محمدمهدی نیکونژاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: از دی ماه سال گذشته تاکنون سلسله جلسات متعددی را بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی، اداره راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری در کمیسیون تشکیل دادیم و با دعوت از کارشناسان مربوطه و در نظر گرفتن نظرات متعدد اعضای جلسه و به منظور تکریم مردم و ارباب رجوع و با هدف تسریع و تسهیل فرآیند صدور پروانه و همچنین کاهش هزینهها بخصوص حذف دو نقشه گامهای موثر برداشته شد.
وی ادامه داد: با هدف پیشگیری از تخلفات ساختمانی تفاهم نامه ۴ جانبه بین ادارات دخیل در این موضوع تنظیم و در نهایت به امضا و تایید شهردار یزد، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و رییس سازمان نظام مهندسی یزد رسید.
نیکونژاد افزود: با حذف فرآیند دونقشه ای، شهروندان برای ساخت و ساز پلاک خود، دو مرتبه هزینه نقشه را پرداخت نخواهند کرد و با ساز و کار اندیشیده شده در این تفاهم نامه، ادارات دخیل در صدور پروانه نقشه دوم را ملاک عمل قرار میدهند
وی گفت: تاکنون مردم یکبار در زمان أخذ پروانه باید نقشه برای سطح اشغال ۶۰ درصد تهیه میکردند و در مرتبه دوم هنگام ساخت و ساز مازاد سطح اشغال ۶۰ درصد باید هزینه نقشه دوم را به نظام مهندسی یا مهندس طراح پرداخت میکردند که باعث ایجاد تخلفات متعدد در ساخت و ساز و بی اعتمادی مردم و ساخت ساختمانهای ناایمن و ناپایدار میشد و عملا نقشه اول کارآمدی نداشت.