وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روز شنبه و پس از برگزاری نشست دوجانبه در استانبول، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

سید عباس عراقچی در ابتدای کنفرانس خبری با هاکان فیدان، همتای ترکیه‌ای خود با اشاره به برگزاری نشست گروه ۳+۳ در استانبول ترکیه درباره موضوع قفقاز گفت: ما در این نشست اراده جمعی خود برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه را اعلام کردیم.

بر گسترش روابط با ترکیه تاکید داریم

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم و بر گسترش روابط تاکید داریم.

او با بیان اینکه در دیدار همتای ترکیه‌ای خود، درباره مسائل منطقه بحث و رایزنی کرده است، گفت: رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه مورد قبول ما نیست و همه کشور‌ها از جمله کشور‌های اسلامی باید از ابزار‌های اقتصادی و سیاسی خود برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

احتمال بروز جنگ در منطقه وجود دارد

عراقچی ادامه داد: احتمال بروز جنگ در منطقه یک احتمال جدی است و هیچ‌کس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی از این وضعیت سود نمی‌برد و گسترش تنش در لبنان نگران‌کننده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به شهادت «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی و گرامیداشت یاد این فرمانده شهید مقاومت گفت: تجربه نشان داده که این‌گونه ترور‌ها هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین ایجاد نمی‌کند و آنها با انگیزه بیشتری مبارزه خود علیه اشغالگران را ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سال ۲۰۲۵ سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری شده است و برنامه‌های متنوعی در این زمینه داریم.

او با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در این دیدار‌ها در ارتباط با تقویت امنیت مرزی، مبارزه با قاچاق، تقویت همکاری‌های ۲ کشور در حوزه انرژی، تقویت تجارت مرزی، همکاری‌های بانکی بین ۲ کشور، همکاری در حوزه کشاورزی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

عراقچی افزود: همچنین در این دیدار‌ها بر برگزاری منظم شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور تاکید کردیم.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه این نشست گفت:‌ از ابتدای جنگ کمک‌ها به نوار غزه را افزایش داده‌ایم. تا کنون ۸۴ تن مواد غذایی به نوار غزه ارسال کرده‌ایم و می‌خواهیم این روند را ادامه دهیم، اما به دلیل بسته بودن گذرگاه رفح تنها روزی ۳۰ کامین وارد غزه می‌شود.

شخص نتانیاهو تمایلی به آتش‌بس ندارد

وی ادامه داد: با گروه‌های حماس درباره آتس‌بس صحبت کردیم؛ اما شخص نتانیاهو تمایلی به آتش‌بس ندارد و موضوع مهم دیگر این بود که وحدت ملی بین فلسطینی‌ها در تمامی گروه‌ها ایجاد شده و ما با وزیر امور خارجه ایران نیز درباره سازش و وحدت ملی فلسطینی‌ها صحبت کردیم.

فیدان گفت: ما از مصر برای مشارکت با ترکیه برای دستیابی به وحدت ملی فلسطینی‌ها تشکر می‌کنیم و اگر این وحدت بیشتر شود موضع‌گیری‌ها نیز علیه صهیونیست‌ها بهتر خواهد شد.  

عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست گفت: حماس یک واقعیت بزرگ در فلسطین است و پس از یکسال از نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه، حماس همچنان زنده و پا برجا است و ملاقات ما نشانگر آن است که گروه حماس قابل حذف نیست و به حرکت خود ادامه می‌دهد.

عراقچی درباره صحبت‌های خود با مقامات کشور‌های منطقه اظهار کرد:‌ این صحبت‌ها نشان داد یک همبستگی کامل در منطقه با موضوع آرمان فلسطین وجود دارد. محکومیت کامل اقدامات صهیونیست‌ها میان کشور‌های منطقه وجود دارد و همه معتقدیم که این جنایانت و نسل‌کشی‌ها باید خاتمه پیدا کند و صهیونیست‌ها باید محکوم شوند.

جمهوری اسلامی ایران برای هر اقدامی کاملا آماده خواهد بود

وی تاکید کرد: همانطور نگرانی‌هایی درباره فراگیر کردن جنگ وجود دارد و همه کشور‌های منطقه هوشیار هستند که نگذارند صهیونیست‌ها به این مسیر حرکت کنند و ما خواهان توقف حملات و جنایات صهیونیست‌ها  برای بر قراری آتس‌بس هستیم، اما جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه موضوع و اقدامی کاملا آماده خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همه کشور‌ها اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند از خاک آنها علیه ایران اقدامی انجام شود و مجموعه تلاش‌هایی برای تدارک اجلاس سران در حال انجام است و صدای منطقه اکنون رسا‌تر از همیشه برای مردم فلسیطین به گوش می‌رسد.

وی در انتها گفت: مواضع ترکیه و ما در خصوص فلسطین همواره قابل تقدیر بوده و اکنون نیز همین‌گونه است و این مواضع توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه بار‌ها تاکید شده است. اما اکنون صدای بین المللی و منطقه‌ای بیشتر از گذشته در حمایت از مردم فلسطین به گوش می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار