رئیس سازمان چای کشور گفت: ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای تا روز گذشته از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خریداری شد.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای تا روز گذشته، از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران کشور امروز به پایان می‌رسد.

وی  اظهار کرد: خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران از اول اردیبهشت امسال با عقد قراردارد با ۱۵۸ کارخانه آغاز شد و امروز آخرین روز فعالیت این کارخانه‌ها برای خرید برگ سبز چای است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه روز گذشته، ۳۳ کارخانه افزون بر ۱۰۵ تن برگ سبز چای را خریداری کردند اضافه کرد: این کارخانه‌ها تا امشب برای خرید برگ سبز چایکاران فعال است و با توجه به عدم تمدید خرید برگ سبز چای، ضروریست تا چایکاران برای تحویل برگ سبز چای اقدام کنند.

جهانساز با تاکید بر اینکه فرصت خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران کشور تمدید نمی‌شود ادامه داد: علاوه بر سردی هوا برگ سبز چای نیز کیفیت خود را از دست داده و گیاه در مرحله گلدهی بوده که باید وارد مرحله زایشی شود و با پشت سرگذاشتن هرس پائیزه و زمستانه، سال آینده پربارتر ظاهر شود؛ بر این اساس، خرید برگ سبز چای تمدید نمی‌شود.

وی بیان کرد: از ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران گیلان و مازندران، ۴۰ درصد برگ سبز چای درجه یک و ۶۰ درصد درجه ۲ است، ضمن اینکه تاکنون ۲۸ هزار تن چای خشک تولید شده‌است.

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: این میزان برگ سبز چای، به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال (۲۵ درصد سهم دولت و ۷۵ درصد سهم کارخانجات) خریداری شده که تاکنون تقریبا ۷۹ درصد از مطالبات چایکاران از سهم دولت و ۵۰ درصد از سهم کارخانجات پرداخت شده‌است.

امسال نرخ خرید هر کیلو برگ سبز درجه یک ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ نیز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده‌ که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه انجام می شود.

بر اساس آخرین آمار سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.