در این خبر برای سرعت‌بخشیدن به کار خبری، بدون گرفتن نظرات کارشناسی، خطای فرد یا مجموعه‌ پرداخته‌ایم.

مدتی است که با بخش احکام رسانه و استفتائات رهبر انقلاب در حوزهٔ رسانه همراه شما هستیم. ما سؤالاتی را که در حوزهٔ رسانه و فعالیت رسانه‌ای برای خبرنگاران و کاربران خبرگزاری فارس پیش آمده، برای کارشناسان استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارسال کرده‌ایم و پاسخ آنها را که مبتنی بر مبانی فقهی رهبر انقلاب به‌عنوان مرجع تقلید است، به‌مرور در این صفحه منتشر می‌کنیم. بنا داریم مجموعهٔ آنها را در قالب کتاب به چاپ برسانیم.

امروز می‌خواهیم بدانیم «آیا برای نقد لفظ، تصمیم، عملکرد یا باور‌های یک مسئول یا مجموعهٔ حکومتی الزامی به استفاده از نظرات کارشناسان هست یا رسانه می‌تواند به‌منظور سرعت‌بخشی به انتشار، نقد خود را هرچند به کامل نبودن آن آگاه باشد، منتشر نماید؟»

گاهی در دنیای توقف‌ناپذیر رسانه، خبری منتشر می‌شود که از خطای یک فرد یا مجموعه حکایت دارد. اهمیت سرعت در نشر نقد و تحلیل، ممکن است باعث شود خبرنگار گفتگو با کارشناس و دریافت نظرات کارشناسی را قلم بگیرد و نقد غیرکارشناسی و ناقص خود را دربارهٔ آن موضوع منتشر کند.

ممکن است چنین نقد یا تحلیلی در ساحت قانون و دادگاه لزوماً بازخواست، توبیخ یا تنبیه خبرنگار را در پی نداشته باشد، و موافقت و همراهی مخاطب را هم برانگیزد.

اما برای خبرنگاری که می‌خواهد مبتنی بر احکام الهی و اصول دینی حرکت کند، دانستن حکم شرعی این مسئله اهمیت دارد.

پس حکم شرعی آن را از قول رهبر حکیم انقلاب در تصویر زیر بخوانید.

رهبر انقلاب

صفحهٔ احکام رسانه با همکاری پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام پاسخگوی سؤالات مخاطبان و پیگیر استفتای مسائل شرعی در حوزهٔ رسانه خواهد بود.

اگر سؤالی دربارهٔ احکام رسانه ذهنتان را درگیر کرده، آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار