سرپرست سازمان جنگل‌ها گفت: فرسایش خاک در کشور یکی دیگر از چالش‌های منابع طبیعی است به طوریکه فرسایش سالانه خاک ۱۵.۴ تن در هکتار است.

حسن وحید در شورای معاونین این سازمان که جمعی از مدیران سازمان پدافند غیرعامل، سازمان مدیریت بحران و وزارت جهادکشاورزی حضور داشتند، گفت: نگاه به منابع طبیعی یک نگاه صرف به موضوع زمین یا تولید چوب نیست بلکه منابع طبیعی دارای کارکردهای مختلف است به گونه‌ای که در سال گذشته تنها انجام یک اقدام آبخیزداری، ۳۰ روستا را در دشتیاری سیستان و بلوچستان از وارد شدن خسارت سیل نجات داد.

او به برخی از چالش‌های منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های سرزمینی سبب شده امروز منابع طبیعی با تنش آبی مواجه شده و ۱۶۰ میلیارد متر مکعب با کاهش آب‌های زیرزمینی روبرو شویم.

وحید ادامه داد: سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب حجم بارش کشور است، اما تنها ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آن در دسترس است و چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آن با تبخیر و عبور از مرزهای کشور از دسترس خارج می‌شود و این یک چالش بزرگ برای منابع طبیعی است.

به گفته او ، ۶۰۹ دشت در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از این دشت‌ها جزء دشت‌های ممنوعه هستند و مابقی آن نیز چندان از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

او فرسایش خاک در کشور را یکی دیگر از چالش‌های منابع طبیعی برشمرد و میزان فرسایش خاک در کشور را سالانه در هر هکتار ۱۵.۴ تن اعلام کرد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه افزود: آنچه می‌تواند چالش‌های منابع طبیعی و محیط زیست را کاهش دهد ایجاد پوشش گیاهی و درختکاری است و این روشی است که دنیا سال‌ها آن را در پیش رو دارد و ما در کشور نیز چاره‌ای جز کاشت درخت و ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز برای برون‌رفت از مشکلات زیستمحیطی نداریم .

او با بیان اینکه منابع طبیعی امروز با متغیرهای مختلفی روبروست و عوامل زیادی در تخریب منابع طبیعی نقش دارند که خارج از این مجموعه است؛ حفاظت از منابع طبیعی را یک وظیفه همگانی برشمرد و یادآور شد که منابع طبیعی امروز بدون مشارکت مردم و حمایت مسوولان نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.

انسجام و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای برون رفت از چالش‌های زیست‌محیطی

در این نشست نبی‌اله رشنو مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی گفت: منابع طبیعی  امروز با مشکلات و چالش‌هایی روبروست که  برای برون‌رفت از این مشکلات، انسجام و هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها امری لازم و ضروری است.

رشنو در ادامه به سه گام اساسی شناخت، هماهنگی و زیرساخت اشاره کرد و گفت: در موضوع شناخت باید چالش‌ها و حوزه‌های بحرانی منابع طبیعی شناسایی شده و در بخش هماهنگی و زیرساخت‌ها نیز ایجاد ارتباط و انسجام کاری منابع طبیعی با سازمان مدیریت بحران و سازمان حفظ نباتات مورد توجه است.

در ادامه این نشست محمد فرامرز مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری درباره اقدامات دفتر آبخیزداری و حوزه‌های آبخیز مورد مطالعه و همچنین حمید قنبری مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت درباره چالش‌های حفاظتی منابع طبیعی همچون حریق جنگل‌ها و مراتع و آفات درختان جنگلی و علی جعفری مدیرکل دفتر فناوری، اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری درباره ایجاد سامانه‌های منابع طبیعی گزارشی را در قالب پاورپوینت ارائه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار