شهادت یحیی سنوار به‌عنوان فرمانده مبارزی که در میدان نبرد مستقیم با نظامیان صهیونیست به شهادت رسید، نه‌تن‌ها تزلزلی در ادامه راه مقاومت فلسطین ایجاد نمی‌کند بلکه به تقویت آن منتهی می‌شود.

خلیل الحیه، از مقام‌های ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس، روز جمعه طی یک سخنرانی شهادت یحیی سنوار را تایید کرد. این مقام ارشد صهیونیست تاکید کرد: گروگان‌های اشغالگران بازنخواهند گشت مگر اینکه تجاوز به غزه متوقف شود، عقب‌نشینی کامل از غزه صورت گیرد و اسیران ما آزاد شوند.

خلیل الحیه تاکید کرد: ما به راه حماس و روح طوفان‌الاقصی ادامه می‌دهیم.

همچنین گردان‌های القسام در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند که ترور مقام‌های مقاومت منطقه تنها باعث تقویت محور مقاومت خواهد شد.

شهادت یحیی سنوار در میدان نبرد با نظامیان صهیونیست

سنوار صبح روز چهارشنبه گذشته در جریان درگیری با یک واحد نظامی رژیم صهیونیستی در رفح به شهادت رسید.

یک پهپاد صهیونیستی آخرین لحظات زندگی این شهید را به تصویر کشید؛ هواپیمای بدون سرنشین به داخل اتاقی در ساختمانی که در ابتدا گلوله تانک به آن شلیک شده بود، پرواز می‌کند و تصاویر ضبط‌شده سنوار را در حالی که مجروح شده نشان می‌دهد که با لباس نظامی و یک چفیه نشسته است.

این واقعیت که سنوار در جنگ به شهادت رسیده است، فصل آخر را به داستان او به‌عنوان یک مبارز و رهبر که از زمان تاسیس حماس درگیر مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده است، اضافه می‌کند.

تصاویر ضبط‌شده از سوی یک پهپاد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد سنوار در حالی که زخمی شده، چوبی را به سمت هواپیمای بدون سرنشین، پرتاب می‌کند.

یحیی سنوار؛ روح مقاومت فلسطین

برای بسیاری در فلسطین و فراتر از آن، یحیی سنوار به‌عنوان یک شهید و نماد مقاومت مورد ستایش قرار گرفت.

 او از سال‌های اول تشکیل حماس، ۲۲ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند و از سال ۲۰۱۷ در غزه فرماندهی کرد.

 وی هرگز در این باور که حماس بر محاصره، بازداشت‌ها و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی پیروز خواهد شد، تزلزل نکرد.

تصاویر اولیه منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از یحیی سنوار در داخل خانه‌ای نیمه‌تخریب در غزه به نظر می‌رسد آن چیزی نبود که سران رژیم صهیونیستی می‌خواستند جهان ببیند.

آنها ترجیح می‌دادند تصویری از این فرمانده ارشد حماس ببینند که ادعای بی‌اساس آنها را اثبات کند؛ «یحیی السنوار در تونل مخفی شده و از گروگان‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»

میدل‌ایست آی می‌نویسد: حقیقت این است که رهبر ارشد حماس در جنگ با دشمنانش جان خود را از دست داد؛ او سعی نمی‌کرد فرار کند، بلکه در رویارویی با نظامیان صهیونیست که رو در رو ایستاده بودند شهید شد.

زمانی که حماس در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد، سنوار به‌عنوان یکی از عوامل برجسته آن ظاهر شد و از سوی شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس، مأموریت یافت تا یک دستگاه امنیتی را راه‌اندازی کند.

حماس یک جنبش نهادی بدون کیش شخصیت است؛ فرماندهانی که ترور می‌شوند بلافاصله و بدون مشکل جایگزین می‌شوند.

سنوار در سال ۲۰۲۱ زمانی که به‎عنوان رئیس سازمان محلی حماس در غزه انتخاب شد، شهرت بیشتری پیدا کرد؛ این سالی بود که تنش‌ها در قدس درباره تلاش‌های مکرر شهرک‎نشینان برای هجوم به مسجد‎الاقصی و محدودیت‌های رژیم صهیونیستی بر نمازگزاران فلسطینی، جرقه جنگ دیگری را در غزه زد که ۱۱ روز به طول انجامید.

اگرچه شهادت سنوار ضربه به حماس تلقی خواهد شد، اما بعید است که بر استراتژی بلندمدت آن تأثیر بگذارد؛ رژیم صهیونیستی پیش از این بار‌ها فرماندهان این جنبش را ترورر کرد با این حال، هرگز نتوانسته عزم آن را تضعیف کند، چه رسد به درهم شکستن آن.

تاب‎آوری این جنبش از دو عامل ناشی می‌شود؛ اول اینکه حماس مخفف یک ایده است و ایده این است که فلسطینی‌ها سرزمینی داشتند که از آنها سلب شد تا راه را برای ایجاد یک سرزمین صهیونیستی باز کنند.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار