معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد اوکراین توانایی ساخت بمب‌های رادیو اکتیو مشهور به «بمب کثیف» را داشته و برای ساخت آن برنامه دارد.

«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز (جمعه) تاکید کرد اظهارات اخیرا منتشر شده مربوط به یک مقام اوکراینی درباره ساخت تسلیحات هسته‌ای به این معنی است که کی‌یف در تلاش برای ساخت به اصطلاح «بمب‌های کثیف» که مختص انتشار آلودگی‌های رادیو اکتیوی هستند، بوده و قابلیت ساخت این گونه از بمب را دارد.

روزنامه آلمانی «بیلد» روز پنجشنبه به نقل از یک مقام اوکراینی ناشناس ادعا کرد کی‌یف در صورتی که غرب از پذیرفتن عضویتش در ائتلاف ناتو خودداری کند قادر است در عرض چند هفته تسلیحات هسته‌ای برای استفاده علیه روسیه تولید کند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین اما گفته که کی‌یف هرگز نگفته که خودش را برای ساخت تسلیحات هسته‌ای آماده می‌کند و اوکراین چنین تسلیحاتی تولید نمی‌کند.

مدودف، که سابقا رئیس جمهور روسیه بوده در واکنش به این گزارش در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «در رابطه با حرف‌های ظاهرا بی‌معنای اخیر پیرامون تولید تسلیحات هسته‌ای توسط پیروان باندرا (متحد آلمان نازی سابق) در اوکراین تنها می‌توان یک نتیجه غم‌انگیز گرفت: رژیم نازیستی اوکراین به دنبال تولید یک بمب کثیف است.»

مدودف خاطرنشان کرد: «این رژیم همه منابع لازم برای انجام آن شامل مواد خام، فن‌آوری و متخصص‌ها را دارد. و با هر لابراتوار دوران شوروی سابق نیز می‌تواند یک بمب کم قدرت تولید کند. زمان چندانی باقی نمانده است.»

«بمب کثیف» نوعی دستگاه برای پراکندن مواد پرتوزا «آردی‌دی» (RDD) و ترکیبی از ماده منفجره معمولی با مواد رادیواکتیو است. بمب‌های کثیف، برخلاف بمب‌های هسته‌ای، نه به مثابه «سلاح کشتار جمعی» بلکه به منزله «سلاح‌های اخلال جمعی» شناخته می‌شود؛ چون غالبا آن‌ها را برای برانگیختن ترس و وحشت جمعی به کار می‌گیرند. مقام‌های دفاعی همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که بمب کثیف به بمب هسته‌ای که قدرت تولید انفجاری میلیون‌ها بار قوی‌تر از آردی‌دی دارد، هیچ ارتباطی ندارد.

اواخر مرداد ماه گذشته روزنامه نظامی روسی به نام «مارات خایرولین» مدعی شد که کی‌یف برای انجام یک حمله «پرچم دروغین هسته‌ای»‌ که انفجار یک «بمب کثیف» است و سایت‌های نگهداری سوخت‌های مصرف شده اتمی نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد، آماده می‌شود.

گزارش شده بود که این حمله یا نیروگاه اتمی زاپوریژیا یا کورسک را هدف قرار می‌دهد و بعد، تقصیرها به گردن روسیه انداخته می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار