برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در زمان اوج مصرف سال آینده، چهارده طرح بزرگ «مگاپروژه» پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به اجرای ۱۲۱ برنامه در ۹ محور در راستای عبور موفق از پیک بار مصرف در تابستان امسال گفت: ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد که شامل پروژه‌های مدیریت مصرف و بهینه سازی، کاهش تلفات انرژی، هوشمندسازی و نصب کنتور‌های هوشمند و پروژه‌های تولید در توزیع است.

محمودی با بیان اینکه اکنون ۶۵۹ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳ مگاوات و ۲۶ مگاوات نیروگاه برق آبی در استان وجود دارد، افزود: مجموعا پهنه استان مرکزی این آمادگی را دارد و برنامه جامعی از همین مگاپروژه تولید در توزیع به میزان ۴۴۴ مگاوات برای گروه‌های مختلف تا پیک تابستان سال آینده برای بخش توزیع هدف‌گذاری شده است.

محمودی گفت: سیاست‌های تشویقی برای مشترکین بخش خانگی در راستای استفاده از پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده که از جمله این تشویق‌ها، ۲۰ سال خرید تضمینی برق تولیدی مشترکین است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اهمیت نصب پنل‌های خورشیدی افزود: ادارات موظف هستند تا ۲۰ درصد از میزان برق مصرفی خود را ظرف مدت چهار سال از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند که این میزان امسال از پنج درصد شروع شده است.

محمودی گفت: مگا پروژه تولید در توزیع برای اولین بار در شرکت‌های توزیع تدوین شده که گروه‌های مختلف مشترکان از جملعه صنعت، کشاورزی، ادارای، خانگی و طرح‌های حمایتی که وجود دارد، دولت با خرید تضمینی ۲۰ ساله از طریق احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر بویژه نیروگاه خورشیدی، استان مرکزی پتانسیل بسیار بزرگی برای احداث این نیروگاه‌ها دارد.

او افزود: میانگین تولید برق در کشور برای نیروگاه خورشیدی یک کیلووات، حدود هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت است که این عدد در استان مرکزی به خاطر ارتفاع و زاویه تابش و اقلیمی که دارد، هزار و ۸۵۰ کیلووات ساعت است که این نسبت به میانگین کشوری عدد خوبی است و بهترین پهنه و دارای شرایط برای نصب نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان درادامه با توجه به اینکه امسال تابستان گرم و بی سابقه‌ای را گذراندیم، گفت: در توزیع برق استان با وجود هزار و ۴۰۰ مگاوات تقاضا، با هزار و ۱۰ مگاوات از پیک بارعبور کردیم که این در حالی است که مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف مشترکان اتفاق افتاد و ظرفیات‌های خوبی در بحث مولد‌های متصل به شبکه و مولد‌های مستقل در شبکه کمک شد.

محمودی با بیان ینکه ناترازی که در بخش صنعت برق اتفاق افتاد حدود ۱۸ هزار مگاوات بوده، افزود: در استان با کمک مردم ۹۳ درصد از مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت کردند و این در حالی است که آن هفت درصدی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، ۲۵ درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است.

او گفت: از ۹۳ درصد مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کردند، حدود ۴۴۰ هزار قبض مشمول پاداش شدند و بیش از ۱۳۰ هزار قبض مشمول بخشودگی کامل شدند و جوایز ارزنده‌ای مثل دو خودرو، ۱۲ جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی، ۷۴۰ جایزه ۱۰ میلیون و یک میلیون تومان دریافت کردند.

محمودی افزود: مجموع پاداش پرداخت شده در بخش خانگی بیش از ۲۲ میلیارد تومان و در بخش صنعت و کشاورزی هم ۷۷ میلیارد تومان است که در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.