متقاضیان نهضت ملی مسکن که در ۶ ماه گذشته از کندی روند ساخت گله‌مند هستند این روز‌ها با شنیدن تامین منابع مالی ۱۵۰ همتی امید تازه‌ای پیدا کرده‌اند.

 با وجود آنکه تقریبا  سه سال از اجرای طرح نهضت ملی مسکن گذشته است اما هنوز ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده نشده است این درحالیست که پیش از این دولت وعده‌ داده بود که هر سال یک میلیون واحد مسکونی به بهره‌برداری می رسد و از سوی دیگر با توجه به آنکه در قانون جهش تولید مسکن هم ذکر شده باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما آمارها حاکی از آن است که کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی افتتاح شده و همین امر خود باعث نگرانی بسیاری از متقاضیان شده است‌.

یکی از علت های اصلی که باعث شده پروژه های نهضت ملی مسکن به تعویق بیافتد و عقب ماندگی در این بخش ایجاد شود به همکاری نکردن بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت بازمی‌گردد چراکه اگر منابع مالی به این واحدها تزریق نشود سازندگان و پیمانکاران امکان انجام و تکمیل واحدها را نخواهند داشت و همین امر باعث شده که روند ساخت به کندی پیش رود .

در همین زمینه پیش از این مسعود بیات منش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: طرح نهضت ملی مسکن با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ و با آغاز به کار دولت سیزدهم شروع شد که مقرر شد طی ۴ سال دولت سیزدهم ۴ میلیون واحد مسکونی احداث شود.

وی توضیح داد: حدود ۶ میلیون متقاضی مسکن در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند و در پالایش‌هایی که انجام شد، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متقاضی به عنوان متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد واجدان شرایط، به تعداد یک میلیون نفر موثر بودند که در حدود ۷۵۰ هزار نفر واریز وجه اولیه را انجام دادند.

بیات‌منش ادامه داد: برای ۲۵۰ هزار متقاضی موثر باقی‌مانده از یک میلیون نفر متعهد شده، منتظر هستیم تا منابع مالی بانکی تأمین شود تا کار ساخت این واحدها را نیز آغاز کنیم.

۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تاکنون تحویل شده است

به گفته بیات‌منش، از حدود ۵ سال گذشته تاکنون، برای متقاضیان موثر مسکن که در سامانه مسکن حمایتی واجد شرایط شناخته شدند، ۳۸۰ هزار واحد عملیاتی و اجرایی شده و ۲۰ هزار واحد از واحدهای آغاز شده به مردم تحویل شده است. ۳۶۰ هزار واحد هم‌اکنون در مرحله ساخت است و بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

گفتنی است، هم‌اکنون دولت متعهد به ساخت مسکن برای یک میلیون متقاضی موثر و واجد شرایط است که برای ۴۰۰ هزار واحد دیگر از باقیمانده ۷۵۰ هزار واحد زمین تأمین شده و  دولت منتظر است تا با تزریق منابع مالی  متقاضیان را به پروژه‌ها متصل و ساخت واحدها را شروع کنند.

به گفته بسیاری از سازندگان اگر منابع مالی لازم تزریق شود روند ساخت تسریع می یابد و هم اکنون به دلیل عدم تزریق روند ساخت طولانی شده و سازندگان دیگر انگیزه ای ندارند که‌ کار را ادامه دهند و همین امر باعث فشار به متقاضیان شده که‌ بخشی از آورده های خود را تکمیل کنند.

دشواری پرداخت تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی

منصوری یکی از سازندگان و پیمانکاران پروژه های نهضت ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بسیاری از مناطق خوابیده و آنهایی هم که توانسته اند از متقاضیان آورده دریافت کنند به کندی اقدام به ساخت می‌کنند گفت: بانک ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و همین امر باعث شده که روند ساخت کند شود و در ادامه این اقدام ما شاهد آن خواهیم بود که پروژه متوقف و در نتیجه با افزایش مدت زمان ساخت قیمت تمام شده بیشتر شود.

