مدیر کل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: امسال صندوق ملی محیط زیست، بیش از ۲ میلیارد تومان خسارت ناشی از آسیب حیات وحش به کشاورزان، دامداران و زنبورداران استان پرداخت شد.

اقبال حمیدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اسفندماه ۱۴۰۱، در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض، دستورالعمل نحوه بررسی خسارت و پرداخت غرامت به باغات، محصولات زراعی، دام، طیور، زنبورعسل و آبزیان در مقابل خسارت‌های ناشی از حیوانات حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض، تدوین و ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: براساس این دستورالعمل تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ملی محیط‌زیست و بانک کشاورزی منعقد شد تا خساراتی را که گونه‌های جانوری در معرض انقراض به دامداران و کشاورزان وارد کرده‌اند پرداخت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در استان بیش از ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و انقراض قرار دارد.

حمیدی ادامه داد: در میان گونه‌های در حال انقراض این استان، گونه‌های پلنگ، خرس قهوه ای، سمندر آتشین وسمندر خال زرد کردستانی در وضعیت بغرنج تری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه، اواسط سال جاری جریمه آسیب به حیات وحش حدوداً ۱۰ برابر شد، افزود: این اقدام با هدف جلوگیری از آسیب رساندن به حیات وحش در نظر گرفته شد و بر اساس آن، با هرگونه آسیب در بحث شکار و صید و حتی آسیب به لانه پرندگان، نصف بهای نصف بهای آن پرنده یا جاندار به عنوان جریمه برای فرد متخلف در نظر گرفته می‌شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: از سال ۹۸ این جرائم افزایش پیدا نکرده بود و همین عاملی شده بود تا آسیب به حیات وحش در حال افزایش باشد.

در استان کردستان تاکنون بیش از ۴۵۷ گونه مهره دار شناسایی شده است، که پرندگان با ۳۱۱ گونه بیشترین تعداد گونه را دارند.

گونه‌های دوزیستان با هفت گونه کمترین تعداد را دارد و پستانداران با ۴۷ گونه، خزندگان با ۳۸ گونه و ماهیان با ۵۴ گونه جمعیت مهره داران استان را تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار