستان نیز زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری و اقتصادی بوده و فرصت ناب سرمایه گذاری برای ایران به شمار می‌رود.

اکنون خراسان شمالی در اندیشه استفاده از این برگ برنده است و با همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، هیات تجاری از تاجیکستان را در پنجم و ششم آبانماه جاری میزبانی کرد.
مصالح ساختمانی خراسان شمالی قابل صادرات به تاجیکستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی سفر ۲ روزه هیات تجاری تاجیکستان به استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: مصالح ساختمانی استان قابلیت صادرات به این کشور فارسی زبان را دارد و باید شرایط تسهیل شود.

عباس کاظمی اظهار کرد: تجار تاجیکی در سفر به خراسان شمالی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری در این استان بازدید کرده و از توسعه مراودات اقتصادی استقبال کردند.

وی افزود: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از وظایف اتاق بازرگانی است و تلاش می‌شود تا با اجرای این برنامه ها، کار برای تجار، فعالان اقتصادی و بازرگانان تسهیل شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در کشور تاجیکستان گفت: تاجران این استان می‌توانند نسبت به واردات مواد معدنی مورد نیاز از کشور تاجیکستان اقدام کرده و زمینه ساز توسعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: هیات تاجیکی نیز در بازدید از واحد‌های تولیدی و صنعتی استان، وجود واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی را از ظرفیت‌های مهم برای توسعه روابط تجاری عنوان کرده و اعلام کردند که بخشی از نیازهایشان در این استان قابل تامین است.

کاظمی تصریح کرد: صنعت ساختمان و تولید مصالح ساختمانی این استان زمینه مناسب برای گسترش مروادات تجاری با تاجیکستان است و این هیات در این زمینه از کیفیت محصولات تولیدی ما ابراز رضایت کردند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد افزود: ایران و تاجیکستان دارای زبان، دین و فرهنگ مشترک هستند و باید از این اشتراکات برای توسعه مراوادات تجاری استفاده کرد.

استقبال تاجیکستان از سرمایه‌گذاری مشترک با ایران

معاون مالی اتاق بازرگانی و صنعت شهر دوشنبه نیز در این سفر گفت: پایتخت تاجیکستان دارای ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری زیادی است و مسوولان این شهر بر انجام سرمایه‌گذاری مشترک و متقابل با تجار ایرانی تاکید دارند.

موسی فضل الدین اظهار کرد: خوشبختانه وجود اشتراکات فرهنگی و زبان مشترک سبب شده تا زمینه‌ها برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی میان تاجیکستان و ایران افزایش یابد، در این زمینه تجار ما نیز راغب هستند از این فرصت‌ها بهره ببرند.

وی افزود: کشور تاجیکستان معادن غنی و مناسب دارد که تجار خراسان شمالی می‌توانند برای واردات آن اقدام کرده و نیاز این استان را به مواد اولیه برطرف کنند.

معاون مالی اتاق بازرگانی و صنعت دوشنبه خاطرنشان کرد: این کشور همچنین تولیدکننده پنبه است و می‌تواند تامین کننده نیاز خراسان شمالی به این محصول کشاورزی باشد.

وی با اشاره به بازدید این هیات تجاری از کارخانه‌های خراسان شمالی گفت: کشور تاجیکستان نیازمند محصولات مختلف صنعتی از جمله صنعت ساختمان است که در این زمینه ظرفیت‌های خوبی در استان خراسان شمالی برای تولید وجود دارد.

فضل الدین ادامه داد: هیات تجاری تاجیک از توسعه روابط اقتصادی با استان خراسان شمالی استقبال کرده و خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای افزایش مراودات اقتصادی وجود دارد.

افزایش ۳۳ درصدی صادرات ایران به تاجیکستان

نائب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در نشست هیات تجاری تاجیکستان با فعالان اقتصادی خراسان شمالی در بجنورد گفت: صادرات ایران به تاجیکستان در ۶ ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد افزایش یافت و روند صادرات کالا‌های ایرانی به تاجیکستان در سال‌های اخیر افزایشی بوده است.

کاظم شیردل با بیان اینکه مردم تاجیکستان علاقه‌مند به استفاده از کالا‌های ایرانی هستند افزود: خوشبختانه کالا‌های ایرانی که به این کشور صادر شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار و این امر باعث استقبال مردم تاجیکستان از کالای ایرانی شده است.

نائب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، زبان و دین را نقاط مشترک فرهنگی بین ۲ کشور دانست و خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت در راستای ارتباط فرهنگی و اقتصادی بیشتر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سال‌های اخیر فعالان اقتصادی هر ۲ کشور تبادلات زیادی داشته‌اند و ضرورت دارد تا این روند مثبت ادامه داشته باشد تا بیش از این ارتباطات تجاری رونق گیرد.

شیردل گفت: تفاهم نامه‌های زیادی برای ارتباط اقتصادی و فرهنگی بین ۲ کشور امضا شده و باید تقویت و عملیاتی شود.
صادرات ۱۰۸ میلیون دلاری ایران به تاجیکستان

نائب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه ۱۰۸ میلیون دلار کالا در نیمه نخست سالجاری از ایران به تاجیکستان صادر شد گفت: ۸۰ میلیون دلار معادل ۶۰ درصد از صادرات ایران به تاجیکستان از خراسان رضوی، شمالی و جنوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: ارتباط بین ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم بهبود یافت و علاوه بر عقد تفاهم‌نامه هایی، ارتباط بیشتری نیز بین فعالان اقتصادی ۲ کشور برقرار شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر محصولات صادراتی ایران به تاجیکستان شامل محصولات فراوری و صنایع تبدیلی از جمله رب گوجه فرنگی و انواع پلاستیک را شامل می‌شود که این کالا‌ها به دلیل کیفیت بالا از استقبال بسیار خوبی نیز برخوردار است.

شیردل در خصوص واردات محصولات کشور تاجیکستان به ایران گفت: تاجیکستان دومین کشور تولیدکننده پنبه در جهان و کیفیت پنبه این کشور مناسب است و پنبه مهم‌ترین محصولی است که از این کشور وارد ایران می‌شود.

نائب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بر ماندگاری بازار تاجیکستان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه این کشور از محصولات و کالا‌های ایران استقبال خوبی دارد باید تلاش کنیم تا با افزایش کیفیت ماندگاری بازار بیشتر شود.

وی گفت: استان خراسان شمالی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای ارتباط هر چه بیشتر با تاجیکستان دارد که در سفر هیات فعالان اقتصادی تلاش کرده ایم تا آنان را با این ظرفیت آشنا کرد.

 تاجیکستان یک کشور محصور در خشکی در آسیای مرکزی است که ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن دوشنبه است.

به استناد آمار؛ حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ کشور ایران و تاجیکستان از ۵۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار در سال جاری رسیده و رشد پنج برابری دارد.

استان خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.