او بیان کرد: میزان پرداخت تسهیلات ساخت در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان است در صورتی که‌ ابتدای سال گفتند به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است اما به هر بانکی مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما حتی مبلغ تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان را هم نداریم چه برسد به تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی! امیدواریم در این زمینه همکاری بانک‌ها بیشتر شده و وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی اقدامات لازم را در این بخش انجام دهند.

البته پیش از این هم معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات گفته بود: در جلساتی که هفته های گذشته با مدیرکل بانک مرکزی داشتیم، بانک مرکزی تعهد کرده است تا ۱۵۰ همت از منابع بانکی را پرداخت کند که با تزریق این منابع به بانک‌ها، تعهدات ما در بخش مسکن برای متقاضیان موثر سرعت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین چالش اجرای طرح نهضت ملی مسکن را عدم تأمین منابع مالی و تعهد بانک‌ها به پرداخت تسهیلات عنوان کرد و افزود: در دهه ۸۰ شمسی، ۲۵ درصد منابع بانک‌ها به بخش مسکن تخصیص می‌یافت که هم‌اکنون این رقم به ۶.۵ درصد و موثر آن به ۴ درصد رسیده است، در حالی که تکلیف قانونی بانک‌ها پرداخت ۲۰ درصد از منابع بانک به بخش مسکن است.

اجازه افزایش قیمت تمام شده پروژه های نهضت ملی مسکن را نمی‌دهیم

در ادامه هم حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران تمامی توان خود را به کار گرفته است که پروژه ای به ویژه در رباط کریم،  اسلامشهر، دماوند متوقف نشود در نتیجه امیدواریم در این زمینه همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات تقویت شود‌.

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر تأمین منابع مالی از منابع خود اداره کل راه و شهرسازی سعی کرده ایم بخشی از آنها را از متقاضیان دریافت کنیم که امیدواریم در این بخش همکاری متقاضیان هم بیشتر شود. تنها را برای آنکه پروژه ها زودتر به اتمام برسد اجرای قانون جهش تولید مسکن است که باید در این زمینه بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه در این بخش بانک ها گامی برنمی‌دارند.

البته در جهت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک نمایندگان مجلس، به ویژه کمیسیون عمران، منابعی برای جبران عقب‌ماندگی از بهمن ماه سال گذشته تزریق کردیم.

متعهد به تامین مسکن ۷۸۰ هزار متقاضی هستیم

صادق ادامه داد: در حال حاضر ۳۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در انتظار مشارکت بانک‌ها هستند و ما به دنبال تسریع در تسهیلات و اقدامات بعدی هستیم. همچنین، دولت در دستور کار خود موضوعات جدیدی دارد و بر اساس قانون برنامه هفتم، تعهداتی که در سال‌های گذشته داده‌ایم باید اجرایی شوند. حدود ۷۸۰ هزار نفر از مردم پول واریز کرده‌اند و ما متعهد به تأمین مسکن برای آن‌ها هستیم.

حال با توجه به اتمام سال سوم نهضت ملی مسکن امیدواریم با تأمین منابع مالی هرچه سریع‌تر بتوانیم عقب ماندگی ایجاد شده در این بخش را جبران کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۶
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۳
خداقوت ببینیم چی میشود ختم بخیرمیشود
Iran (Islamic Republic of)
متقاضی مسکن ملی
۱۴:۵۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۳
۳ساله ثبت نام کردیم هنوز حتی زنگ نزدن بگن چکارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۳
سلام وقت بخیر لطفا مشکل اب عظیمیه قزوین راحل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۳
موتور روشن میشه ولی متوجه میشید که روغن سوزی شدید داره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۱۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۳
دولت نیازبه کوچک سازی داردکه این معنی که همه چیزیک پارچه درآسمان ثبت احول ثبت وپیگیری شوندوازطرفی بودجه نبایدانقباضی باشیدیعنی یارانه نقدی ومستمری انبساطی باشندبعلاوه سودسپرده آنوقت همه چیزتطبیق پیداخواهدکردبااصل44وغیره
آخرین اخبار