رئیس بخش تحقیقات علوم دامی استان اردبیل گفت: دوقلوزایی در گله‌های گوسفند نژاد مغانی عشایر دشت مغان ۴۰ درصد افزایش یافت.

محمود صحرایی این دستاورد را نتیجه فعالیت مستمر اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مناطق عشایری استان و ارائه آموزش‌ها و خدمات علمی و فنی به دامداران پرورش دهنده گوسفند ذکر کرد.
رئیس بخش تحقیقات علوم دامی استان اردبیل افزود: طی چهار سال اخیر بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای عمل به شعار سال با مشارکت ۲۰ نفر از گله‌داران استان به ظرفیت ۴ هزار رأس دام مولد داشتی در قالب سامانه‌های افزایش بهره‌وری پرورش و تولید گوسفند مغانی اقدام به انتقال گام‌به‌گام یافته‌ها و دستاورد‌های شاخص بخش تحقیقات علوم دامی در موضوعات مختلف از قبیل مدیریت پرورش، تغذیه، تولید مثل، بهداشت و بیماری‌ها در مناطق عشایری مغان کرده است.
به گفته او، تولید بره عامل اصلی نوسازی و جوان‌سازی گله‌های مولد داشتی و حفظ و پایداری تولید در سامانه عشایری پرورش گوسفند مغانی محسوب می‌شود و چندقلو زایی نقش موثری در این دارد.
صحرایی تولید بره را منبع اصلی درآمد گله‌داران عشایری عنوان کرد و افزود: بره زایی و زاد و ولد گله‌های گوسفند به خصوص به شکل چندقلوزایی، نقش مؤثری در تولید گوشت قرمز و ایجاد امنیت غذایی دارد.
او هدف از انتقال یافته‌ها و دستاورد‌های شاخص بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به گله‌داران را بهبود وضعیت پرورش گوسفند نژاد مغانی در مناطق عشایری با هدف افزایش تولید گوشت قرمز و اقتصادی کردن پرورش گوسفند و بره عنوان کرد.
رئیس بخش تحقیقات علوم دامی استان اردبیل همچنین اظهار کرد: اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اثربخشی مطلوبی در زمینه افزایش میزان دوقلوزایی و ارتقای بازده تولید بره داشته که نتیجه آن افزایش بازدهی تولید بره از ۷۰ درصد به ۱۱۰ درصد در گله زیرپوشش در مناطق تحت مطالعه عشایرنشین مغان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.