نادر یاراحمدی، رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با کمیسر عالی پناهندگان دیدار کرد.

رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با هدف تبیین انتظارات دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان با کمیسر عالی پناهندگان دیدار کرد.

به گزارش مرکز امور اطلاع رسانی وزارت کشور، در این دیدار که در حاشیه اجلاس اکسکام در ژنو برگزار شد، نادر یاراحمدی ضمن قدردانی از حمایت‌های کمیساریا و تلاش‌های دفتر نمایندگی کمیساریا در تهران در حوزه پناهندگان گفت: افزایش جمعیت اتباع خارجی و فشار بر زیرساخت‌های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، بهداشتی-درمانی از یکسو و همخوانی نداشتن بودجه کمیساریا با نیازمندی‌ها و هزینه‌های پناهندگان در کشور از سوی دیگر موجب مشکلات زیادی شده است.

وی افزود: اولویت کشور ما اسکان پناهندگان آسیب پذیر در کشور‌های ثالث است و این در حالی است که علی رغم قول جنابعالی در آخرین سفر خود به ایران (سال ۱۴۰۰) مبنی بر افزایش پناهندگان آسیب پذیر تحت پوشش بیمه، متاسفانه نه تنها افراد تحت پوشش افزایش پیدا نکرد، بلکه از ۱۲۰ هزار نفر به ۹۵ هزار نفر کاهش یافت و ضروری است کمیساریا در حمایت‌های خود در حوزه بهداشت و درمان پناهندگان به ایران تجدیدنظر کند و حمایت‌ها به صورت محسوس افزایش یابد.

یاراحمدی ضمن تاکید برمهمترین سیاست دولت ایران و کمیساریا که بازگشت داوطلبانه پناهندگان است، خواستار افزایش سهمیه اسکان مجدد پناهندگان در کشور‌های ثالث شد و افزود: بر اساس برآوردها، چیزی کمتر از یک درصد هزینه‌های جاری پناهندگان در ایران از سوی منابع بین‌المللی تامین می‌شود و امکان میزبانی بیشتر از اتباع افغانستانی وجود ندارد و باید آنها به کشور خود بازگردند.

وی خاطرنشان کرد در صورت عدم مسئولیت پذیری و تقسیم منصفانه بار میزبانی از پناهندگان توسط جامعه بین المللی، جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی خود تجدیدنظر خواهد کرد، باید توجه داشت مسائل سیاسی از جمله تحریم نباید حوزه فعالیت‌های بشردوستانه را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین با توجه به جدا بودن موضوعات بشردوستانه از مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با حامیان مالی برای حمایت از پناهندگان در کشور است.

در ادامه رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی اضافه کرد، با توجه به فشار مضاعف بر سیستم آموزشی کشور به دلیل تحصیل رایگان اتباع افغانستانی در کشور ضروری است تا کمیساریا بودجه مربوط به پوشش هزینه‌های مربوط به تحصیل آنها از جمله ساخت مدرسه جدید، بهسازی و تجهیز مدارس، تأمین هزینه‌های معلم و... را افزایش دهد و این در حالی است که برای تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی ۲۵ هزار کلاس درس نیاز است، اما از سال ۲۰۲۱ تاکنون تنها ۲۱ مدرسه با حمایت کمیساریا در کشور ساخته شده است و این تعداد پاسخگوی نیاز‌ها نیست.

فیلیپو گرندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از سیاست‌های ارزنده دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات به پناهندگان در زمینه‌های مختلف آموزشی، بهداشت و درمان و... اذعان داشت با افزایش تعداد اتباع افغانستانی شرایط دولت ایران سخت‌تر شده و این در حالی است که کمک‌ها متناسب با خدمات ارائه شده به پناهندگان در این ۴۰ سال نبوده است.

وی در همین راستا گفت: با وجود شرایط سخت جهان اطمینان می‌دهم که حتما به تلاش‌های خود برای جذب منابع ادامه خواهم داد و همه مسیر‌های ممکن از جمله بخش خصوصی و توسعه محور را در نظر خواهم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار