مدیر کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها گفت: تیم مراقبت پرواز در طول تاریخ هوانوردی ایران در هیچ یک از سوانح هوایی مقصر نبوده و تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ پرواز در طول روز را هدایت کرده است.

احمد نیکنام مدیر کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور در برنامه شبکه دوم با بیان اینکه امروز روز جهانی ترافیک هوایی است وبا توجه به حساس بودن شغل کنترلرها در بخش مراقبت پرواز این روز جهانی نامگذاری شده است گفت: باتوجه به حساس بودن این شغل و همچنین با توجه به آنکه از گذشته این شغل با محاسبات ذهنی درگیر است به عنوان یک شغل حساس به شمار می رود.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ سانحه ای در تاریخ هوانوردی ایران ثبت نشده که مقصر حادثه کنترلر ها باشند و این اقدام از طریق بررسی ایمنی و ایجاد فضای امن در آسمان کشور  ایجاد شده است.

او با بیان اینکه کنترلرها باید به تمامی موضوعات در حوزه خلبانی آشناییت داشته  باشند گفت: کنترلر ها باید به موضوعات هواشناسی و موضوعات هواپیمایی و همچنین با هواپیماهای پهن پیکر،عملکرد و قوانین آشنایی کامل داشته باشند و از سوی دیگر تمامی کنترلر ها یک دوره تخصصی انگلیسی را به خوبی بگذرانند.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: کنترلرها نیازمند استفاده ازتجهیزات نظارتی کنترل ترافیک هوایی به‌روز هستند، تا بتوانند حجم ترافیک همواره رو به رشد کشور را به نحوه احسن مدیریت کنند.

به گفته مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها، روند پروازهای هوایی در جهان همواره رو به رشد و افزایش است و در این راستا منطقه خاورمیانه با افزایش قابل توجه پروازها مواجه است و این مساله مهم نیازمند تسریع در تربیت کنترلرها و بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز فنی و کنترلی در این حوزه مهم و حساس است.

او با بیان اینکه به طور متوسط سالانه بیش از 4 میلیارد نفر در جهان با هواپیما سفرهای خود را انجام می‌دهند و در این راستا کنترلرهای ترافیک هوایی نقش مهمی درهدایت ایمن این پروازها برعهده دارند گفت:متخصصان مرکز کنترل فضاي کشور به طور متوسط روزانه 1700 پرواز را در آسمان ايران کنترل و هدايت مي‌کنند.

نیکنان با بیان اینکه استقرار سیستم نظارت بر خستگی کنترلرها  FRMSدر این شغل از اهمیت زیادی برخورداراست، تاکید کرد: در واقع حساسیت شغل کنترلرها ایجاب می‌کند که آن‌ها با حداکثر توان بر روی شغل خود متمرکز و انجام وظیفه کنند.

وی به  تلخ ترین حادثه تاریخی در حوزه هوانوردی  اشاره کرد و گفت:  تلخ ترین  حادثه هوایی مربوط به سقوط هواپیما در فرودگاه امام هواپیمای ایروان در قزوین بوده است که من به عنوان کنترلر آن بودم که تا مدت ها باعث ایجاد آزار ذهنی و وسواس شده بود

.

  

برچسب ها: حمل ونقل ، پرواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار