مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در حال حاضر بیشتر سدهای استان زیر ۱۵ درصد آبگیری دارند و پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد بارش‌های امیدوار‌کننده‌ای برای بهبود وضعیت نداریم.

جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه در سال جاری و دو سال گذشته وضعیت بارش‌های استان مناسب نبود، در سال گذشته متوسط بارندگی استان ۱۸۴ میلی متر بوده است.

وی افزود: بیشتر بارندگی‌ها در جزایر و مناطقی از استان به وقوع پیوسته که جمع‌آوری آنها در پشت سد‌ها امکانپذیر نبوده و حوزه بارندگی‌ها در حوزه آبخیز سد‌ها نبوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: به جز سد جگین بشاگرد، سایر سد‌های استان هرمزگان در وضعیت نامناسبی هستند و موجودی سد‌های ما اندک است و حدود ۱۵ درصد حجم دارند که شامل آب‌های غیر قابل برداشت نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا برای تامین آب مورد نیاز استان جلسات زیادی گرفتیم و با پیگیری صورت گرفته و با تزریق اعتبارات توانستیم آب را از سایر منابع تامین کردیم و استان را از چالش جدی در تابستان عبور دادیم.

عیدانی با تاکید بر اینکه پیش بینی سازمان هواشناسی نیز برای بارندگی در استان امیدوارکننده نیست گفت: امیدواریم خداوند لطف خود را شامل حال استان کند و شاهد بارش باران باشیم با وضعیت بارندگی کنونی نهایت استفاده از سد‌ها تا پایان سال خواهد بود.

وی با اشاره به بهره برداری از پروژه‌های مختلف در حوزه آب منطقه‌ای اظهارداشت: پروژه‌های آبی زیاد و منابع مالی محدود است و در سال گذشته ۳۴۲ میلیارد تخصیص اعتبار به طرح‌های داشتیم و پروژه‌های بر زمین مانده را به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز تاکنون ۱۸۸ میلیارد تخصیص یافته و پروژه‌ها در حال تکمیل هستند در سال ۱۴۰۲ توانستیم سد درگاه افتتاح شد و میران پیشرفت سد لاور میستان نیز ۹۵ درصد شده و ظرف ۳ ماه آینده کار را به انتها خواهیم رساند.

وی ایجاد شبکه شبکه آبیاری و زهکشی دشت ۲۵۰۰ هکتاری میناب و دشت شمیل را بخشی از کار‌های انجام شده و یا در دست اجرا برشمرد و گفت: تغذیه مصنوعی دشت گزیر بندرلنگه طرح خوبی است که در استان هرمزگان طراحی و اجرا شد و سایر استان‌ها از هرمزگان الگوبرداری کردند.

عیدانی افتتاح سد‌های سیرمند و حمیران را دیگر طرح‌های انجام شده عنوان و از توقف اجرای طرح سد گابریک خبرداد و تاکید کرد: خطوط انتقال آب شرب بندرعباس به طول ۸۵ کیلومتر فرسوده است که تاکنون ۲۵ کیلومتر نوسازی شده و بنا به اعتبارات دریافتی باقی این پروژه نیز تکمیل می‌شود.

وی در حوزه ساماندهی رودخانه‌های استان نیز گفت: در این زمینه کار‌های خوبی انجام شده و ۸ کیلومتر ساماندهی رودخانه در برنامه داشتیم که ۵ کیلومتر انجام شده در رودخانه بستک، میناب بندر خمیر و رودان ساماندهی رودخانه‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان ۷۴ دشت دارد که ۵۶ دشت به عنوان دشت ممنوعه معرفی شده‌اند و برداشت آب از این دشت‌ها به منظور تعادل بخشی به سفره‌های آب ممنوع است.

وی در حوزه مدیریت چاه‌های استان گفت: هرمزگان ۱۹ هزار حلقه چاه دارد که ۵۰ درصد ان‌ها دارای کنتور هستند تاکنون بالغ بر ۷۳۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، مردم استان می‌توانند با شماره ۱۸۱۱ تماس گرفته و گزارشات خود در خصوص چاه‌های غیرمجاز را اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
 
 
برچسب ها: شرکت آب ، سدها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار