رزمایش پایش تهدید‌های زیستی تولیدات گیاهی با هدف پایش آفت بسیار خطرناک برگ‌خوار پاییزه در مزارع چغندرقند و یونجه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

همزمان با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل رزمایش پایش تهدید‌های زیستی و مبارزه با تهدید‌های بیوتروریستی در حوزه تولیدات گیاهی در شهرستان‌های ۱۲ گانه چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اتاق فرماندهی رزمایش پایش تهدید‌های زیستی و مبارزه با تهدید‌های بیوتروریستی در حوزه تولیدات گیاهی در مدیریت حفظ نباتات تشکیل شد.

فرشید شبانی افزود: برنامه تعریف شده در این رزمایش در خصوص پایش آفت بسیار خطرناک برگ‌خوار پاییزه در مزارع چغندرقند و یونجه چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه آفت برگ‌خوار پاییزه خسارت زایی بالایی دارد اظهار داشت: این آفت میزبان‌های مختلفی دارد و از آنجایی که امکان پرورش تخم و لارو این آفت به صورت دستی وجود دارد به عنوان عامل تهدید زیستی مطرح است و در دستور پایش قرار دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: آفت برگ‌خوار پاییزه از پارسال از سمت جنوب کشور وارد مزارع ذرت و گندم شد و به طور تقریبی تمام استان‌های جنوبی کشور را آلوده کرد و به تازگی (شهریورامسال) نیزاز سمت خوزستان وارد مزارع ذرت شهرستان لردگان شد و۳۰ هکتار از این مزارع را آلوده کرد.

شبانی ادامه داد: در این ارتباط مزارع مختلف شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری با حضور تیم‌های عملیاتی در مناطق مشکوکی که در سناریو مشخص شده بود پایش شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با هفته پدفاند غیرعامل کارگروه تخصصی کشاورزی، امنیت غذایی و زیستی در راستای رفع تهدید‌های زیستی در حوزه گیاهی و دامی برگزار شده است.

حسین برزگر افزود: رزمایش‌های متعدد و بازدید‌هایی از ذخیره‌های راهبردی محصولات کشاورزی و کالا‌های اساسی به عنوان مراکز حساس و حیاتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش در بخش دامپزشکی و گیاه پزشکی اظهار داشت: در بخش امنیت غذایی تمهیدات لازم برای شرایط بحرانی و خاص پیش بینی شده است.

برزگر با اشاره به وجود ضریب ۸۵ درصدی خودکفایی در بخش غذایی گفت: امروز ضریب تولید غذا در چهارمحال و بختیاری ۱.۷ تن به ازای هر نفر در سال است که این رقم نسبت به ۱.۳ تن در کشور افزایش نشان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار