مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با برنامه مدون چهارساله می توان شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب پایدار را به بالای ۹۶ درصد رساند.

علیرضا قاسمی  گفت: با برنامه مدون چهارساله می توان شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب پایدار را به بالای ۹۶ درصد رساند که برای تحقق این مهم به حدود ۲۷ همت اعتبار نیاز است، اجرایی شدن برنامه های بخش فاضلاب نیز به حدود ۹ همت اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در ادامه اظهار کرد: برنامه های جامعی برای همه شهرهای استان در حوزه آب و فاضلاب تدوین شده و در حال اجراست.

قاسمی افزود: در بخش روستایی به استناد بند «ج» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آبرسانی به تعداد ۱۶۰۰ روستای فاقد یا دچار تنش آبی برای الحاق به طرح ملی روستایی برآورد و پیگیر تصویب آن در مراجع ذیصلاح هستیم.

وی گفت: از ۵ هزار و ۵۹۴ آبادی این استان ۳۲۴۴ روستا دارای تأسیسات آبرسانی هستند.

این مقام مسئول‌ با بیان این که فقط ۵ شهرستان سیستان و بلوچستان دارای تاسیسات فاضلاب هستند، ادامه داد: در این حوزه نیز فاصله معناداری را با متوسط کشوری شاهد هستیم، بنابراین می طلبد که با توجه به وضعیت کم آبی استان در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد تا بتوان از پساب، در بخش کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

قاسمی افزود: این وضعیت باعث شده است که سیستان و بلوچستان به لحاظ منابع آبی دچار فقر جدی باشد، در بیشتر شهرها آب مورد نیاز از نقاط دور تامین می شود، در سیستان نزدیک به ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال وجود دارد که از چاه نیمه ها تامین و بین ۷ شهر و ۹۴۰ آبادی تقسیم می شود.

وی ادامه داد: در زاهدان نیز ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال از سیستان داریم و ۱۳۰ تا ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز از تهلاب در دست اجراست، سفره آبی این شهرستان خیلی غنی نیست، در خاش هم دو نقطه تامین آب داریم که هرکدام ۴۰ تا ۵۰ کیلیومتر فاصله دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به این که وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر استان ها در این خطه شاهد هستیم، باید برای رفع مشکلات نیز نسخه خاص خودش را داشته باشد.

برچسب ها: تنش آبی ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار